۰ نفر

دهلی نو متهم به دستکاری آمار کشته‌های کرونا

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۸
کد خبر: 446045
دهلی نو متهم به دستکاری آمار کشته‌های کرونا

دکتر شارما، پزشک بیمارستان لوک نایاک می‌گوید که در هفته‌های نرمال و عادی، هفته‌ای دو یا سه بیمار جان خود را از دست می‌دهند: «حقیقتا این یک فاجعه بزرگ است.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، درحالی‌که هند محدودیت‌های قرنطینه‌ای را کاهش می‌دهد تا مانع از بیشتر ضربه خوردن اقتصادش شود، دولت محلی دهلی نو متهم شده که آمار مرگ‌ها بر اثر ویروس کرونا را کمتر از واقعیت گزارش داده است. چندین پزشک ارشد در مقامات اجرایی بیمارستانی در پنج بیمارستان از ١٥بیمارستان دهلی نو که در درمان بیماران کووید-١٩ فعالیت دارند، به فایننشیال تایمز گفته‌اند، تعداد بیماران کرونایی که جان باخته‌اند، بیشتر از تعدادی است که مقامات اعلام کرده‌اند.

این افراد که به شرط آنکه نام و هویت آنها افشا نشود، با فایننشیال تایمز مصاحبه کرده‌اند، می‌گویند تا روز اول ژوئن (دو هفته پیش) تاکنون دست‌کم ٥٧٧ نفر جان خود را از دست داده‌اند. اگر موارد مرگ مشکوک به کرونا را هم محاسبه کنیم، این عدد به ٦٥٤ نفر می‌رسد. افراد مشکوک کسانی هستند که علایم کرونا داشته‌اند، اما پیش از گرفتن تست از آنها جان باخته‌اند.

آمار کشته‌ها فقط در این پنج بیمارستان به تنهایی از آماری که مقامات دهلی نو در مورد همه ١٥ بیمارستان ارایه داده‌اند -که ٥٢٣ نفر اعلام شده- بیشتر است. رمانان لاکسمینارایان، مدیر مرکز تضارب افکار «پویایی بیماری‌ها، اقتصاد و سیاست» می‌گوید:   «این یک دستکاری سیستماتیک در آمار کشته‌هاست. به نظر می‌رسد که این ایده خوبی برای مدیریت افکار عمومی در کوتاه‌مدت است، اما در طولانی‌مدت هزینه‌های سنگینی خواهد داشت.»

حالا با گفته‌های این پزشکان و مدیران اجرایی پنج بیمارستان نگرانی‌ها در مورد مقیاس واقعی بحران کرونا در هند افزایش یافته است. بحرانی که ظاهرا مقامات هند به صورت عمدی سعی در پنهان‌کردن مقیاس واقعی آن دارند. این وضعیت کار پزشکان و پرستاران و سیستم ارایه‌دهنده خدمات بهداشتی را برای واکنش مناسب به این بیماری سخت می‌کند. فایننشیال تایمز با دو نفر از پزشکان تماس گرفت، اما آنها از ارایه آمار مرگ در بیمارستان‌هایشان امتناع کردند، چراکه به گفته آنها این کار خلاف پروتکل دولت است. هشت نفر دیگر نیز گفته‌اند نمی‌توانند آمار مشخص کشته‌ها را تا یکم ژوئن ارایه کنند یا نظری دراین‌باره بدهند.

این متخصصان گفته‌اند که این دستکاری‌های آماری فقط در بعضی موارد صورت گرفته است، چراکه برخی از این افراد علایم دیگری جز کرونا هم داشته‌اند، بنابراین دلایل دیگری برای مرگ‌شان ارایه شده است.

دولت همچنین جمع‌آوری نمونه کرونا را از افراد جان‌باخته که آزمایش نداده‌اند، ممنوع کرده است. پزشکان می‌گویند میزان و مقیاس این مشکل بسیار وحشتناک است. کوش شارما، یکی از پزشکانی است که در بیمارستان لوک نایاک که مرکز درمانی برای کرونا در دهلی نو است، کار می‌کند. او می‌گوید: «احساس ترسناکی است. این ویروس به شکل وحشتناکی دارد از کنترل خارج می‌شود. ما در بخش مراقبت‌های ویژه به افرادی که جان‌شان را از دست می‌دهند، عادت کرده‌ایم. دیدن این صحنه‌ها و مرگ‌ومیر افراد همیشه دردناک بوده، اما هیچ‌گاه به این شکل نبوده است. ما فقط در این بخش روزی سه یا چهار نفر را از دست می‌دهیم.»

دکتر شارما می‌گوید که در هفته‌های نرمال و عادی، هفته‌ای دو یا سه بیمار جان خود را از دست می‌دهند: «حقیقتا این یک فاجعه بزرگ است.» تحلیلگران می‌گویند که این دستکاری آمارها مختص به دهلی نو نیست و در سراسر هند امری رایج بوده است. این درحالی است که در بعضی از ایالت‌ها ادعا می‌شود که ویروس کاملا مهار شده، مثل ایالت کرالا که فقط ١٨ مرگ در آن ثبت شده است.

یک مدیر اجرایی در بیمارستانی خصوصی در دهلی نو که به علت ترس از اقدامات دولت درخواست کرده تا نام و هویتش منتشرنشود، می‌گوید: «مقامات فقط یک‌چهارم مرگ‌ها را ثبت‌می‌کنند. خیلی واضح است که آنها نمی‌خواهند کسی از اعداد و آمار واقعی مطلع شود.»

حزب «عام آدمی» که اکنون کنترل دهلی نو را در دست دارد، هرگونه دستکاری عمدی در آمار را در دهلی نو رد و ادعا می‌کند که اختلاف آمارها در دهلی نو به این دلیل است که برخی از بیمارستان‌ها به شکل مناسب آمار مرگ‌ومیرشان را به دولت ارایه نکرده‌اند. این حزب در بیانیه‌ای گفته است: «حالا این مشکل کم‌حساب‌شدن تعداد کشته‌ها، کم‌وبیش رفع شده و این تعداد افرادی که به‌عنوان بیماران کرونایی مرگ‌شان ثبت نشده است، به آمار کلی اضافه خواهند شد؛ چراکه این کار نیازمند فرآیند بروکراتیک است و زمان می‌برد.»

هند که روزی ادعا می‌کرد با اِعمال یک قرنطینه سفت و سخت با موفقیت جلوی گسترش کرونا را گرفته، حالا با داشتن بیش از ٣١٠‌هزار مبتلا و ٩‌هزار مرگ، در جایگاه چهارمین کشور درگیر کرونا قرار گرفته است. درحال حاضر قبرستان‌ها و گورستان‌های دهلی نو با مشکل مدیریت اجساد مواجه شده‌اند. بزرگ‌ترین قبرستان این شهر اعلام کرده است که روزانه ١٥ تا ٣٠ جسد را دریافت می‌کنند که به علت کرونا جان‌شان را از دست داده‌اند. این تعداد از کشته‌ها به غیر از ٥٠ جسدی است که روزانه به مرگ‌های طبیعی و معمول جان‌شان را از دست می‌دهند و به آنجا ارسال می‌شوند. ادوش شارما، مسئول این قبرستان می‌گوید:   «دیگر نمی‌توانیم این تعداد جسد را مدیریت کنیم. اگر این وضع تا یک ماه دیگر به همین شکل ادامه پیدا کند، ما دیگر فضایی برای دفن اجساد در قبرستان‌های عمومی نخواهیم داشت. شاید هم زودتر.»