۰ نفر

۹۰روز تا خاموشی میدان نفتی رگ سفید!

۹ آبان ۱۳۹۶، ۲۳:۰۵
کد خبر: 228720
۹۰روز تا خاموشی میدان نفتی رگ سفید!

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران گفت: اطفای حریق چاه شماره ۱۴۷ میدان رگ‌سفید‌ بین ۴۰ تا ۹۰ روز ‌طول می‌کشد.

محسن پاک‎نژاد درباره آخرین وضع عملیات مهار آتش سوزی چاه شماره 147 میدان رگ سفید اظهار داشت: یاد و خاطره 2 برادر گرامی و همکار غیرتمند شرکت ملی حفاری ایران را گرامی می‎دارم که تا آخرین لحظه، دست از تلاش نکشیدند و جان به جان آفرین تسلیم کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی با بیان این‎که در مهار فوران چاه، سازماندهی قوای فنی، تخصصی، عملیاتی و پشتیبانی و تعیین فرمانده عملیات، اصلی‎ترین اقدامات بود که انجام شد، گفت: تسطیح محوطه چاه آغاز شده و ادامه خواهد داشت و اقداماتی از جمله احداث جاده جدید برای تسهیل دسترسی‎ها، احداث استخر آب برای خنک‌سازی و تامین پمپ‎های آب نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران تصریح‌کرد: برای مهار حادثه به هیچ روشی به تنهایی اتکا نشده و بررسی روش‎های مختلف به منظور انتخاب بهترین روش و مهار آتش‎سوزی در کمترین زمان ممکن مدنظر است.

وی افزود: با همکاری اداره فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری، همه اقدام‌های لازم برای مهار حادثه در برنامه است.

پاک نژاد درباره برنامه تولید از چاه 147 گفت: پیش‎بینی می‎شد در صورت تکمیل عملیات حفاری و آغاز تولید از چاه 147، برداشت روزانه یک هزار و 500 تا 2 هزار بشکه نفت از این چاه میسر شود.

وی درباره تجربه‎های مشابه با این حادثه، به حادثه نفت‎شهر اشاره کرد که مهار آن حدود 40 روز به طول انجامید عنوان‌کرد: تعیین زمان مهار آتش‎سوزی، به شرایط چاه و روش نهایی مقابله با حادثه بستگی دارد به طوری‌که اگر بتوانیم از سطح چاه برای مهار حادثه وارد عمل شویم.

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران تصریح‌کرد: پیش‎بینی می‎شود 35 تا 40 روز عملیات مهار زمان ببرد و اگر شرایط چاه چنین اجازه‎ای ندهد باید با روش‎های مختلف برای مهار از کف اقدام کنیم که این امرمستلزم حفر یک چاه کمکی و به طور طبیعی زمان‌برتر است البته در این روش حتی ممکن است مهار عملیات تا سه ماه نیز به طول انجامد.

هفتم آبان ماه امسال، دکل حفاری 95 فتح شرکت ملی حفاری ایران بر اثر فوران گاز چاه 147 رگ سفید دچار حریق شد و متاسفانه در این حادثه، 2 تن از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران جان باختند.