۰ نفر

ترامپ دچار «خطای محاسباتی» شده است

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۵۳
کد خبر: 444980
ترامپ دچار «خطای محاسباتی» شده است

اگرچه آمریکا به اصلی‌ترین کانون کرونا در جهان تبدیل شده و تعداد قربانیان ویروس کووید-19 در این کشور روز به روز افزایش می‌یابد، با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور اصرار دارد بهترین عملکرد ممکن را در این خصوص داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، این ادعای ترامپ با تمسخر و انتقاد شدید بسیاری از مخاطبان مواجه شده است، تا جایی که حتی برخی مقامات وزارت بهداشت آمریکا نیز در قبال آن سکوت کرده‌اند. در این خصوص گفت‌وگویی با ریچارد مورفی، معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا داشته‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

 تعداد قربانیان کرونا در آمریکا از مرز صد هزار نفر گذشت. این در حالی است که دولت ترامپ پیش بینی می‌کرد تعداد قربانیان به این رقم نرسد. به نظر شما تأثیر عملکرد ترامپ در مقابله با ویروس کرونا چقدر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موثر است؟

دقیقا همین‌طور است. تعداد قربانیان کرونا در آمریکا زیاد بود. با این حال ترامپ قطعا اشتباه و خطای خود را در قبال این مسأله نخواهد پذیرفت. بدون شک در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر خواهیم دید وی چگونه در این خصوص فرافکنی خواهد کرد و دیگران را مقصر این فاجعه قلمداد می‌کند. او هیچ انتقادی را از عملکرد خود طی سال‌های اخیر نپذیرفته و در آینده نیز نخواهد پذیرفت. در حال حاضر نیز ترامپ اصرار دارد آنچه در آمریکا می‌گذرد، محصول فریب جهان توسط چین بوده است!

او حتی کمبود منابع پزشکی در آمریکا را نیز بر گردن، یعنی دولت قبلی می‌اندازد. ترامپ مدعی شده است کمبود منابع برای مقابله با این بیماری همه‌گیر از دولت اوباما به دولت وی به ارث رسیده است.

 آثار شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا باعث شده ترامپ در تلاش باشد تا شرایط قرنطینه را زودتر بردارد. این موضوع تا چه اندازه می‌تواند به وخامت اوضاع کمک کند؟

ترامپ پیش‌بینی کرده بود بحران کرونا به‌زودی پایان خواهد یافت. با این حال چنین اتفاقی رخ نداد و پیش بینی ترامپ غلط از آب در آمد. این محاسبه بنیادین نادرست، منجر به از بین رفتن محاسبات اقتصادی ترامپ و ایجاد بحران‌های عمومی در این خصوص شده است. او اکنون اصرار دارد هر چه سریع تر فعالیت‌های اقتصادی در کشور به جریان بیفتد تا بیش از این بابت تشدید بحران‌های تجاری- اقتصادی، افزایش بیکاری و تعطیلی شرکت‌ها متضرر نشود. اما اصرار بر عادی‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در آمریکا، هشدارهایی را در خصوص تشدید بحران ( بحران کرونا) در پی داشته است.

 به تلاش ترامپ برای مقصر جلوه دادن چین در ماجرای شیوع کرونا اشاره کردید. این موضوع ریشه در چه چیزی دارد؟

اخیرا ترامپ اعلام کرده اگر دولت چین قانون حفاظت از امنیت ملی هنگ‌کنگ را تصویب کند، شرکت‌ها را از هنگ‌کنگ خارج می‌کند. از سوی دیگر، ترامپ تحرکات در دریای چین جنوبی را نیز تشدید کرده است. باید بگویم سیاست ترامپ در خصوص چین نوسانات زیادی دارد. او از یک طرف شی جی پنگ، رئیس‌جمهور چین را مورد ستایش قرار می‌دهد و از سوی دیگر برتشدید جنگ تجاری و جنگ بر سر کرونا با این کشور اصرار می‌وزرد و تحرکات در اطراف چین را نیز افزایش می‌دهد. باید بگویم برخی مردم آمریکا( طرفداران ترامپ) با اعمال فشار همه جانبه واشنگتن به پکن موافق هستند و ترامپ نیز رفتارهای ضدچینی خود را بر همین اساس، به‌خصوص در سال انتخابات تنظیم می‌کند.

به طور کلی منازعات آمریکا با کشورهایی مانند چین و روسیه در دیگر نقاط جهان از جمله خاورمیانه( غرب آسیا ) نیز از قواعدی خاص تبعیت می‌کند. اگرچه برخی سیاستمداران آمریکایی در حال حاضر تمایل کمتری نسبت به درگیری در خاورمیانه نسبت به دهه‌های قبل و به‌خصوص نیمه دوم قرن بیستم دارند، اما در عین حال حاضر نیستند از این منطقه دور شوند .

 ترامپ  سازمان بهداشت جهانی را نیز در موضوع شیوع کرونا مقصر قلمداد کرده و اکنون نیز از خروج خود از این سازمان بین‌المللی سخن می‌گوید. نظر شما در این باره چیست؟

من خروج آمریکا از معاهدات و توافقات بین‌المللی را در درازمدت به سود واشنگتن نمی‌دانم. این اقدامات قطعا منجر به افزایش قدرت آمریکا در نظام بین‌الملل نخواهد شد. ممکن است این اقدامات در کوتاه مدت جذابیت ها و مزایایی را ( برای طرفداران ترامپ) ایجاد کند، اما در درازمدت خیر. این اقدامات، با آنچه آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم به دنبال آن بود مغایرت دارد.در مجموع معتقدم به نفع آمریکا نیست از سازمان‌ها و رژیم‌های بین‌المللی و توافقاتی که بین کشورها ایجاد و منعقد می‌شود، دور بماند.

ریچارد مورفی در یک نگاه

ریچارد مورفی، 91 ساله، معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا و یکی از دیپلمات‌های با سابقه این کشور محسوب می‌شود. او سال 1929 میلادی در بوستون به دنیا آمد. وی در دانشگاه‌های هاروارد و کمبریج به تحصیل پرداخت و پس از فارغ التحصیلی در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، در سال 1953 وارد ارتش شد. مورفی تا سال 1955 در ارتش خدمت کرد و پس از آن به وزارت خارجه آمریکا رفت و در بین سال‌های 1959 تا 1971 میلادی، در دفتر خاورمیانه ( غرب آسیا) در وزارت خارجه آمریکا مشغول به کار شد. وی از سال 1971 تا 1974 میلادی، به عنوان سفیر آمریکا در موریتانی، از سال 1974 تا 1978 به عنوان سفیر آمریکا در سوریه، از سال 1978 تا 1981 به عنوان سفیر آمریکا در فیلیپین و از سال 1981 تا 1983 به عنوان سفیر آمریکا در عربستان سعودی مشغول به فعالیت بود.

در بین سال‌های 1983 تا 1989 میلادی، ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه آمریکا بود. نقطه اوج فعالیت‌های مورفی، در دوران ریاست‌جمهوری بوش پدر و حضور جیمز بیکر در مسند وزارت خارجه آمریکا بود. مورفی اینک با شرکت در شبکه‌های بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و فاکس نیوز به تحلیل رویدادهای جهان می‌پردازد. وی  به عنوان عضو هیأت امنای دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان نیز مشغول فعالیت است.

از اکتبر سال 1993 تا ژوئن سال 2004، ریچارد مورفی فعالیت‌های خود را به عنوان مدیر بخش غرب آسیا در شورای روابط خارجی آمریکا از سر گرفت. یکی از معروف‌ترین اظهارنظرهای ریچارد مورفی، مربوط به زمان خروج ترامپ از برجام است. او درخصوص مخالفت ژنرال متیس ( وزیر دفاع سابق دولت ترامپ) با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفته بود: من فکر می‌کنم متیس که در راس نهاد دفاعی قرار دارد، ارزش توافق هسته‌ای را ‌درک کرده است. ریچارد مورفی اهمیت هشدارها را فهمیده است که اگر به وعده‌های داده شده وفادار نباشیم، دلیلی نخواهد داشت در آینده ‌دولت‌های دیگر چون کره شمالی، پای توافق با آمریکا بیایند. هرگونه تصمیم برای خارج شدن از توافق هسته‌ای، ‌از وزن آمریکا در توافق‌های بین‌المللی خواهد کاست.‌