۰ نفر

۲۸۰۰راس دام در کهگیلویه و بویراحمد تلف شد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۰۲
کد خبر: 271247
۲۸۰۰راس دام در کهگیلویه و بویراحمد تلف شد

مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲هزار و ۸۰۰راس دام سبک عشایر این استان در بارندگی های چند روز اخیر در اثر جاری شدن سیلاب تلف شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مجید علی پور افزود: دام های عشایر بیشتر در مناطق دنای شرقی، دیشموک، کوه سیاه ، انارک لوداب و کاکان درشهرستان های بویراحمد ،لنده و کهگیلویه در اثر سیلاب تلف شدند.

وی ادامه داد : ارزش ریالی دام های تلف شده عشایر استان در بارندگی های اخیر افزون بر 22میلیارد ریال برآورد شده است.

علی پور عنوان کرد: جاری شدن سیلاب در بارندگی های اخیر به چادرهای محل سکونت عشایر در مناطق ییلاقی استان خسارت وارد کرد که با همکاری جمعیت هلال احمر تعدادی چادر در اختیار عشایر قرار داده شد.

مدیر کل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون حدود 80 درصد از عشایر این استان در مناطق ییلاقی از جمله کاکان، دیلگون، دشت روم، نرماب و زنگوا مستقر شده اند.

وی ابراز داشت: 20 درصد دیگر از جمعیت عشایری استان در مسیر کوچ به سمت مناطق ییلاقی هستند که بدلیل بارندگی برخی مسیرهای کوچ آسیب دیده است .

به گفته وی ،عبور از برخی مسیر ها کوچ عشایر به سبب بارندگی تنها با ماشین آلات کمک دار امکان پذیر است.

هرساله با مصوبه ستاد کوچ ، عشایر کهگیلویه و بویراحمد از 25اردیبهشت به مناطق ییلاقی کوچ می کنند اما امسال بدلیل خشکسالی در مناطق قشلاقی کوچ عشایر از پنجم اردبهشت آغاز شد.

علی پور گفت: بیش از یک میلیون راس دام مولد و بیش از یک میلیون دام قابل عرضه به بازار توسط عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد پرورش داده می شود.

وی افزود: بیماری تب برفکی در برخی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد شایع شده و به سبب بارندگی کار واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری به کندی صورت می گیرد.

12 درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایر هستند.

هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با 13 زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد سکونت دارند.