۰ نفر

چالش ترامپ در «میدان نبرد»

۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۲
کد خبر: 449426
چالش ترامپ در «میدان نبرد»

آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده در ایالت‌های سرنوشت‌ساز وضعیت خوبی ندارد. انتخابات امریکا به‌طور سنتی در شرایطی برگزار می‌شود که پیروزی یا شکست کاندیداهای دموکرات و جمهوری‌خواه در بسیاری از ایالت‌ها از چندماه قبل از موعد انتخابات روشن می‌شود و برنده نهایی را ایالت‌هایی تعیین می‌کنند که رای آنها از پیش مشخص نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، این ایالت‌ها که اصطلاحا «میدان نبرد» خوانده می‌شوند، ایالت‌هایی هستند که رای‌شان بیش از باقی ایالت‌ها میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در رفت و آمد است و نامزدها برای تبلیغات در آنجا سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کنند.به نوشته پایگاه خبری هیل، جو بایدن کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری در 4 ایالت از مجموع 6 ایالت اصلی که عموما نتیجه آنها سرنوشت پیروز نهایی انتخابات را مشخص می‌کند، پیشتاز است. در دو ایالت «آیووا» و «اوهایو» که هنوز رقابت‌های انتخاباتی به‌طور جدی آغاز نشده و خبری از برگزاری کارزارهای دو کاندیدا هم نبوده، جمهوری‌خواهان در وضعیت خوبی قرار دارند و احتمال پیروزی ترامپ در این دو ایالت مطرح است. همچنین در دو ایالت «تگزاس» و «جرجیا» که سالیان سال است دموکرات‌ها آرزو دارند آنها را به رنگ آبی (رنگ انتخاباتی حزب دموکرات) در بیاورند، رقابت تنگاتنگی میان بایدن و ترامپ در جریان دارد که نشان از وضعیت نه چندان مناسب ترامپ در حال حاضر است.

کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ از مدت‌ها پیش در تلاش است که بتواند آرای مردمی در ایالت‌هایی را که در سال 2016 با اختلاف اندکی به هیلاری کلینتون رای داده بودند – مینه‌سوتا، نیوهمپشایر و نیومکزیکو - از آن خود کند، اما شواهد حاکی از آن است که وضعیت در این ایالت‌ها چندان رقابتی نیست و در حال حاضر بایدن با اختلاف پیشتاز است.

هرچند راه دور و درازی تا زمان برگزاری انتخابات امریکا باقی مانده و در 4 ماه پیش‌رو امکان وقوع تغییرات بسیاری وجود دارد، اما وضعیت کنونی زنگ هشدار را برای جمهوری‌خواهان به صدا درآورده است. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به وضعیت نظرسنجی‌های انتخاباتی در 6 ایالتی که می‌توانند نقش موثری در تعیین رییس‌جمهور آینده ایالات متحده ایفا کنند.

6 ایالت تعیین‌کننده

بر اساس گزارش «Real Clear politics» از میانگین نظرسنجی‌هایی که در روزهای اخیر برگزار شده، تاکنون در ایالت‌های فلوریدا، ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا بایدن با حداقل 6 درصد برتری در مقابل ترامپ پیشتاز است و در دو ایالت کارولینای شمالی و آریزونا اختلاف بسیار اندکی میان آرای دو کاندیدا وجود دارد. این در حالی است که در هر 6 ایالت مذکور ترامپ توانسته بود در سال 2016 پیروز شود و این 6 ایالت نقش مهمی در پیروزی او مقابل هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته ایفا کردند.

فلوریدا یکی از ایالت‌هایی است که با تعیین سرنوشت 29 رای الکترال کالج می‌تواند نقش مهمی در پیروزی کاندیداها داشته باشد. بر اساس نظرسنجی «فاکس‌نیوز» در شرایط کنونی بایدن توانسته با 9 درصد برتری در مقابل ترامپ در این ایالت پیش بیفتد که همین مساله نگرانی جدی دموکرات‌ها را در پی داشته است؛ چراکه در اغلب انتخابات‌ آرای کاندیداهای دموکرات و جمهوری‌خواه در این ایالت تفاوت حداکثر یک الی 2 درصدی دارد و برتری 9 درصدی بایدن به معنای شانس بسیار کم ترامپ برای پیروزی در فلوریداست. پایگاه خبری هیل در این باره نوشته است که اگر ترامپ در فلوریدا شکست بخورد، هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد.

در ویسکانسین نیز اوضاع به نفع ترامپ نیست. دموکرات‌ها که کار سختی برای پیروزی در این ایالت با اکثریت سفیدپوست پیش روی خود می‌دیدند اکنون بر اساس میانگین نظرسنجی‌های «Real Clear politics» با 8 درصد پیشتازند و می‌توانند امیدوار باشند اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، ایالت حساس ویسکانسین را نیز از آن خود خواهند کرد. بر اساس تحقیقات دانشگاه «Marquette» پس از اتفاقاتی که برای جورج فلوید رخ داد و اعتراضاتی که در پی آن شکل گرفت، ترامپ حدود 10 درصد از آرای خود را در میان جمهوری‌خواهان ویسکانسین از دست داده و همین کار را برای او سخت کرده است. جزییات نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در میان رای‌دهندگان جوان، زنان و اقلیت‌ها بایدن برتری محسوسی دارد، اما ترامپ همچنان روی پایگاه رای ثابت خود یعنی افراد مسن و سفیدپوستان اتکا کرده است. در پنسیلوانیا اوضاع جمهوری‌خواهان به مراتب بدتر است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ترامپ نه‌تنها در مجموع 10 درصد کمتر از بایدن رای خواهد آورد بلکه حتی در میان سفیدپوستان نیز با حدود 5 درصد اختلاف از معاون اول دولت باراک اوباما عقب افتاده است. در میشیگان نیز که ابتدا گمان می‌شد دموکرات‌ها به پیروزی قاطعی دست یابند، به‌رغم برتری نسبی بایدن اوضاع از نظر کارشناسان قابل پیش‌بینی نیست و آنها برتری 8.6 درصدی جو بایدن را تضمین‌کننده پیروزی او در این ایالت نمی‌دانند. با این وجود برخی نظرسنجی‌ها نظیر «EPIC-MRA» از برتری 16 درصدی بایدن صحبت می‌کنند که باعث تعجب شده است. اوضاع دو ایالت کارولینای شمالی و آریزونا به مراتب پیچیده‌تر است. در کارولینای شمالی در حالی که بایدن در میانگین نظرسنجی‌ها 3 درصد پیش‌تر است، اما دو نظرسنجی جدیدتر از برتری 3 درصدی ترامپ حکایت دارند. در آریزونا هم اختلاف اندک آرا به نفع بایدن شرایط را غیرقابل پیش‌بینی کرده و امکان چرخش آرا وجود دارد.

در دو ایالت آیووا و اوهایو ترامپ توانسته از رقیب خود پیشی بگیرد. این دو ایالت که از ابتدای امر گمان می‌رفت بدون تردید به ترامپ رای بدهند و پیروزی کاندیدای جمهوری‌خواه در آنها با اختلافی معنی‌دار تثبیت شود، اکنون از سوی کمپین بایدن هدف قرار گرفته شده‌اند و دموکرات‌ها تلاش دارند با صرف هزینه بسیار اوضاع را دگرگون کنند. در مقابل کمپین ترامپ نیز تلاش دارد برتری نه چندان محسوس خود در این دو ایالت را حفظ کند. 

نظرسنجی‌هایی که قطعی نیستند

بر اساس میانگین آخرین نظرسنجی‌هایی که در سطح ملی در ایالات متحده برگزار شده، در حال حاضر بایدن با 49.5 درصد در برابر ترامپ با 40.1 درصد پیشتاز است. همچنین 42 درصد رای‌دهندگان امریکایی معتقدند ترامپ عملکرد خوبی در عرصه مبارزه با بیکاری داشته و 54 درصد عملکرد او را ضعیف ارزیابی می‌کنند. بر اساس جمع‌بندی نهایی «Real Clear politics» تاکنون بایدن 222 رای الکترال کالج و ترامپ 125 رای الکترال کالج را به‌طور قطعی به خود اختصاص داده‌اند و سرنوشت 191 رای نیز نامعلوم است. دونالد ترامپ اما این نظرسنجی‌ها را قبول ندارد و آنها را به نوعی یادآور نتایجی می‌داند که در سال 2016 و پیش از انتخابات منتشر می‌شد. دونالد ترامپ، دوشنبه هفته گذشته در واکنش به نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان که از پیشتازی ۱۴ درصدی و حمایت ۵۵ درصد رای‌دهندگان امریکایی از جو بایدن رقیبش در انتخابات حکایت داشت، در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «این نظرسنجی نیز همانند گزارش‌های «سی‌ان‌ان» جعلی است! این ارقام منتشر شده و بدتر از آن را در زمانی برای کلینتون حقه‌باز منتشر می‌شد». این‌بار دموکرات‌ها نیز با او هم عقیده‌اند و در روزهای اخیر باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین این کشور در خصوص کافی نبودن تلاش دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات هشدار داده و از آنها خواسته تا فریب نظرسنجی‌ها را نخورند.