۰ نفر

پمپئو باز هم بر طبل چین‌هراسی کوبید!

۸ تیر ۱۳۹۹، ۸:۲۰
کد خبر: 449040
پمپئو باز هم بر طبل چین‌هراسی کوبید!

وزیر خارجه آمریکا باز هم مسائل دریای چین جنوبی را به دستاویزی برای آشفته کردن روابط پکن و کشورهای آسه‌آن، تبدیل کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری مدعی شد که از موضع آسه‌آن مبنی بر اینکه مناقشات دریای چین جنوبی باید در تابعیت از قوانین بین‌المللی ازجمله کنوانسیون حقوق دریاها حل و فصل شود؛ استقبال می‌کند.

اما، او پا را فراتر از این گذاشت و با افزودن این مطلب که «به چین اجازه نمی‌دهیم با دریای چین جنوبی طوری رفتار کند که گویا امپراطوری دریایی‌اش است»؛ تلاش کرد تا کشورهای آسه‌آن را که اغلب موضع محتاطانه‌ای در قبال پکن اتخاذ می‌کنند؛ در چین‌هراسی خود سهیم کند.

گفتنی است کشورهای آسه‌آن، در بیانیه پایانی نشست روز جمعه، از اهمیت حفظ و تقویت صلح، امنیت، ثبات، حق آزادی کشتیرانی و همچنین دسترسی به حریم هوایی دریای چین جنوبی سخن گفته و بر ضرورت پیروی از قوانین بین‌الملل ازجمله کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها، تاکید کرده بودند.

اغلب جزایر دریای چین جنوبی تحت کنترل پکن است حال آنکه برخی کشورها نظیر ویتنام، کامبوج، برونئی، لائوس و فیلیپین که همگی از اعضای آسه‌آن هستند، در مناقشات ارضی این منطقه دخیل هستند.

اظهارات پمپئو در حالی مطرح می‌شود که آمریکا در معادلات سیاسی دریای چین جنوبی حقی ندارد و تنها به دلیل آشفته کردن اوضاع به ضرر چین، به دخالت در مسائل این آبراه راهبردی می‌پردازد.