۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

چالش‌های اقتصاد چین برای عبور از مصائب کرونا/ انتظار بهبود چشمگیر در واردات چین

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۴۲
کد خبر: 445018
چالش‌های اقتصاد چین برای عبور از مصائب کرونا/ انتظار بهبود چشمگیر در واردات چین

چین در تلاش است تا از رکود شدید اقتصادی خارج شود، اما از آنجایی که سایر کشورهای جهان همچنان با موضوع کرونا درگیر هستند مسیر بهبود اقتصادی این کشور هم آهسته و دردناک به نظر می‌رسد.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ به گزارش سی ان ان، صادرات در دومین اقتصاد بزرگ جهان در طول ماه گذشته، کاهش 3.3 درصدی بر اساس ارزش دلار آمریکا داشته است. داده‌های منتشر شده اقتصاد چین که در روزهای پایانی هفته گذشته منتشر شد، بیانگر آن است که در ماه آوریل اقتصاد این کشور رشد منفی 3.5 درصدی داشته است. 

تحلیل‌گران این رکود را به تقاضای ضعیف در خارج از کشور نسبت داده‌اند: در حالی که چین طی دو ماه گذشته سعی در بازیابی و احیای اقتصادی خود داشته است، بسیاری از قدرت‌های جهانی، تنها در طول چند هفته گذشته اقدام به حذف برخی از محدودیت‌های فعالیت اقتصادی کرده‌اند.

این در حالی است که علاوه بر بازار صادراتی، وضعیت اقتصادی در داخل خاک چین هم از وضعیت مناسبی برخودار نبوده است. ارزش واردات در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.7 درصد به دلار آمریکا سقوط کرد که این بزرگترین انقباض اقتصادی چین از ژانویه 2016 تاکنون بوده و البته این جریان بیانگر کاهش تقاضای داخلی این کشور است.

میتول کوتچا استراتژیست ارشد بازارهای نوظهور در TD در یادداشتی تحقیقاتی در این باره نوشت: داده‌های منتشر شده مرتبط با واردات بیانگر آن است که گذرگاه‌های اقتصادی با توجه به وحشت بازگشایی در شرایط شیوع کرونا با مشکلاتی مواجه شده است. این در شرایطی است که چین اقدام به افزایش هزینه‌های زیرساخت‌های خود کرده است.

چین –که حتی پیش از شیوع ویروس کرونا با مساله کندی رشد اقتصادی روبرو  شده بود- در تلاش است تا به نوعی از رکود خارج شود. این کشور ماه گذشته قول داده بود در سال جاری 3.6 تریلیون یوان (500 میلیارد تومان) از طریق کاهش مالیات، اجرای پروژه‌های زیرساختی و سایر اقدامات محرک به عنوان بخشی از اقدامات ایجاد 9 میلیون شغل و کاهش عواقب منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا در اقتصاد خود هزینه کند. 

این در حالی است که به اذعان اقتصاددانان برخی از علائم بهبود تقاضا در اقتصاد این کشور دیده می‌شود. بر اساس داده‌های منتشر شده در روز دوشنبه توسط انجمن اتومبیل‌های مسافری چین، فروش اتومبیل‌های مسافری در ماه مه برای نخستین بار در طول 11 ماه گذشته افزایش یافت؛ این کشور در طول ماه گذشته 1.6 میلیون اتومبیل مسافری جدید به فروش رسانده است که این میزان نسبت به سال گذشته 1.8 درصد رشد داشته است.

با این وجود نمی‌توان انکار کرد که تجارت و صادرات برای اقتصاد چین یک نقطه حساس به شمار می‌آید که در عین حال تشدید تنش‌ها با ایالات متحده را نیز کنترل می‌کند. مبارزه هر دو کشور با ویروس کرونا، رابطه میان این دو ابرقدرت اقتصادی را تغییر داده که می‌تواند شرایط شکننده آتش بس کنونی را به مخاطره بیندازد.

بر اساس یادداشت کوتچا از تامین سرمایه TD داده‌های منتشر شده در ماه مه رکورد تجاری 62.9 میلیارد دلاری نشان می‌دهد. دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده نیز چین را به ایجاد مقادیر قابل توجهی از مازاد تجاری با آمریکا متهم ساخته است. با این وجود اقتصاددانان بر این باورند که صادرات چین در کوتاه مدت پیش از دستیابی به تثبیت پایان سال کاهش خواهد یافت.

در این یادداشت تحقیقاتی همچنین آمده است که انتظار می‌رود کاهش رشد اقتصاد جهانی در طول سه ماه آینده از بین خواهد رفت و بستر صادرات در نیمه دوم سال 2020 فراهم خواهد شد. اقتصاددانان همچنین انتظار دارند که اقدامات محرک چین منجر به «بهبود چشمگیر» در واردات شود.