۰ نفر

کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان

۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۳
کد خبر: 447762
کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان

در سال ۲۰۱۹ عربستان تنها به میزان نصف سطح هدفگذاری شده سرمایه خارجی جذب کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ به دنبال کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی وتعطیلی گسترده کسب و کارها با شیوع کرونا، اقتصاد عربستان نه تنها در جذب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی هدفگذاری شده ناکام بوده که طبق گزارشات، حجم سرماهی گذاری ها در این کشور در سال ۲۰۱۹ به ۴.۶ میلیارد دلار رسیده است که اختلاف زیادی با رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۷ دارد.

از سوی دیگر تمایل ثروتمندان سعودی به خارج کردن سرمایه خود از کشور باعث شده است تا با وجود اعمال محدودیت های سختگیرانه خروج سرمایه توسط دولت، برای سومین سال متوالی روند خروج سرمایه از این کشور صعودی باشد.

جذب سرمایه گذاری خارجی نقش مهمی در تحقق برنامه پیشنهادی محمد بن سلمان- ولیعهد سعودی رد تنع بخشی به اقتصاد این کشور و رهایی از بخش نفت دارد که اصطلاحا به افق ۲۰۳۰ مشهور است. 

به گفته کنفرانس تجارت سازمان ملل انجام برخی اصلاحات ساختاری در محیط کسب و کار و تنوع بخشی بیشتر به اقتصاد برای ترغیب سرمایه گذاران خارجی به انجام پروژه های جدید در این کشور ضروری است.

ماجد القصابی- وزیر اسبق بازرگانی و سرمایه گذاری عربستان در همین رابطه گفت: دولت می خواهد به نسبت سال گذشته دو برابر بیشتر سرمایه کمستقیم خارجی جذب کند اما این مساله با توجه به اینکه عربستان با بدترین رشد اقتصادی خود از سال ۱۹۹۹ روبرو شده کمی بعید است.

با این حال عیاض العتیبی- معاون وزیر فعلی سرمایه گذاری عربستان می گوید: ما یک الگوی جدید تشویق به سرمایه گذاری را اتخاذ کرده ایم و اکنون شاهدیم شمار شرکت های خارجی که در عربستان شعبه تاسیس کرده اند طی ماه های ژانویه و فوریه به یک رکورد جدید دست یافته است. با این حال با شیوع کرونا شاهد بوده ایم این رشد از ماه مارس کندتر شده است.