۰ نفر

تخت‌روانچی:

آمریکا، شورای امنیت را علیه جنایات رژیم صهیونیستی ناکارآمد کرد

۵ تیر ۱۳۹۹، ۰:۱۲
کد خبر: 448414
آمریکا، شورای امنیت را علیه جنایات رژیم صهیونیستی ناکارآمد کرد

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، طرح الحاق بخش‌های اشغالی فلسطین به رژیم اشغالگر قدس را مغایر قوانین بین‌المللی و ناپذیرفتنی دانست و گفت آمریکا با حمایت مداوم خود از این رژیم، شورای امنیت را نسبت به این جنایات، ناکارآمد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مجید تخت روانچی روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع فلسطین برگزار شد، افزود: در حالیکه اشغال فلسطین علت اصلی بحران خاورمیانه است، رژیم اسرائیل با اجرای طرح الحاق بخش‌های مشخصی از قلمرو اشغالی فلسطین، فصل جدیدی از تداوم سرکوب‌ها و جنایاتش را خواهد گشود.

وی ادامه داد: چنین سیاست توسعه‌طلبانه‌ای وضعیت وخیم خاورمیانه را خراب‌تر و پیچیده‌تر خواهد کرد که پیامدهای گسترده‌ای را بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: الحاق بخش‌هایی از قلمرو فلسطین اشغالی، نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل خواهد بود. چنین طرحی سرکوبگرانه، در وهله نخست نتیجه ادامه حمایت همه جانبه از سیاست‌های توسعه‌طلبانه و اقدامات غیرقانونی رژیم اسرائیل توسط ایالات متحده در طی هفت دهه گذشته است.

تخت روانچی با بیان اینکه «این حمایت با وجود نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین الملل و با بی‌اعتنایی به تمام معیارهای رفتار بین‌المللی و عبور از کلیه اصول بشریت و اخلاق ادامه داشته است»، تاکید کرد: ایالات متحده با سوءاستفاده از موقعیت خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت، رژیم اسرائیل را به طور کامل و نظام‌مند محافظت کرده و در عمل، شورا را در مقابله با جنایات آن رژیم ناکارآمد کرده است.

وی تصریح کرد: این امر اسرائیل را با مصونیت کامل به ارتکاب جنایات و وحشی‌گری بیشتر سوق داده است که نمونه‌های زنده آن ادامه ساخت و گسترش شهرک سازی، محاصره دائمی غیرانسانی نوار غزه و نقض مکرر حاکمیت سوریه و لبنان در تضاد کامل با منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: آنها همچنین به فرسایش مداوم صداقت و اعتماد به شورای امنیت و به طور کلی سازمان ملل متحد منجر شده‌اند.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: در این مقطع از روابط بین الملل که با یک روند هشداردهنده از سیر قهقرایی چندجانبه‌گرایی مبتنی بر قوانین به یکجانبه‌گرایی بی‌نظیر مبتنی بر قدرت حرکت کرده است، سازمان ملل و کشورهای عضو آن وظیفه قانونی صریح و مسئولیت سنگین اخلاقی دارند تا فوری و با تمام قدرت، الحاق برنامه‌ریزی شده بخش‌هایی از قلمرو اشغالی فلسطین را رد کنند و رژیم اسرائیل را در قبال تمام جنایاتی که در طول ۷۲ سال گذشته مرتکب شده است، پاسخگو سازند.

وی افزود: این نباید فقط به رد کلامی و محکوم کردن محدود شود. همه کشورها برای انجام تعهدات قانونی خود طبق قانون بین‌المللی، باید از هرگونه به رسمیت شناخته‌شدن این الحاق‌ها جلوگیری کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: رژیم اسرائیل همچنین باید برای پایان دادن به اشغال تمام سرزمین‌های فلسطین، جولان اشغالی سوریه و بخش‌هایی از لبنان و خاتمه دادن بیش از یک دهه محاصره بی‌رحمانه علیه غزه وادار شود و به تمام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای خود پایان دهد.

تخت روانچی اضافه کرد: سازمان ملل متحد باید مسئولیت‌های خود را در تحقق حق ذاتی فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت و تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی در تمام فلسطین با پایتختی قدس شریف انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه، شورای امنیت باید به وظایف خود عمل کند تا از وقوع جنایات و تهدیدهای رژیم اسرائیل، جلوگیری و در عمل از تحقق کامل حقوق انکارناپذیر مردم فلسطین حمایت کند.