۰ نفر

دلسردی پمپئو از دوستان اروپایی

۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۵:۱۰
کد خبر: 446424
دلسردی پمپئو از دوستان اروپایی

امریکا و اتحادیه اروپا در اوج اختلافات بر سر چین و خاورمیانه برای مذاکره مجازی آماده شدند‌.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، دیروز دوشنبه، تنها دو روز مانده به نشست وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و در بحبوحه روابط پر فراز و نشیب ایالات متحده امریکا با متحدان اروپایی، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا با همتاهای اروپایی خود به‌صورت مجازی نشست برگزار کرد.

به‌گزارش پولیتیکو، دیروز دوشنبه قرار بود مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا با همتاهای اروپایی خود به‌صورت ویدئوکنفرانس و به مدت یک ساعت و نیم درباره روابط ترنس آتلانتیک، خاورمیانه و چین گفت‌و‌گو کند و در واقع حمایت اروپایی‌ها را برای رویارویی با چین و اتخاذ سیاست‌های همسو با واشنگتن در مسائل خاورمیانه جلب کند اما بسیاری از ناظران بین‌المللی ابراز تردید می‌کردند که این نشست مجازی به دلخواه پمپئو و واشنگتن پیش برود. برای اروپایی‌ها که در هفته‌های اخیر شاهد عملکرد تهاجمی دونالد ترامپ در قبال روابط واشنگتن – ترنس آتلانتیک بوده‌اند و از طرح او برای خروج نیروهای نظامی‌اش از آلمان، اعمال تحریم‌های جدید علیه دیوان کیفری بین‌المللی، تصمیم واشنگتن برای خروج از معاهده آسمان‌های باز و امتناع کاخ سفید از امضای یک توافق هسته‌ای جدید با روسیه بسیار ناخرسند هستند، نشست مجازی دیروز با پمپئو بیشتر شبیه به رقص با شیطان بود تا یک تانگوی زیبای دونفره. البته فراز و نشیب در روابط اروپا و امریکا مختص روزها و هفته‌های اخیر نیست بلکه از ابتدای حضور ترامپ در کاخ سفید این روابط مدام بحرانی بوده و از یک بحران به بحران دیگر تغییر می‌کرده است.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، دیروز پیش از برپایی این نشست مجازی درباره آن گفت: پمپئو می‌خواهد اساساً درباره چین صحبت کند اما ما می‌خواهیم درباره مسائل دیگری صحبت کنیم. برای ما داشتن روابط دوجانبه با ایالات متحده همچنان بیشترین اهمیت را دارد اما پیام‌های منفی‌ای که از واشنگتن تقریباً هر روز ارسال می‌شود نمی‌گذارد اروپایی‌ها آنچه را که پمپئو از این نشست می‌خواهد، به او بدهند.

اروپا در مسیر توسعه روابط با چین

امریکا مواضع و ادبیات تهاجمی در قبال چین دارد و پمپئو حزب حاکم کمونیست چین را «تهدید اصلی عصر حاضر» می‌نامد اما اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا این‌طور نیستند. مثلاً مجارستان روابط بسیار نزدیکی با چین دارد و در آخرین نشستی که وزرای خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا درباره حوادث هنگ کنگ برگزار کردند، تنها کشور اروپایی که از تحریم‌های جدید علیه چین حمایت کرد، سوئد بود. همچنین جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برخلاف پمپئو، پکن را یک تهدید نظامی نمی‌داند بلکه نگرانی‌های جدی درباره تصمیمات اخیر امریکا از جمله تحریم دیوان کیفری بین‌المللی دارد. بورل روز پنجشنبه گذشته نیز تحریم دیوان کیفری بین‌المللی را «باعث نگرانی جدی» توصیف کرده بود.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بورل نه تنها چین را تهدید نمی‌داند بلکه روز یکشنبه، یک روز قبل از نشست مجازی وزرای خارجه اروپا – امریکا، اعلام کرد، «یک دستور کار بزرگ و مثبت برای همکاری‌های چین – اتحادیه اروپا» وجود دارد. او تأکید کرد، در درگیری بین چین و امریکا، اتحادیه اروپا در کنار امریکا نخواهد بود. زیرا شیوه دیپلماسی اروپایی تمرکز بر چندجانبه‌گرایی و همکاری است. در روزهای آینده اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا با نخست‌وزیر چین دیدار و درباره مسائل اقتصادی با تمرکز بر بازار صحبت خواهند کرد.

الحاق مذموم

اتحادیه اروپا همچنین در بحث خاورمیانه و طرح به اصطلاح صلح ترامپ برای اراضی اشغالی با امریکا همسو و هم عقیده نیست و بسیار بعید است، اروپایی‌ها با این طرح که شهرک سازی‌ها و الحاق بخش‌های وسیعی از کرانه باختری رود اردن به اراضی اشغالی را مجاز می‌داند، موافقت کنند. این در حالی است که مسائل خاورمیانه و در رأس آنها طرح به اصطلاح صلح خاورمیانه که معمار آن جارد کوشنر، داماد ترامپ است، یکی دیگر از موضوعاتی بود که پمپئو می‌خواست در نشست مجازی دیروز مطرح و رضایت اروپایی‌ها را جلب کند. اروپایی‌ها هم شهرک سازی‌ها را غیرقانونی می‌دانند و هم الحاق اراضی فلسطینی به اسرائیل را محکوم می‌کنند. به عقیده آنها، همان‌طور که الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه باعث شد اروپایی‌ها تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کنند، الحاق اراضی فلسطینی به اسرائیل هم محکوم و نیازمند واکنش جدی جامعه بین‌الملل است. به گفته «ژان اسلبورن»، وزیر خارجه لوکزامبورگ، هیچ فرقی بین الحاق کرانه باختری به اسرائیل و الحاق کریمه به روسیه وجود ندارد. الحاق؛ الحاق است. این مقام اروپایی پیشتر هم در ماه ژانویه از همتاهای اروپایی خود خواسته بود، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. او گفته بود: به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی نه یک لطف است و نه یک چک سفید؛ بلکه فقط به رسمیت شناختن حق مردم فلسطین برای داشتن کشور است.

به گزارش فرانس 24، بروکسل همچنین برخلاف امریکا، می‌کوشد رژیم صهیونیستی را وادار به عقب نشینی از طرح الحاق کند اما دولت جدید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که حمایت ترامپ را دارد، گفته است، گام‌های نخست برای اجرایی کردن الحاق را از اول جولای (ماه آینده میلادی) برمی دارد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در روزهای اخیر به اراضی اشغالی سفر کرده بود تا «نگرانی‌های جدی» اروپا درباره طرح الحاق را به گوش مقامات صهیونیست برساند.

اروپا حامی طرح دو دولتی است و در این زمینه تلاش‌های زیادی کرده است اما طرح صلح ترامپ همه این تلاش‌ها را از بین برد. حالا اروپا با حمایت نکردن از طرح صلح ترامپ می‌خواهد بار دیگر راه حل دو دولتی را احیا کند.‌