۰ نفر

چطور می‌شود نامزد انتخابات آمریکا شد؟

۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۳
کد خبر: 451357
چطور می‌شود نامزد انتخابات آمریکا شد؟

اعلام نامزدی کانیه وست، رپر و چهره سرشناس صنعت سرگرمی آمریکا برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در پاییز پیش‌ رو، کارشناسان حقوقی و سیاسی را مجبور به پاسخ‌گویی درباره امکان نامزد شدن او کرده است.

هرچند کانیه وست اصولا با این کار به اهداف دیگری فکر می‌کند، این پرسش مطرح است که آیا می‌شود در فاصله 4‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رسما نامزد آن شد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ساز و کار انتخاب نامزدهای نهایی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هرچند جزئیات زیادی دارد اما به‌صورت کلی ساده و همه‌فهم است. در آمریکا دو حزب اصلی جمهوریخواه و دمکرات وجود دارد و رقابت اصلی، نه‌تنها در انتخابات ریاست‌جمهوری که در تمامی عرصه‌های سیاسی دیگر در ایالات متحده آمریکا بین این 2حزب است. هر حزب، با سازوکارهای درونی که متشکل از ده‌ها انتخابات درون حزبی است نامزد نهایی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی می‌کند و در نهایت یکی از این 2نامزد، که امسال دونالد ترامپ از سوی جمهوریخواهان و جو بایدن از سوی دمکرات‌ها هستند رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد.

با این حال، شهروندان آمریکایی می‌توانند جدا از این 2حزب، به‌عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کنند. وست که در سال‌های قبل هم گفته بود می‌خواهد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود، یکی از معدود سیاهپوست‌های بسیار سرشناس در آمریکاست که علنا از ترامپ حمایت و از او ستایش کرده است. او بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای در توئیتر گفته است که می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت کند و بلافاصله بعد از اعلام پرابهام نامزدی‌اش، از حمایت همسرش کیم کارداشیان، چهره سرشناس تلویزیون آمریکا و همینطور الان ماسک، بنیانگذار شرکت تسلا بهره برد و البته هواداران بی‌شمار این غول تجاری هم هیجان‌زده از نامزدی او، پشت او درآمدند.

مسئله مهم، نه قابلیت‌های او برای رقابت با ترامپ و بایدن، که زمانبندی اعلام نامزدی‌اش است. اگر او چند‌ماه پیش اعلام نامزدی می‌کرد، ‌شاید می‌شد او را جدی‌تر گرفت اما اعلام نامزدی در هفته اول جولای، آن هم در شرایطی که انتخابات در ابتدای نوامبر برگزار می‌شود، نشانه‌ای از اهداف مستتر در این کار است. به گزارش سی‌ان‌ان، وست، سابقه‌ای طولانی در استفاده از دنیای سیاست برای مطرح کردن خودش و پروژه‌هایش دارد. اما حتی اگر این بار واقعا جدی باشد، عملا شانس کمی دارد. نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌عنوان یک کاندیدای مستقل، روال اداری مشخصی دارد که با توجه به ضرب‌الاجل برخی از این کارهای اداری در برخی ایالت‌ها، وست یا هر نامزد مستقل دیگری، عملا بخشی از ایالت‌ها را از دست داده است. نامزدها باید در کمیسیون فدرال انتخابات ثبت‌نام کنند، پلتفرم ستاد انتخاباتی خود را ارائه دهند و به اندازه کافی از شهروندان امضا جمع کنند تا در میان نامزدهای نهایی انتخابات نوامبر قرار بگیرند. ضرب‌الاجل جمع‌آوری امضا از شهروندان برای گرفتن جواز حضور در انتخابات در ایالت‌های زیادی ازجمله نیومکزیکو و ایالت بسیار تعیین‌کننده کارولینای شمالی گذشته است. در ایالت‌های دیگر این ضرب‌الاجل در ماه‌های اوت و سپتامبر (مرداد و شهریور) به پایان می‌رسد و جمع‌آوری ده‌ها هزار امضا پروژه بزرگی است که به یک ستاد انتخاباتی قوی و هزاران داوطلب نیاز دارد. با توجه به همه‌گیری کرونا، تشکیل یکباره این ستاد و استفاده از نیروهای داوطلب عملا غیرممکن به‌نظر می‌رسد. به گزارش بی‌بی‌سی، بعید به‌نظر می‌رسد که وست برای این انتخابات در کمیسیون فدرال انتخابات نام‌نویسی کرده باشد. نزدیک‌ترین نام به کانیه وست در پایگاه داده‌های کمیته فدرال انتخابات، کانیه دیز ناتس وست است که در سال 2015 از سوی حزب سبز در کمیته ثبت‌نام کرده است.