۰ نفر

آمار تلفات جاده‌ای در ایران دو برابر کل اروپا

۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۰۵
کد خبر: 265189
آمار تلفات جاده‌ای در ایران دو برابر کل اروپا

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به آمار نگران کننده تلفات جاده ای در کشور گفت: بیش از دو برابر اروپا و میانگین جهانی تلفات جاده ای داریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، سید محسن طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه براساس آمار، به طور تقریبی سالانه ۱.۳ میلیون نفر از مردم جهان در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند گفت: اهمیت موضوع ایمنی جاده‌ای در دنیای امروز به حدی است که در بطن اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار سال ۲۰۱۵ قرار دارد که براساس آن به کاهش میزان تلفات تصادفات جاده ای به میزان نصف تا سال ۲۰۲۰ تاکید شده است.  

وی ادامه داد: همچنین براساس اهداف توسعه پایدار بر توسعه سیستم حمل و نقل امن مقرون به صرفه قابل دسترس برای همگان بویژه گروه های آسیب پذیر مانند کودکان زنان و سالمندان تاکید شده است.  

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اعلام اینکه ۹۰ درصد تلفات جاده ای جهان در کشورهای کم درآمد و کمتر توسعه یافته اتفاق می افتد گفت: هزینه تصادفات جاده ای در اکثر این کشورها حدود ۵ درصد تولید ناخالص داخلی آنهاست و پیش بینی می شود سوانح جاده ای تا سال ۲۰۳۰ به هفتمین عامل مرگ و میر در جهان تبدیل شود.  

طباطبایی خاطرنشان کرد: آمارهای بین المللی اقتصاد بهداشت و سلامت درباره علل اصلی مرگ و میر در کشورها، حاکی از آن است که در کشور ما به نحو منحصر بفردی مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای بعد از بیماری‌های قلبی و مغزی به عنوان سومین عامل مرگ و میر و دومین عامل مرگ زودرس در کشور معرفی شده است.

وی افزود: در حالیکه این عامل در کشورهای پیشرفته جزو ده عامل اول نیست و حتی در کشورهایی مانند چین و برزیل و هند نیز عامل هشتم است.  

به گفته این مدرس دانشگاه تهران، میانگین جهانی مرگ و میر در اثر تصادفات جاده ای حدود ۱۷ مورد به ازای صدهزار نفر جمعیت است این عدد برای کشورهای اروپایی حدود ۹ مورد به ازایی صدهزار نفر و در کشور ما حدود ۲۰ در صدهزار نفر است. یعنی بیشتر از دو برابر اروپا و میانگین جهانی تلفات جاده ای داریم.  

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد: طبق آمارهای رسمی در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۶هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای در کشور جان خود را از دست داده اند و بیش از ۳۳۰ هزار نفر مصدوم شده اند و در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار فقره تصادف جاده های خارج از شهرها داشته ایم.   

وی متذکر شد: با این اعداد و ارقام نگران کننده برخلاف اینکه روند مرگ و میر در اثر تصادفات جاده ای در کشور کاهشی بوده است اما چون در کشور ما ۹۰ درصد جابجایی مسافر از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می شود باید همچنان در این زمینه تلاش کنیم و راهکارهای دقیق تر و عملیاتی تری را جستجو کنیم.  

طباطبایی با بیان اینکه در این زمینه، هوشمند سازی سیستم حمل و نقل جاده ای می تواند بسیار موثر و راهگشا باشد خاطرنشان کرد: اصلاح قوانین و مقررات بویژه در زمینه سرعت و جرائم مربوط به آن می تواند راهبرد موثری باشد.

وی با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد با اضافه شدن میانگین سرعت به میزان یک کیلومتر بر ساعت، تصادفات ۳ درصد افزایش می یابد اظهار داشت: موضوع مهم دیگر بالا بردن کیفیت خودروها و سطح ایمنی آنهاست. با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد مسافرتها و جابجاییها در سطح کشور مربوط به خودروهای شخصی است ایمنی خودروها و بالابردن استانداردهای آنها تاثیر چشمگیری بر کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای خواهد داشت.  

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه در مقیاس جهانی حدود نیمی از تلفات مربوط به رانندگان موتورسیکلت، دوچرخه ها و عابران پیاده است گفت: در این زمینه بکارگیری مقررات سختگیرانه برای عبور و مرور موتورسیکلت در برخی کشورها منجر به کاهش مرگ و میر به طور آشکار شده است از همین رو این گروه‌های آسیب پذیر بدون تردید نیازمند توجه و برنامه‌ریزی بهتری هستند.  

به گفته طباطبایی بالابردن کیفیت جاده‌ها و شریانهای ارتباطی، تجهیز راه‌ها به سیستمهای نور و روشنایی، پایش دقیق نقاط حادثه خیز و رفع مسائل آنها از جمله راهکارهایی است که می توان برای کاهش تصادفات به کار گرفت.