۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

روزهای سبز بازار سهام آمریکا/ ضررهای تحمیل شده به واسطه ویروس کرونا جبران شد؟

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۶
کد خبر: 444971
روزهای سبز بازار سهام آمریکا/ ضررهای تحمیل شده به واسطه ویروس کرونا جبران شد؟

به دنبال بازگشایی تدریجی اقتصاد که از زمان شیوع ویروس کرونا به تعطیلی کشیده شده بود، بازار سهام آمریکا در روزهای اخیر وارد منطقه مثبت شد و با وجود ناآرامی‌های ایجاد شده به واسطه اعتراضات سیاه‌پوستان، تمام ضررهای خود از ابتدای سال جاری میلادی را جبران کرد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش فوربس، بازار بورس آمریکا در روز دوشنبه با توجه به بهبود سریع پیش‌بینی شده برای اقتصاد، همچنان روند صعودی را طی کرد و سهام اس اند پی500 برای سال به سمت مثبت گرایش یافت و همچنین تمام ضررهای متحمل شده از تنزل قیمت‌ها در بازار سهام به واسطه بیماری کووید-19 در ماه مارس را جبران کرد.

ارزش سهام اس اند پی500 با ورود به منطقه مثبت در روز دوشنبه 1.2درصد افزایش را تجربه کرد، در حالی که گروه صنعتی داو جونز با رسیدن به شاخص 450، 1.7درصد رشد داشت. سهام نزدک نیز با 1.1درصد صعود، رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

گفتنی است که بازار در بالای یک نقطه عطف اساسی قرار گرفت و شاخص اس اند پی500 به صورت کامل تمام ضررهای وارده بر اثر بیماری کووید-19 در اوایل سال جاری میلادی را بازیابی کرد.

روز جمعه، سهام نزدک به اولین شاخص اصلی تبدیل شد که رکورد جدیدی را به ثبت رساند و تمام ضررهای خود را پاک کرد.

بازار سهام، ترقی شگرفی را پس از رکورد افزایش ماهانه شغلی به ثبت رساند. اقتصاد آمریکا با کمال تعجب در مقابل انتظار از دست رفتن بیش از 8میلیون شغل، 2.5میلیون شغل را در ماه مه اضافه کرد. طبق بیانیه وزارت کار، نرخ بیکاری در ماه گذشته به 13.3درصد رسید و توانست تخمین 19.5 درصدی را شکست دهد.

به لطف خوش‌بینی در خصوص بازگشایی اقتصاد در هفته‌های اخیر، بازار به حرکت صعودی خود ادامه داده و آخرین داده‌های شغلی، نشانه‌ای امیدوارکننده برای آغاز بهبود اقتصاد پس از ماه‌ها خسارت ناشی از تعطیل شدن مشاغل در طول همه‌گیری ویروس کرونا محسوب می‌شود.

سهم‌هایی که از بازگشایی سود می‌برند، از جمله خطوط هوایی، کافه و رستوران‌ها، کشتی‌های تفریحی، بانک‌ها و برخی خرده‌فروشان، به دنبال کناره‌گیری سرمایه‌گذاران از خانه‌نشینی، همچنان به قدرت گرفتن خود ادامه می‌دهند.

پیش‌زمینه کلیدی

بازار به دلیل تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در تاریخ 23مارس، سقوط قابل توجهی را تجربه کرد. سهام اس اند پی500 تا 30درصد، نزدک تا 25درصد و داو جونز تا 34درصد در اوایل سال جاری سقوط کردند. اما سهام در ماه ژوئن آغازی قدرتمند داشته است. سهام داوجونز و اس اند پی پس از تقویت بیش از 11درصد در ماه آوریل، بیش از 4درصد رشد را در ماه مه تجربه کردند. در حال حاضر شاحص اس اند پی500 از زمان تجربه پایین‌ترین سطح خود به واسطه شیوع ویروس کرونا، 44درصد افزایش داشته است.

عوامل موثر 

یک عامل مهم در بالا بردن سهام در سال 2020، مداخله بی‌سابقه فدرال رزرو برای حمایت از اقتصاد بوده است: بانک مرکزی از پایان ماه فوریه، نزدیک به 3تریلیون دلار به بازارهای مالی تزریق کرده است. بانک مرکزی آمریکا، با اقدامات اولیه ضروری از جمله کاهش نرخ‌ها، برنامه‌های اعطای وام و تسهیلات اعتباری، به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که برای حفظ سیستم مالی اقدام می‌کند.

چشم‌انداز این وضعیت چگونه خواهد بود

به رغم ناآرامی‌های مدنی گسترده در سراسر آمریکا که ناشی از مرگ جرج فلوید بوده، بازار سهام در هفته‌های اخیر روند صعودی را طی کرده است. وال استریت، حداقل تا کنون، این اعتراضات گسترده را تهدیدی برای درآمد شرکت‌ها یا بهبود اقتصاد نمی‌داند. سهام اس اند پی500 از زمان آغاز ناآرامی‌ها در تاریخ 26مه، بیش از 4درصد افزایش داشته است.