۰ نفر

هیأت عالی‌رتبه افغانستان به ایران می‌آید

۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۲۹
کد خبر: 447332
هیأت عالی‌رتبه افغانستان به ایران می‌آید

وزارت خارجه افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد که هیأت عالی‌رتبه افغانستان به ایران می‌آید.

به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت خارجه افغانستان امروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیأت عالی‌رتبه این کشور به ریاست «محمد حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه این کشور فردا عازم تهران خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بر اساس اعلام این خبرگزاری، هدف این سفر پرداختن به رویدادهای اخیر، جستجوی راه حل برای جلوگیری از تکرار آن، تقویت و توسعه همکاری‌های همه‌جانبه و مذاکرات پیرامون سند همکاری‌های جامع بین دو کشور بیان شده است.

گفتنی است، کابینه افغانستان این سفر را تصویب کرده است.

شایان ذکر است، وقوع ۲ حادثه برای اتباع افغانستان موجب ظهور و بروز برخی سوءتفاهم‌ها میان افغانستان و جمهوری اسلامی ایران شده بود. در این میان اما دست‌هایی نیز در پشت پرده به حرکت درآمده‌اند تا به روابط ریشه‌ای، تاریخی و مستحکم میان تهران و کابل را خدشه وارد سازند. رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی معاند نیز در این زمینه آتش‌بیار معرکه شده‌اند.

در حادثه اول که بیش از ۴۰ روز پیش اتفاق افتاد، طرف افغانستانی اعلام کرد شماری از اتباع این کشور که قصد ورود غیرقانونی به ایران را داشتند در رودخانه هریرود غرق شدند. پس از طرح این موضوع توسط طرف افغانستانی بود که جمهوری اسلامی ایران صراحتاً و به طور کاملاً شفاف اعلام کرد که از هیچ تلاشی برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه رخ داده، دریغ نمی‌کند. تهران تأکید کرد که به دور از هیاهوی رسانه‌ای واقعیت ماجرا را دنبال خواهد کرد.

حادثه دوم اما روز ۱۴ خرداد در یزد اتفاق افتاد و یک خودروی حامل اتباع افغانستانی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و توسط قاچاقچیان انسان در حال انتقال به شهرهای دیگر بودند، پس از مشکوک شدن پلیس و بی‌توجهی راننده به فرمان ایست از ناحیه چرخ عقب مورد اصابت گلوله مأموران قرار گرفت و به دلیل سرعت بسیار بالا نهایتاً پس از طی ۸ کیلومتر بدلیل اصطکاک رینگ خودرو با آسفالت دچار آتش‌سوزی شد و چند سرنشین آن کشته و مجروح شدند.

در این حادثه خودروی حامل مهاجران غیرقانونی افغانستان، با وجود پنچری لاستیک، بیش از هشت کیلومتر ادامه مسیر داده و به علت داغ شدن رینگ‌ها بر اثر اصطکاک، استفاده از سیستم احتراق و دودزا و آتش گرفتن جلو خودرو و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه، خودرو از جاده منحرف و به گاردریل وسط جاده برخورد کرد که در نهایت دچار آتش سوزی شد.

پس از این دو حادثه بود که بسیاری از رسانه‌های بیگانگان از جمله شبکه‌های آمریکایی و سعودی به برجسته سازی این مسأله پرداختند و صراحتاً انگشت اتهام را بدون هیچ مدرک و سندی به سمت جمهوری اسلامی ایران نشانه رفتند.