۰ نفر

آتلانتا کانون جدید خشم معترضان به نژادپرستی

۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۵:۰۶
کد خبر: 446172
آتلانتا کانون جدید خشم معترضان به نژادپرستی

هنوز 20 روز از قتل جورج فلوید، سیاهپوست 46 ساله به دست پلیس مینیاپولیس و به راه افتادن جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» در سراسر ایالات متحده امریکا نگذشته بود که یک سیاهپوست 27 ساله دیگر اینبار در شهر آتلانتا به دست یک افسر پلیس به قتل رسید و خبر حلق آویز شدن یک جوان سیاهپوست دیگر در فلوریدا آه از نهاد معترضان خشمگین ضدنژادپرستی بلند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در آتلانتا اخراج فوری افسر پلیس قاتل، استعفای رئیس پلیس آتلانتا و حتی سخنان شهردار آتلانتا که از تمایلش برای انحلال پلیس این شهر سخن گفت، نتوانست جلوی خشم معترضان را بگیرد و معترضان رستورانی که جوان 27 ساله سیاهپوست مقابل آن به قتل رسیده بود را به آتش کشیدند. در فلوریدا هم تئوری خودکشی جوان سیاهپوست هم از سوی خانواده او و هم از سوی کارشناسان پزشکی قانونی رد شد و دستور تحقیقات بیشتر درباره علت مرگ این سیاهپوست صادر شد.

به گزارش نیویورک تایمز، جرم «ریشارد بروکز»، جوان 27 ساله سیاهپوست که در شهر آتلانتا به دست یک افسر پلیس به قتل رسید، این بود که خودروی خود را مقابل یک رستوران پارک کرده و داخل خودرو خوابیده بود. پس‌از آنکه صاحب رستوران به پلیس شکایت کرد که این خودرو جلوی رفت و آمد مشتریانش را گرفته است، پلیس به سراغ بروکز آمد و با او درگیر شد و در نهایت هم با شلیک یک گلوله او را از پای درآورد. وکیل خانوادگی بروکز درباره قتل بروکز به سی‌ان‌ان گفت: بروکز یک روز قبل از روز تولد دختر 8 ساله‌اش کشته شد. دختر بروکز لباس تولد خود را به تن کرده بود و منتظر بود که پدرش بیاید و او را بیرون ببرد و با هم تولدش را جشن بگیرند. بروکز سه دختر یک ساله، دو ساله و 8 ساله داشت او همچنین یک ناپسری 13 ساله داشت.

استعفای رئیس پلیس و اخراج پلیس قاتل

کمتر از 24 ساعت پس از این حادثه، سخنگوی پلیس آتلانتا از اخراج افسر پلیس قاتل و در دست بررسی بودن پرونده افسر پلیس دوم حاضر در صحنه خبر داد. خانم باتومز، شهردار آتلانتا از استعفای رئیس پلیس این شهر و تمایلش برای اخراج افسران پلیس خاطی خبر داد و الیزابت وارن، سناتور دموکرات ضمن تقدیر از پاسخ سریع و فوری شهردار آتلانتا به قتل بروکز، گفت: «به‌عنوان یک کشور همه باید به موضوع استفاده پلیس از نیروی مرگبار توجه کنیم. اکنون باید این کار را انجام دهیم.»

شهردار آتلانتا در واکنش به قتل جوان سیاهپوست گفت: تفاوت است بین اینکه به‌عنوان یک پلیس، چه می‌توانید بکنید و اینکه چه باید بکنید؛ به هیچ وجه قبول ندارم که استفاده از اعمال زوری که منجر به مرگ شود، عمل معقول و محکمه پسندی است.

به‌گزارش نیویورک تایمز، این واکنش فوری شهردار آتلانتا به قتل بروکز بی‌سابقه و در واقع یکی از دستاوردهای تظاهرات‌های سراسری ضدنژادپرستی در امریکا به شمار می‌رود زیرا در گذشته سابقه نداشته که پلیس امریکا به‌خاطر دست به سلاح شدن تا این اندازه زیر ذره بین قرار بگیرد و به این سرعت اخراج و تنبیه شود. علاوه بر این، استعفای فوری رئیس پلیس آتلانتا که یک سفیدپوست است، دستاورد «جنبش جان سیاهان ارزش دارد» است. از زمان کشته شدن جورج فلوید این دومین رئیس پلیس سفید پوست است که استعفا می‌دهد. پیشتر رئیس پلیس پورتلند استعفا داده و جای خود را به یک ژنرال ارشد سیاهپوست داده بود. اوایل ماه جاری میلادی هم شهردار لوئیزویل رئیس پلیس این شهر را به خاطر اینکه افسرانش به صاحب سیاهپوست یک رستوران حمله کرده بودند، اخراج کرده بود. با این حال، این اقدامات فوری نتوانست معترضان خشمگین آتلانتا را آرام کند و آنها با بستن تمام راه‌های منتهی به رستورانی که بروکز مقابلش به قتل رسیده بود، این رستوران و اطرافش را به آتش کشیدند. پلیس هم که با معترضان درگیر شده و ده‌ها تن از آنها را دستگیر کرده بود، با شلیک گاز اشک آور کوشید آنها را متفرق کند.

دفاع نزدیکان ترامپ از خشونت پلیس

رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هم به جای آنکه همسو با خانم باتومز، شهردار آتلانتا گام بردارد و جلوی ناآرامی‌های بیش از پیش در امریکا را بگیرد، از پلیس قاتل دفاع کرد و ضمن توجیه تیراندازی افسر پلیس به جوان سیاهپوست، گفت: «شلیک در آتلانتا با پرونده جورج فلوید فرق دارد. ویدئو [نحوه درگیری پلیس آتلانتا با بروکز] شرایطی را نشان می‌دهد که ممکن است استفاده از سلاح را توجیه کند. تنها پاسخ مسئولانه این است که تا انجام تحقیقات کامل، افسر پلیس به حالت تعلیق درآید.» پیشتر نیز شخص ترامپ و چند نفر از مقامات ارشد دولت او به جای آرام کردن معترضان ضدنژادپرستی، از پلیس و نیروهای امنیتی دفاع کرده و گفته بودند، هیچ نژادپرستی سیستماتیکی در میان مقامات و آژانس‌های تأمین امنیت کشور وجود ندارد. ویلیام بار، دادستان کل امریکا گفته بود: من فکر می‌کنم نژادپرستی هنوز در امریکا وجود دارد اما فکر نمی‌کنم سیستم اجرای قانون به‌طور سیستماتیک نژادپرست باشد. من فکر می‌کنم ما از دهه 1960 به این سو وارد فاز اصلاح مؤسسات خود شده‌ایم و این اطمینان را حاصل کرده‌ایم که این مؤسسات همراستا با قوانین ما حرکت می‌کنند نه در راستای اعمال نابرابری در کشور.

چاد وُلف، کفیل وزارت امنیت داخلی امریکا هم ضمن انکار نژادپرستی سیستمی در سازمان‌های پلیس و مجری قانون گفت، برخی افسران پلیس از شغل خود سوء‌استفاده می‌کنند. او در دفاع از پلیس گفت: آنها هر روز جان خود را به خطر می‌اندازند تا از مردم امریکا حفاظت کنند.

پرونده مبهم جوان سیاهپوست حلق آویز شده

این اتفاق‌ها در حالی در آتلانتا رخ داد و مقامات دولت ترامپ در شرایطی وجود نژادپرستی سیستمی را انکار کردند که در فلوریدا هم روز جمعه یک جوان سیاهپوست 24 ساله به‌نام روبرت فولر از یک درخت حلق آویز شده بود و مقامات این شهر در تشخیص اولیه، این حادثه را خودکشی اعلام کردند اما پس از آنکه هزاران معترض در فلوریدا به خیابان‌ها آمده و خواستار اجرای عدالت در پرونده روبرت شدند، پزشکی قانونی لس آنجلس اعلام کرد، خودکشی اتفاق نیفتاده و باید تحقیقات بیشتر در این زمینه انجام شود. خواهر روبرت هم در جریان تظاهرات روز شنبه در جمع معترضان گفت: ما خواستار کشف حقیقت درباره آنچه رخ داده هستیم. برادر من اهل خودکشی کردن نبود او پرجنب و جوش بود و امید به زندگی داشت.