۰ نفر

کلنجار بر سر دستمزد محمدرضا گلزار

۲ تیر ۱۴۰۰، ۸:۴۰
کد خبر: 538792
کلنجار بر سر دستمزد محمدرضا گلزار

ماجرای دستمزدهای میلیاردی از سر اقتصاد بی‌رمق هنر ایران دست بر‌نمی‌دارد. شفاف نبودن مناسبات مالی تولید آثار هنری در ایران سال‌هاست که موجب شکل‌گیری تاریکخانه‌ای بزرگ در این عرصه شده است و قراردادهای هنری سال‌هاست یک راز مگو شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، کشمکش‌ها بر سر شفاف کردن دستمزد ستاره‌ها در تولیدات هنری و فرهنگی همواره جنجال‌های زیادی را در رسانه‌ها ایجاد کرده است. نام‌ ستاره‌های بسیاری در چند سال اخیر در کنار ردیفی بلند از صفرها به عنوان بازیگران نجومی، مجریان میلیاردی و... منتشر شده و در برخی موارد نیز کار به شکایت و دادخواهی رسیده است.در تازه‌ترین مورد، باز هم نام محمدرضا گلزار حاشیه‌ساز شده است.

 دستمزد او نخستین بار برای بازی خیلی کوتاهش در فیلم «دموکراسی تو روز روشن» مورد توجه قرار گرفت و حاشیه‌ساز شد. حالا بعد از ۱۱ سال از آن فیلم، برای چندمین بار پولی که این بازیگر سینما به‌خاطر اجرای یک برنامه گرفته، دستمایه یک جنجال تازه شده است.سی‌ام فروردین پوریا ذوالفقاری منتقد سینما مدعی شد محمدرضا گلزار برای اجرا در مسابقه «هفت خان» به کارگردانی سعید رضایت و تهیه‌کنندگی مهدی منیری که به صورت اختصاصی از پلت‌فرم نماوا درحال پخش است، مبلغ ۱۸ میلیارد تومان دریافت کرده است. بنا به گفته‌های این منتقد، دستمزد اجرای این مسابقه در همان ابتدا به طور کامل به گلزار پرداخت شده است.

  ادامه حاشیه‌ها

در آن مقطع و پس از اعتراض‌های متعدد، گلزار متنی در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد و نوشت: «باید سکوت کنی و به جای قانع‌کردن آدم‌ها استوار و مصمم مسیر هدف‌هایت را دنبال کنی» او در ادامه نیز اشاره مستقیمی به ادعای ذوالفقاری نکرد. برخی رسانه‌ها نوشتند این بیانیه اینستاگرامی گلزار ادعای منتقد یادشده را تکذیب نکرده است. در ادامه نیز موضوع با سکوت برنامه‌سازان و مدیران پلت‌فرم یاد شده سویه‌ها و جنبه‌های مختلفی پیدا کرد. اما دو روز پیش و پس از نزدیک به دو ماه، سرانجام این خبر توسط تهیه‌کننده هفت‌خان تکذیب شد. مهدی منیری گفت: «به عنوان تهیه‌کننده مسابقه هفت خان اعلام می‌کنم این اعداد و ارقامی که به عنوان دستمزد آقای گلزار برای اجرا در این مسابقه عنوان شده است؛ کذب است و فکر می‌کنم این گمانه‌زنی‌ها چیزی بیش از ایجاد حاشیه نیست.»

  واکنش ملایم صنف پلت‌فرم‌ها

همچنین روز گذشته محمد صراف رییس انجمن «شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین»، گفت: ما هم از طریق انجمن پیگیری‌هایی در این زمینه داریم و مباحث مرتبط با دستمزدها را هم بررسی می‌کنیم، در نهایت اما این یک تصمیم اقتصادی است که توسط یک‌سری سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی گرفته می‌شود. رییس انجمن «شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین» در پایان تاکید کرد: پلت‌فرم‌ها اساسا در زمینه پرداخت دستمزد سختگیر هستند چراکه به‌عنوان بنگاه اقتصادی بخش‌خصوصی ناگزیر از توجه به این ملاحظات هستند.

اگر تهیه‌کننده‌ای هم دستمزد نجومی در این حوزه پرداخت کرده، حتما اشتباه کرده است و ضرر خواهد کرد. از طرفی به هر حال ما سوپراستارهایی هم داریم که شاید از نگاه ما دستمزد بالا هم بگیرند اما در مقایسه با نمونه‌های جهانی واقعا این دستمزدها رقمی نیست. ولی باید پذیرفت به اندازه شهرت و زحمتی که برای اعتبار نام خود کشیده‌اند، می‌توانند دستمزدهای بالاتری را هم مطالبه کنند.

این در حالی است که آزادی عمل در مناسبات اقتصادی مستلزم شفاف بودن دستمزدها و برآورد دقیق مالیاتی است. دستمزد بالای سوپراستارهای خارجی مشمول مالیات‌های بسیار سنگین است.