۰ نفر

کار کرونا با ما تمام نشده

۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۱
کد خبر: 446274
کار کرونا با ما تمام نشده

وقتی که همه دنیا را یک تهدید و یک ترس واحد به هم گره می‌زند، همه یک چشمشان را بر کشورهای دیگر باز نگه می‌دارند که ببینند آنها تهدید را چگونه از سر می‌گذرانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، روزهای آخر زمستان و اوایل بهار چشم همه به چین و آمار و تمهیدات و یافته‌های نظام سلامت این کشور بود حالا ایتالیا و اسپانیا و نیوزیلند و امریکا شده‌اند، مدل‌های مختلفی از هجمه کرونا و مقابله با آن و هر یک در مراحل مختلف الگویی شدند برای آنچه باید یا نباید در مورد کنترل این بیماری انجام داد.

روزی که آمار ابتلا به کرونا در ایران ناگهان دوباره سر برداشت و رو به افزایش گذاشت هم چشم‌ها دوباره به این سمت خیره شدند تا ببینند آنچه دارد رخ می‌دهد آیا موج دوم است؟ آیا ایران قرار است، تجربه‌ای شود برای سایرین؟ موجی که به قول روزنامه واشنگتن‌پست به طرز دراماتیکی قوت گرفت حالا دوباره زبانه کشید تا بیشترین میزان ابتلا در خاورمیانه را ثبت کند. این تهدید حالا دارد ترس را به کشورهای دیگر هم تزریق می‌کند؛ شاید برای همین است که با ثبت 3 مورد جدید ابتلا در پکن باز هم چین با اقدامات پیشگیرانه به قلب خبرهای کرونا برگشت و روز گذشته اعلام شد که تعداد این موارد به 57 نفر رسیده است.

حالا امریکا هم در انتظار است تا ببیند، می‌تواند از این موج دوم بگریزد یا نه.  «از تهران گرفته تا تونس به نظر می‌رسد که برای بسیاری از مردم، پاندمی کووید 19 به پایان رسیده است اما کار پاندمی با آنها تمام نشده.»   این بخشی از شروع گزارش نشریه اکونومیست  است که به بازگشت مهمان ناخوانده کرونا به خاورمیانه نوشته و تصاویری که از کشورهای مختلف منطقه ارایه می‌دهد تقریبا شبیه به هم‌اند: کافه و رستوران‌های شلوغ، کاهش تعداد کسانی که ماسک می‌زنند و به فراموشی سپردن قانون فاصله‌گذاری اجتماعی و  شاید همه اینهاست که سبب شده به قول این نشریه «اگر نگوییم موج دوم، دست‌کم رشد دوباره و نگران‌کننده موارد (ابتلا) در چندین کشور مشاهده شده است.» 

این نشریه نگاهی انداخته است به وضعیت شیوع در کشورهای مختلف   وضعیت 3 کشور همواره در مرکز اخبار خاورمیانه را چنین توصیف کرده است:«میزان ابتلا و مرگ در ایران که مسوولانش گمان می‌کردند یکی از وخیم‌ترین همه‌گیری‌های جهانی را تحت کنترل آورده‌اند، جهش کرده است. در اسراییل مدرسه‌ها تبدیل به محل انتقال ویروس شده‌اند. در عربستان سعودی، جایی که هنوز موج اول هم به پایان نرسیده، پزشکان گزارش رشدی غیرمنتظره در پذیرش بیمارستانی و مرگ را داده‌اند.»   با وجود تمامی این موارد در کشورهای مختلف خاورمیانه حالا که فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته شده‌اند، دولت‌ها دیگر تن به تعطیلی دوباره نمی‌دهند. 

این تهدید آشکار اما به خاورمیانه محدود نمانده است. ترس دوباره دامن چین را گرفته است. درست یک روز پس از آنکه اعلام شد با پیدا شدن 3 مورد تازه از ابتلا به کرونا در شهر پکن، چند بازار غذای محلی این شهر تعطیل شده‌ است. روز گذشته خبر از شناسایی 57 مورد ابتلای جدید رسید، رقمی که از 13 آوریل(25 فروردین) تاکنون بالاترین ثبت روزانه بیماران در این کشور است.  اولین کشوری که درگیر این بیماری شد و در اوج درگیری سایر کشورها به نظر می‌رسید، شیوع را کنترل کرده است دوباره دارد نمایی از روزهای ترسناکش را تجربه می‌کند. تصمیمات روزانه و اعلامیه‌های مقامات بهداشت چین دوباره به میان خبرهای ویژه کرونا در سایت خبری گاردین بازگشته‌اند. در گاردین هم البته اعلام خبر 3 رقمی شدن دوباره موارد مرگ در ایران در صدر خبرهای مربوط به کروناست. 

ویروس پیروز خواهد شد

«ویروس پیروز خواهد شد» عنوان تکان‌دهنده و غم‌انگیز مقاله‌ای است که در نشریه آتلانتیک منتشر شده است. نویسنده این مطلب معتقد است که دومین موج ویروس کرونا در راه است و زمانی که فرا برسد، مردم دیگر اراده رویارویی با آن را نخواهند داشت و برای همین است که می‌گوید:«با وجود تمام فداکاری‌های ماه‌های گذشته احتمال برد ویروس بالاتر است و شاید دقیق‌تر باشد که بگوییم همین حالا هم برنده شده.» امریکا شدیدتر از هر کشور دیگری از شیوع بیماری صدمه خورده است؛ حدود یک چهارم کل مرگ‌های ثبت ‌شده بر اثر کووید 19 در این کشور اتفاق افتاده است و حالا پیش‌بینی می‌شود که اگر ابتلا و مرگ در امریکا با همین ریتم ادامه پیدا کند تا دو ماه دیگر آمار ابتلا حدود دو برابر خواهد شد.  به نوشته آتلانتیک:«نه تاثیر اعتراضات بسیار گسترده به خشونت پلیس و نه بازگشایی‌های اخیر در اغلب نقاط کشور(مانند کازینوهای لاس‌وگاس) در آمارهای کنونی محاسبه نشده‌اند. ظاهر شدن علایم در افراد می‌تواند تا 10 روز به طول بینجامد تا بعد به دنبال تست بروند بعد این نتایج باید توسط مسوولان بهداشت عمومی جمع‌آوری و منتشر شوند».

این نشریه معتقد است در حالی که هنوز هیچ چشم‌اندازی از تولید واکسن دست‌کم در کوتاه‌مدت وجود ندارد به نظر می‌رسد که عزمی سیاسی هم برای تن دادن دوباره به سختگیری‌های پیشین و بستن کسب‌وکارها و اماکن عمومی وجود ندارد:«یک نظرسنجی در پنسیلوانیا نشان داد که در ماه آوریل(دو ماه قبل) از هر 10 نفر جمهوری‌خواه 9 نفرشان به اطلاعاتی که در مورد کرونا از متخصصان پزشکی می‌شنیدند، اعتماد داشتند این عدد حالا به یک نفر از هر 3 نفر رسیده است.»

نویسنده مطلب معتقد است که بعدها کتاب‌های بسیاری نوشته خواهد شد در مورد اینکه چرا کشوری با قدرت، ثروت و پیشرفت علمی مثل ایالات متحده در مواجهه با یک بحران عمومی سلامت چنین شکست خورده است.  در میانه این ترس‌ها و زیرورو شدن دوباره رقم‌ها و آمارها تنها کشوری که در روزهای گذشته اعلام کرده که تمامی فعالیت‌های طبیعی مردمش را از سر می‌گیرد، نیوزیلند است که آسوده در نیمکره جنوبی زمین و در حالت جزیره‌ای خود آسوده و البته از آغاز شیوع جهانی کرونا هم ثابت کرد که با سیاست‌ها و نحوه مدیریت جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر این کشور می‌تواند تبدیل به الگویی برای مواجهه با بحران(دست‌کم برای کشورهای پیشرفته) شود.