۰ نفر

مدیر کل آژانس: به تلاش برای گرفتن پاسخ از ایران ادامه می‌دهیم

۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۳۳
کد خبر: 447033
مدیر کل آژانس: به تلاش برای گرفتن پاسخ از ایران ادامه می‌دهیم

مدیر کل آژانس گفت: به تلاش برای گرفتن پاسخ از ایران ادامه می‌دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی امروز (جمعه) بعد از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، گفت این سازمان به فشار بر ایران برای گرفتن پاسخ ادامه می‌دهد.

«لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال استریت ژورنال»، در صفحه توئیتر خود نوشت که گروسی بعد از نشست شورای حکام، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این قطعنامه باعث کاهش همکاری ایران خواهد شد، توضیح داد که فعلا نمی‌تواند دقیق بگوید که چه اتفاقی خواهد افتاد یا چه چیزی رخ نمی‌دهد.

نورمن لحن صحبت گروسی را «راضی» از تصویب این قطعنامه توصیف کرده و به نقل از وی نوشت: «ما همواره تصمیماتی را ترجیح می‌دهیم که مورد اجماع نظر باشد. تمام چیزی که می‌گویم این است که با چیزی به شورا آمدم، اگر تصمیم گرفتم که به شورا بیایم به آن دلیل بود که احساس کردم این موضوع، ماهیتی دارد که شورا را تضمین می‌کند».

وی با ادعای اینکه پیام شورای حکام به ایران با این قطعنامه شفاف بود، درباره اینکه اکنون امکان ارجاع دادن موضوع به شورای امنیت وجود دارد، افزود: «این چیزی است که اعضای شورا باید تصمیم بگیرند. اما اگر بتوانیم با یکدیگر همکاری کرده و مسائل را حل کنیم، نیازی به برداشتن گام‌های بیشتر نخواهد بود».

مدیر کل آژانس اتمی با بیان اینکه تنها راه پیش‌رو در موضوع هسته‌ای ایران، ادامه همکاری‌هاست، اظهار داشت: «پس هیچ راهی جز نشستن و آوردن ایران به پای کار نیست».

شورای حکام آژانس اتمی امروز در نشست حضوری اعضا، قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران به بهانه عدم همکاری تهران با تحقیقات آژانس را تصویب کرد.

منابع دیپلماتیک می‌گویند قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران، با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است.

سه کشور آلمان، فرانسه، انگلیس روز دوشنبه طی نشست شورای حکام، با استناد به گزارش ادعایی آژانس اتمی مبنی بر اجازه ندادن ایران برای دسترسی به چهار مکان، پیش‌نویش قطعنامه‌ای را تنظیم کردند که تهران را به اجازه دادن برای این تحقیقات و همچنین همکاری کامل با آژانس ملزم می‌کند.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، پیشتر در واکنش به پیش‌نویس این قطعنامه گفته بود: «شورای حکام آژانس نباید به دشمنان برجام اجازه دهد که منافع عالی ایران را به خطر بیندازند... ما چیزی برای پنهان کردن نداریم».