۰ نفر

کرونا با اقتصاد اروپا چه کرد؟

۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸
کد خبر: 448208
کرونا با اقتصاد اروپا چه کرد؟

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی از نحوه عملکرد دولت‌های اروپایی در استفاده از بسته ۲تریلیون یورویی برای نجات کسب‌وکارهای این قاره در پی بحران کرونا انتقاد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی با انتقاد از نحوه عملکرد دولت‌های اروپایی در استفاده از بسته 2تریلیون یورویی برای نجات کسب‌وکارهای این قاره درپی بحران اقتصادی کرونا نوشت: بزرگترین سلاح زرادخانه اروپا که برای مقابله با فروپاشی اقتصادی مونتاژ شده است، هنوز هدف خود را پیدا نکرده است.

براساس آمار و ارقام هفت کشور از بزرگترین اقتصادهای اروپا، کمتر از 15 درصد از منابع مالی‌ای که توسط دولت‌های این قاره از طریق بانک‌ها به‌عنوان ضمانت وام ارائه شده، استفاده شده است.

این بدان معناست که بیش از 2تریلیون یورو (2.3 تریلیون دلار)، یعنی مبلغی بیش از تولید ناخالص داخلی اسپانیا، تا تاریخ 18 ژوئن هنوز در دسترس بوده و استفاده نشده است.

کند بودن توسعه برنامه کمک مالی اتحادیه اروپا باعث کاهش سرعت بهبود اقتصاد این قاره از عمیق‌ترین رکود تاریخ، به‌خصوص در ایتالیا و انگلیس شده است چرا که این تضمین‌ها برای زنده نگه‌داشتن بنگاه‌های کوچک و متوسط بسیار مهم هستند.

این در حالی است که شرکت‌های بزرگتر، از جمله خطوط هوایی ایر فرانس و شرکت خودروسازی رنو، توانسته‌اند وثیقه‌های موقت را دریافت کنند و یا اوراق قرضه را بفروشند.

بر اساس این گزارش، ضمانت وام بخشی از یک کمپین استثنایی از سوی مقامات سراسر جهان برای محدود کردن خسارت‌های ناشی از بحران کرونا بوده است.

فرانسه، ایتالیا و انگلیس با رکود اقتصادی بیش از 11 درصد مواجه هستند. با پیش‌بینی افزایش ورشکستگی‌ها و یک دوره بیکاری پایدار در آینده، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از مقامات کشورهای عضو خواست تا حمایت خود را تا زمانی که رشد اقتصادی دوباره به دست آید، ادامه دهند.

در ایتالیا، که نخستین کشور اروپایی بود که با شیوع کرونا قرنطینه را اجرا کرد، بانک‌ها و دولت یکدیگر را به‌خاطر ضعف در اقدامات حمایتی از کسب‌وکارها سرزنش می‌کنند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی ایتالیا، مشاغل کوچک بیش از نیمی از بسته 100میلیارد یورویی را درخواست کردند اما حدود 36 میلیارد یورو دریافت کرده‌اند.

از برنامه 400میلیارد یورویی برای بنگاه‌های بزرگتر نیز فقط حدود 700 میلیون یورو راه خود را برای ورود به این کشور پیدا کرده‌اند.