۰ نفر

فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

بدشانسی روحانی، روی کار آمدن ترامپ بود

۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۴۵
کد خبر: 511470
بدشانسی روحانی، روی کار آمدن ترامپ بود

محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه دیدگاههای اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات پرشور به نظر رهبری نزدیک‌تر است، گفت: حرف‌هایی که به تازگی از سوی عده‌ای طرح شده که نگذارید برجام و FATF حل شود تا دولت ارزانی ایجاد نکند و مشارکت مردم در انتخابات کم شود، خلاف نظر رهبری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتمادآنلاین، محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران در زنجان درباره مشارکت مردم در انتخابات بیان کرد: برخی صحبت از برگزاری انتخابات کم شورتر و جمع و جور با نتیجه قطعی‌تر می‌کنند ولی نظر رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات ریاست جمهوری که پیشانی جمهوریت نظام است، این است که انتخابات پرشور باشد و خودشان این زمینه را فراهم کرده اند و صحبت های اخیر رهبری هم این امیدواری را می دهد.

رهامی افزود: اگر یک انتخابات پرشور با بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیون شرکت کننده برگزار شود، قطعا باید از اصلاح طلبان کاندیدای جدی وارد رقابت شود زیرا اگر مشارکت بالا برود، امکان بُرد اصلاح طلبان در انتخابات بالا می‌رود.

وی گفت: اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم و قهر کنیم، انتخابات چه با حضور اصلاح طلبان چه بی حضور آنان برگزار می شود، بنابراین اگر شرکت نکنیم ما ضرر کردیم.  از یک طرف نظام باید زمینه انتخابات رقابتی، سالم و بی طرفانه را فراهم کند و از طرف دیگر مردم باید بدانند که با شرکت نکردن در انتخابات هیچ چیزی حل نمی شود.

این فعال سیاسی درباره نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ در کشور اظهار داشت: تاکنون آیین نامه و روش رسیدن به اجماع تهیه نشده و کار فعلا در مراحل مقدماتی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اکنون این بحث وجود دارد که رسیدن به اجماع قبل از تایید صلاحیت‌ها باشد یا بعد از آن؛ یک پیشنهاد این است که قبل از تایید صلاحیت‌ها رأی گیری شود و به فرد نهایی بگویند برو ثبت نام کن و اگر رد صلاحیت شد، این موضوع مطرح شود که چون کاندیدای اجماعی ما رد صلاحیت شده در انتخابات شرکت نمی کنیم. گروه دیگری که نظر معتدل‌تری دارند، بر این باورند که صبر کنیم ثبت نام ها انجام شود و در بین تایید صلاحیت شده‌ها برای انتخاب نامزد نهایی اصلاح طلبان رای‌گیری کنیم.

رهامی خاطرنشان کرد: هر کدام از این روش ها مزایا و مضراتی دارد؛ در روش اول احتمال اینکه جریان اصلاحات نامزد ندهد و کنار بکشد وجود دارد مانند اتفاقی که در انتخابات مجلس یازدهم افتاد؛ در روش دوم امکان رسیدن به ائتلاف بیشتر است که در هر صورت اجماعی در خصوص انتخاب کدام روش صورت نگرفته است.

بدشانسی روحانی، روی کار آمدن ترامپ بود

رهامی، نبود نظام حزبی در کشور را از عوامل نبود برنامه بلند مدت و مستمر در دولت ها برشمرد و گفت: وجود حزب عقبه کارشناسی برای کار اجرایی ایجاد می کند، وقتی نظام حزبی نباشد، نظام محفلی ایجاد می شود و مشکلات بروز می کند.

وی با بیان اینکه آمدن ترامپ یک بد شانسی برای آقای روحانی بود، اظهار داشت: با آمدن ترامپ همه تدبیر به هم ریخت و دولت و به تبع آن اصلاح طلبان نتوانستند از فواید و دستاوردهای برجام در راستای بهبود امور استفاده کنند.

رهامی تراکم مراکز تصمیم گیری، چندگانگی و موازی کاری را از چالش های عمده اداره کشور عنوان کرد و اظهار داشت:  این موازی کاری ها هزینه زیادی به کشور تحمیل می‌کند به طوری که ۹۰ درصد بودجه ما، اعتبارات جاری است. یک وزیر مثل وزیر علوم به چند نهاد باید پاسخگو باشد که این به معنی تفکیک قوا نیست.

بخاطر حمایت از روحانی نه توبه می کنیم نه پشیمانیم

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص حمایت اصلاح طلبان از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و دوازدهم گفت: امور سیاست امری اقتضایی است، باید دید که مصلحت در چیست؛ در این مسیر ممکن است به ۱۰۰ درصد نرسیم.

وی ادامه داد: از آنجا که شعارهای آقای روحانی به شعارهای اصلاح طلبان نزدیک بود، سراغ او رفتیم. اکنون هم از آن کاری که آن موقع کردیم نه توبه می کنیم نه پشیمانیم. الان هم اگر برگردیم شاید همان تصمیم را بگیریم، ولی این، آنی نشد که دنبالش بودیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب به ضرورت و اهمیت انتخابات اشاره کرد و گفت: اگر رییس جمهوری در ایران از ۴۰ تا ۵۰ درصد اختیاراتش هم استفاده کند می تواند کارهای موثری انجام دهد، اگر بدانیم که می‌توانیم آلام مردم را یک درصد هم کم می‌کنیم، می‌ارزد که جلو بیاییم.

سوابق قابل دفاعی برای تایید صلاحیت دارم

این فعال سیاسی اصلاح طلب که آمادگی خود را برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است، در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شما یک اصلاح طلب شناسنامه دار هستید با چه دل و جراتی برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده اید؟ اظهار داشت: اگر سابقه مبارزاتی من قبل از انقلاب و فعالیت ۴۰ ساله مرا ملاحظه کنید، تا حدی با روش فعالیت های من آشنا می شوید.

وی ادامه داد: دفاعیات سنگین‌ترین پرونده‌های قضایی که در نظام قضایی ایران بوده مثل ماجرای کوی دانشگاه تهران بر عهده بنده بود و مدافع بسیاری از دانشجویان و روحانیان مثل آقای عبدالله نوری و آقای کروبی بودم؛ فعالیت من در حوزه وکالت محدود به ایران نمی شود و به دادگاه‌های متعددی در کشورهای مختلف رفته و کار کرده ام.

رهامی افزود: از طرفی ما نسل انقلابیم و دل و جرات این نسل محل تعجب نیست، ما در دوران مبارزات برای انقلاب اسلامی فعالیت های متعددی داشتیم؛ ما تلاشمان این هست که با هر امکانی که شده با چنگ و دندان این کشور را نگه داریم، چون دلمان می سوزد برای آن زحمت کشیده‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به نظر من مشکلاتی که وجود دارد قابل حل است، ما در جنگ ایران و عراق سخت ترین شرایط را گذراندیم . امروز بحث گرانی، معیشت مردم و بحران های به وجود آمده را می بینیم و معتقدیم اگر مردم به صحنه بیایند و فضا فراهم شود با همان اختیاراتی که رییس جمهوری دارد، می شود کارهای بهتری کرد.

رهامی ادامه داد: من روی کشورهای مختلف مطالعه کردم و فکر می کنم کشور را با همین منابع و نیروی انسانی و عقبه انقلابی و دینی می شود بهتر اداره کرد و اگر از انسان های سالم  و قوی و کاربلد استفاده کنیم، می شود بخش قابل توجهی از مشکلات را حل کرد.

رهامی گفت: در خصوص تایید صلاحیت هم بر اساس سوابقی که دارم علی القاعده باید تایید صلاحیت بشوم ولی ممکن است بگویید این مسائل علی القاعده و بر اساس اصول نیست؛ آقای هاشمی در این کشور با وجود اینکه رییس جمهوری، رییس مجلس و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، در انتخابات صلاحیتش تایید نشد، اینها نشان می‌دهد که همه چیز علی القاعده نیست.  فکر می کنم که با مشورت هایی که شده، تایید صلاحیت می شوم.