۰ نفر

لغو نشست کمپ دیوید

۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۵۴
کد خبر: 443212
لغو نشست کمپ دیوید

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نشست سران گروه جی ۷ را به اواخر ژوئن و به احتمال زیاد تا ماه سپتامبر به تعویق انداخت و نسبت به پیوستن روسیه، کره‌جنوبی، استرالیا و هند نیز به این اجلاس ابراز علاقه و امیدواری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  ترامپ درباره تصمیم خود برای به تعویق انداختن این اجلاس این‌گونه توضیح داد: «نشست پیش ‌روی سران گروه جی ۷ را به این دلیل به تعویق می‌اندازم که فکر نمی‌کنم این گروه به درستی نمایانگر اتفاقاتی باشد که در جهان درحال رخ دادن است.

این گروه متشکل از یکسری کشورهای بسیار قدیمی است». قرار بود این اجلاس به‌صورت حضوری دهم تا دوازدهم ژوئن در کاخ سفید برگزار شود، اگرچه پیش‌تر ترامپ از احتمال برگزاری این نشست در کمپ دیوید خبر داده بود. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس برای شرکت در این نشست و حضور در کمپ دیوید اعلام آمادگی کرده بودند در حالی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته بود از سفر به ایالات‌متحده خودداری می‌کند. دلیل او هم شیوع کرونا در سراسر جهان است.

الجزیره در گزارش یکشنبه ۱۱ خرداد نوشت، این تصمیم یک چرخش جدی برای ترامپ محسوب می‌شود؛ رئیس‌جمهوری که می‌کوشد میزبان مجموعه‌ای از کشورهای صنعتی در واشنگتن باشد تا نشان دهد این کشور پس از فراگیری کرونا درحال بازگشت به وضعیت عادی است؛ ویروسی که تا امروز بیش از ۱۰۳ هزار آمریکایی را به کام مرگ فرستاده است. گروه جی ۷ متشکل است از کشورهای آمریکا، ایتالیا، ژاپن، کانادا، فرانسه، آلمان و بریتانیا. با این حال، برخی رهبران انتظاراتی دارند. از جمله نخست‌وزیر کانادا می‌گوید نشست چهره به چهره باید به‌گونه‌ای باشد که ایمنی رهبران در اولویت قرار گیرد. مکرون هم گفته بود در صورتی که شرایط بهداشتی اجازه دهد، باکی از رفتن به کمپ دیوید ندارد. یکی از مقام‌های دولتی کره جنوبی هم گفت، سئول درباره دعوت رئیس‌جمهوری آمریکا از کره جنوبی برای پیوستن به نشست سال جاری میلادی گروه ۷ آگاه است و درباره این مساله با واشنگتن گفت‌وگو می‌کند.

نیویورک‌تایمز هم در یک گزارش چند‌وجهی در تاریخ ۳۰ می ‌که دائم به روزرسانی می‌شد با اشاره به اجلاس گروه ۷ نوشت، ترامپ روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت می‌خواهد روسیه را هم به این نشست دعوت کند. در واقع، این دعوت نشانی است از پیوستن دوباره و احتمالی روسیه به گروه ۷. به نوشته نیویورک‌تایمز، ترامپ همچنین اعلام کرد دعوت از کشورهای دیگری مانند هند، کره جنوبی و استرالیا با این هدف انجام گرفته که با متحدان سنتی در مورد چین به رایزنی و مشورت بپردازد. نیویورک تایمز می‌افزاید، عضویت روسیه در سال ۲۰۱۴ در این اجلاس و پس از الحاق کریمه به حال تعلیق درآمد. احتمالا عضویت دوباره این کشور موجب عصبانیت اعضای دیگر شود. برگزاری این اجلاس می‌تواند این پیام را داشته باشد که آمریکا به سوی بازگشایی دوباره حرکت می‌کند و اینکه این کشور توانسته بدترین بحران را که برخاسته از ویروس کرونا بوده پشت‌سر بگذارد. اگرچه بسیاری از متخصصان هشدار داده‌اند که بازگشایی‌های زودهنگام می‌تواند موج جدیدی از ابتلا به کرونا را به دنبال داشته باشد.

با توجه به اینکه سفرهای بین‌المللی و دیپلماتیک مدتی است به خاطر محدودیت‌های کرونا به تعویق افتاده، پیشنهاد برگزاری این اجلاس جهانی از سوی بسیاری از متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی به دیده تردید نگریسته شده است. این کارشناسان برگزاری چنین اجلاسی را متوهمانه خوانده‌اند. اجلاس رهبران جهان فقط متشکل از چند رهبر نیست بلکه شامل صدها نفر از مقام‌ها و تیم حفاظتی و لجستیکی و امنیتی و ... هم می‌شود. در ماه مارس ترامپ اعلام کرده بود این اجلاس در ماه ژوئن به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. این در زمانی بود که کرونا درحال درنوردیدن جهان بود و سفرهای بین‌المللی هم محدود شده بود. اما ماه جاری او نظر خود را عوض و اعلام کرد که رهبران کشورهای مذکور را به مثابه نشانه‌ای از بازگشت به اوضاع عادی دعوت خواهد کرد. با این حال، باز هم اعلام شد این اجلاس به اواخر ژوئن و به احتمال زیاد تا ماه سپتامبر به تعویق خواهد افتاد.