پس از تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و بخش تولید در سراسر جهان بر اثر شیوع ویروس کرونا، در حال حاضر تعدادی از کشورهای صنعتی برتر روند بهبود وضعیت خود را آغاز کرده‌اند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به دنبال کاهش تقاضای تولید و در خانه ماندن کارگران به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کارخانه‌های سراسر جهان تعطیل شدند. در حال حاضر، شاخص‌هایی که میزان تولید را اندازه‌گیری می‌کنند، حاکی از آن است که نشانه‌های بهبود وضعیت در برخی کشورهای صنعتی برتر جهان آغاز شده است.

در طیف وسیعی از شاخص‌های اندازه‌گیری شده توسط  IHS Markit که توسط وال استریت ژورنال گردآوری شده، کشورهای چین، ایتالیا، آلمان و آمریکا دستاوردهای مثبتی را پس از آغازی سخت در سال 2020 کسب کردند.

گفتنی است چین، اولین کشوری که برای مهار شیوع بیماری کووید-19 شاهد انقباض بود، به صورت رسمی در ماه مه با کسب امتیاز بالاتر از 50 در شاخص IHS، از این وضعیت گذر کرد.

کشورهای دیگری که پس از چین شاهد ضربه بر اثر کووید-19 بودند، مانند ایتالیا، آلمان و آمریکا، سرانجام شاهد رشد هستند، اما هنوز در منطقه انقباضی قرار دارند. ژاپن نیز همچنان  در حالت رکود اقتصادی عمیق است و بخش تولید روند منفی را طی می‌کند.

قابل ذکر است که فعالیت کارخانه‌ای آمریکا در ماه گذشته به پایین‌ترین حد خود در 11سال اخیر سقوط کرد و با وجود روند صعودی اندکی که در بخش تولید مشاهده می‌شود، بسیاری از اقتصاددانان مسیری طولانی را برای بازگشت به دوران پیش از بحران قرنطینه ناشی از کرونا انتظار دارند. اعتراض‌های مداوم به دلیل تبعیض نژادی و خشونت پلیس در این کشور نیز بهبود اقتصاد را سخت‌تر کرده است.

در نمودار ارائه شده، روند فعالیت تولیدی کشورهای صنعتی برتر جهان در سال 2020 را مشاهده می‌کنید؛

5