۰ نفر

بزرگ‌ترین هک در تاریخ توییتر انجام شد؛

پیامدهای سیاسی هک توییتر

۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۵:۱۷
کد خبر: 453353
پیامدهای سیاسی هک توییتر

هک اخیر حساب‌های متعلق به چهره‌های معروف جهان در توییتر، این ظن را تقویت کرده که سیستم انتخاباتی آمریکا با خطرات گسترده مواجه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  سیستم انتخاباتی در طول سال گذشته، به سمت حذف صددرصد کاغذ و ثبت‌نام رای‌دهندگان به شکل آنلاین حرکت کرده و ترس از آسیب‌پذیری آنها، مجددا ترس از مداخله روس‌ها را زنده کرده است. تصور کنید که به جای ماه ژوئیه هکرها روز سوم نوامبر یک بیانیه جعلی در حساب بایدن منتشر می‌کردند که می‌گفت او از انتخابات کنار کشیده است. این می‌تواند یک سناریوی مرگبار برای دموکرات‌ها باشد.

هک اخیر حساب‌های کاربری افراد مشهور در توییتر حکایتگر یک چیز است: یک سیستم انتخاباتی با خطرات فراوان. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نفوذ به حساب کاربری بایدن، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات سال ۲۰۲۰، اوباما و سایر افرادی که در عالم سیاست هستند، می‌تواند زنگ خطر برای انتخابات سوم نوامبر سال‌جاری میلادی باشد. اگر همچون سال ۲۰۱۶، مجددا دموکرات‌ها مورد هدف هکرها قرار بگیرند، ممکن است نتیجه آن انتخابات مجددا تکرار شود. روز پنج‌شنبه فاش شد که حساب کاربری بیش از ۱۰ چهره شاخص اقتصادی و سیاسی آمریکا در توییتر از جمله مدیران عامل شرکت‌های اپل، اوبر، آمازون و باراک اوباما و جو بایدن، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده و معاون او، هک شد. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا، نخستین قربانی یک عملیات هک توییتری بود که بعداز ظهر چهارشنبه ۲۵ تیر آغاز شد و سپس به جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون، بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، مایک بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک، وارن بافت، مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوی و جو بایدن رسید.

هکر یا هکرها با انتشار توییت‌هایی به اسم این شخصیت‌ها از فالوئرهای آنها خواسته‌اند که به آدرس مشخصی بیت‌کوین بفرستند. به‌دنبال این رخداد سهام شرکت توییتر پس از ساعات رسمی بازار ۴ درصد افت کرد. توییتر متعاقب آن نیز اعلام کرد که از این رخداد مطلع است و اکنون در حال تحقیق پیرامون مساله و حل آن است. یکی از حساب‌های مرتبط با هکرها ظاهرا توانسته ۱۲ بیت‌کوین از این طریق به دست بیاورد که ارزش مجموع آن بالغ بر ۱۱۰ هزار دلار است. توییتی که با حساب کاربری ایلان ماسک منتشر شده بود وعده می‌داد هر کس هر تعداد بیت‌کوینی که به این حساب بفرستد، دو برابر آن را دریافت خواهد کرد. این توییت بعد از چند دقیقه حذف شد، اما دوباره با همین حساب کاربری منتشر شد. شبیه همین توییت با حساب کاربری جف بزوس، بیل گیتس، مایک بلومبرگ، اوباما و بایدن نیز منتشر شد که هر کدام می‌گفت می‌خواهیم دین خود را به مردم ادا کنیم. به گفته کارشناسان این رخداد به‌عنوان بزرگ‌ترین رخداد امنیتی در تاریخ توییتر نام برده شده است که حساب کاربری این تعداد چهره شاخص آمریکایی را متاثر از خود ساخته است. توییتر هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین ابزارهای رسانه‌ای رهبران جهان است تا از این طریق پیام‌های خود را به سرعت منتشر کنند. حتی چهره‌ای مانند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، سیاست‌های اصلی خود را معمولا از طریق توییتر اعلام می‌کند. از این رو چنین حمله گسترده‌ای نگرانی‌هایی را به‌دنبال داشته است. سال گذشته نیز حساب کاربری جک دورسی، مدیرعامل توییتر هک شد که همان زمان توییتر اعلام کرد نقطه ضعف خود را شناسایی کرده است. اما هک شدن حساب کاربری سیاسیون در آستانه انتخابات به شدت برای اهالی سیاست نگران‌کننده بوده است. سیستم انتخاباتی آمریکا در طول سال گذشته، به سمت حذف صددرصد کاغذ و ثبت‌نام رای‌دهندگان به شکل آنلاین حرکت کرده و ترس از آسیب‌پذیری آنها، مجددا ترس از مداخله روس‌ها را زنده کرده است. در واقع هفته‌ای که گذشت، با هک حساب‌های کاربری افرادی همچون بایدن و اوباما، چشم‌انداز ترسناکی از انتخابات سال ۲۰۲۰ ترسیم شد.

نفوذ هکرها در روز چهارشنبه به حساب کاربری بایدن و اوباما در میان ده‌ها چهره‌ای که مورد هک واقع شده‌اند، نشان می‌دهد که زیرساخت‌های امنیتی فضای مجازی تا چه حد آسیب‌پذیر است و به کارشناسان این حوزه گوشزد می‌کند که آمریکا تا چه اندازه باید مراقب انتخابات آتی باشد.

به گفته نیویورک‌تایمز، شاید هکرها به مردم لطف کرده‌اند و نشان داده‌اند این سیستم‌ها تا چه حد آسیب‌پذیر هستند. این افراد با یک طرح فریبکارانه از طرفداران بایدن و اوباما درخواست بیت‌کوین در ازای بازگشت دوبرابری آن کرده‌اند. هکرها آشکار ساختند که با اسم افراد آشنا و مطرح چه ساده می‌توانند اعتماد دیگران را به خود جلب کنند.

اگر هکرها به جای ماه ژوییه، سوم نوامبر به توییتر نفوذ کرده بودند، ممکن بود، پیامد سیاسی کاملا متفاوتی رقم بخورد. برای مثال هشدارهای غلط و فریب‌آمیز در مورد شیوع ویروس کرونا در مناطق مهمی مانند ویسکانسین یا پنسیلوانیا می‌تواند نتیجه را در ایالت‌های موسوم به میدان نبرد نزدیک تحت تاثیر قرار دهد. پیام‌های فریب‌آمیز از حساب‌های کاربری افراد سیاسی مورد وثوق می‌تواند در نتیجه آرای انتخابات تاثیرگذار باشد. تصور کنید که یک بیانیه جعلی از حساب کاربری بایدن منتشر شود و بگوید که او از انتخابات کنار کشیده است. این می‌تواند یک سناریوی مرگبار برای دموکرات‌ها باشد. هک حساب کاربری بایدن و اوباما در روز چهارشنبه به خوبی ضعف این سیستم امنیتی را نشان داده است.

بازی‌های جنگی مشابه در رسانه‌های اجتماعی و دخالت در انتخابات باید مورد توجه وزارت امنیت داخلی ایالات‌متحده قرار بگیرد. این وزارتخانه مسوول امنیت برگزاری‌ انتخابات سال ۲۰۲۰ است. هم‌اینک حساب‌های کاربری معتبر سیاستمداران لزوم عملیات ضد اطلاعات را به عموم مردم نشان می‌دهد. این اختلال در پلت‌فرم مورد علاقه رئیس‌جمهوری نشان داد تا چه حد در برابر این‌گونه حملات هکری ضعیف و آسیب‌پذیر است و می‌تواند عواقب تلخی همچون هک پایگاه داده‌های انتخاباتی آریزونا، ایلینویز و سایر ایالت‌ها توسط روسیه را به‌دنبال داشته باشد.