متان که یکی از گازهای اصلی مسبب گرمایش زمین به شمار می‌آید و توسط دام‌ها، تالاب‌ها و غیره تولید می‌شود، با سرعت زیادی در سراسر جهان در حال افزایش است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ یک مطالعه جدید بین‌المللی که در روزهای اخیر منتشر شد نشان می‌دهد که انتشار جهانی گاز متان طی یک دهه تا سال 2017 به میزان 9درصد افزایش یافته است. این افزایش باعث می‌شود کره‌زمین تا پایان قرن، 3درجه سلسیوس گرم‌تر شود.

گاز متان که در سراسر جهان بیشتر توسط دام، تالاب‌ها و نشت خط لوله تولید می‌شود، پتانسیل گرمایش جوی تقریبا به میزان 28برابر بیشتر از گاز دی‌اکسیدکربن، یکی دیگر از گازهای گرم‌کننده جهان دارد.

متان در گذشته به سرعت رشد کرده اما به مدت کوتاهی در دهه 1990 و اوایل 2000 ثابت ماند. به گفته یکی از محققان، افزایش کشاورزی در آسیا و آفریقا، به همراه ادامه مصرف سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان، در افزایش حضور آن در اتمسفر سهم به سزایی داشته است.

گفتنی است که در طول دوره مطالعه، اروپا تنها منطقه‌ای بود که با استفاده کمتر از گاوهای شیرده، میزان انتشار گاز متان در بخش کشاورزی را کاهش داد.

به طور کلی، گاز متان 23درصد از کل گازهای گلخانه‌ای که سبب گرمایش در اتمسفر می‌شوند، تشکیل می‌دهد. طول عمر این گاز در جو به صورت میانگین 9سال است که به گفته دانشمندان سبب استفاده از آن به عنوان ابزاری مناسب برای راه‌حل‌‌های نسبتا سریع و کوتاه‌مدت برای تغییرات آب و هوایی می‌شود.

در نمودار ارائه شده، میزان متوسط سالانه انتشار گاز متان در سراسر جهان را مشاهده می‌کنید؛

گاز متان