۰ نفر

تأثیر کرونا بر امنیت شغلی روزنامه‌نگاران

۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۲۷
کد خبر: 442129
تأثیر کرونا بر امنیت شغلی روزنامه‌نگاران

پس از گسترش ویروس کرونا در بیش از 209کشور، بازار کار جهان آسیب دید. 81درصد از نیروی کار ٣.٣ میلیارد نفری جهان با تعطیلی کامل یا موقت محل کارشان مواجه شده‌اند و میلیون‌ها نفر به‌زودی بیکار خواهند شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، گای رایدر، مدیر سازمان بین‌المللی کار وابسته به سازمان ملل متحد، معتقد است تأثیر شیوع این ویروس بر اقتصاد و نیروی کار در اقتصادهای در حال توسعه و توسعه یافته بسیار شدید خواهد بود. به بیان دیگر 6.7درصد ساعات کاری از بین خواهد رفت و 195میلیون نفر بیکار خواهند شد.

درحالی‌که جهان سرگرم یافتن راهی برای تولید واکسن برای از میان بردن این ویروس است، کسی به یاد روزنامه‌نویسان نیست که با وجود نگرانی از به خطر افتادن حیات اقتصادی رسانه‌ها و سایه سنگین تعدیل و بیکاری همچنان تلاش می‌کنند روی خط خبر بمانند. تا بدانی حال روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نویسان جهان خوب نیست و از ویروس کرونا ضربه‌ای سخت خورده‌اند می‌توان گردشی در جهان زد.

اروپا

ویروس کووید-19ضربه‌ای کاری به روزنامه‌نگاری این قاره زده است. تام گیبسون، مشاور کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران (CPJ) معتقد است کار برای روزنامه نگاران بسیار دشوار است چون بحران اقتصادی و کار در قرنطینه بر فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌‌نگاران تأثیر منفی می‌گذارند و مشکلاتی که پیش از این روزنامه‌ها با آن مواجه بودند، با بروز کرونا تشدید شده است.

کارشناسان صنعت رسانه باور دارند همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش درآمد روزنامه‌ها از تبلیغات، سیستم اقتصادی رسانه‌های اروپا را دگرگون خواهد کرد. دولت دانمارک تصمیم دارد 24میلیون یورو به رسانه‌های محلی این کشور پرداخت کند.

جو مگنیسن، وزیر فرهنگ دانمارک معتقد است اهدای کمک مالی، کاهش درآمد تبلیغات را جبران می‌کند و مانع تعطیل شدن روزنامه‌ها می‌شود. مالکان و مدیران روزنامه‌های اروپا در این مدت تلاش کرده‌اند نسخه دیجیتال رسانه‌شان را تقویت کنند.

روزنامه گاردین چاپ لندن با انتشار گزارشی اعلام کرد مخالفت صاحبان صنایع، تجار و شرکت‌ها از انتشار تبلیغات‌شان در کنار اخبار ویروس کرونا روزانه 40میلیون پوند به صنعت رسانه بریتانیا صدمه می‌زند. به گفته تریسی دی گروز، رئیس اجرایی نیوزوکر، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تبلیغاتی بریتانیا، از صاحبان صنایع، تجار، شرکت‌ها و مشاوران تبلیغاتی‌شان خواسته شده رسانه‌های مکتوب را از کمپین‌های تبلیغاتی حذف نکنند.

با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم در قرنطینه هستند و تیراژ روزنامه‌ها کاهش یافته مالکان تعدادی از روزنامه‌های محلی بریتانیا حقوق کارکنان را کم و خبرنگاران را اخراج کرده‎اند.

براون تیلور، سردبیر روزنامه محلی کانتری داون اسپکتیتور

(County Down Spectator) در سرمقاله شماره آخر روزنامه نوشت: « پس از 117سال منتشر نخواهیم شد. مطمئن باشید ناپدید نخواهیم شد. به‌زودی باز خواهیم گشت.»

آسیا

با اینکه دولت افغانستان در شهرهای کابل و قندهار مراکز دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کردند و از مردم خواستند در خانه بمانند اما ویروس کرونا در حال گسترش است و خبرنگاران و صنعت رو به رشد رسانه این کشور را به خطر انداخته است.

مشکلات اقتصادی باعث شده صاحبان رسانه‌های این کشور ساعات کار خبرنگاران را کم کنند یا آنها را به مرخصی بدون حقوق بفرستند.

دانش کروخیل، مدیر خبرگزاری پژواک که همراه با ۱۵ نفر از همکارانش در دفتر خبرگزاری قرنطینه شده‌اند با وجود زیان‌‌های اقتصادی فراوان به‌کار ادامه می‌دهند و خبرها را از طریق شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و... مخابره می‌کنند. با این حال مدیران رسانه‌های این کشور هم گفته‌اند که مجبورند برخی از همکاران را به مرخصی بدون حقوق بفرستند. براساس گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده، خبرنگاران زن که زحمات زیادی برای ارتقای روزنامه‌نگاری در افغانستان کشیده‌اند، بیشتر در معرض بیکاری و از دست دادن شغلشان هستند. مرکز حمایت از زنان خبرنگار در افغانستان اعلام کرده بیش از 20درصد روزنامه‌نویسان زن به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده‌اند یا کارشان را از دست داده‌اند.

رسانه‎های سنگاپور نیز شرایط خوبی ندارند. هلدینگ مطبوعات سنگاپور (Singapore Press Holdings) ناشر بزرگ‌ترین روزنامه شهر Straits Time با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در 2 سال آینده 10درصد از کارکنانش را اخراج خواهد کرد. فشار اقتصادی ناشی از کرونا به شرایط اقتصادی پیشین رسانه‌ها هم گره خورده و مشکلات را تشدید کرده است. در سایر کشورهای آسیا نیز روزنامه‌های زیادی تعطیل شده‌اند. مالک روزنامه انگلیسی‌زبان جاکارتا گلوب ‌ماه گذشته پس از 7سال انتشار نسخه مکتوب این روزنامه را متوقف کرد تا تنها به‌صورت آنلاین در دسترس خوانندگان قرار بگیرد. گروه روزنامه‌های تایمز تایوان هم به بیش از 20خبرنگار و دبیر، پیشنهاد بازنشستگی زودهنگام داده است.

آمریکا

زمانی که شهروندان آمریکا به روزنامه‌ها نیاز دارند، صنعت رسانه این کشور با چالشی بی‌سابقه روبه‌رو شده است.

بری زالتنر، خبرنگار روزنامه The Plain Dealer که شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرده بود در سلسله گزارش‌هایی تأثیر این ویروس را بر سلامت مادران بررسی می‌کرد اما پس از شیوع گسترده ویروس کرونا، حقوق و ساعات کار او و 22نفر از همکارانش به‌دلیل کاهش شدید درآمدهای روزنامه دست‌کم 15درصد کم شد. زالتنر، خطر را حس می‌کند و معتقد است سونامی اخراج خبرنگاران و تعطیلی روزنامه‌ها صنعت رسانه را تحت‌تأثیر منفی قرار خواهد داد.

مدیران روزنامهTampa Bay Times نیز پس از کاهش 85درصدی درآمدهای فروش و تبلیغات، 11روزنامه‌نگار را اخراج کردند و انتشار روزنامه را پس از 5روز از سر گرفتند. پل تاش، مدیر اجرایی روزنامه

Tampa Bay رکود اقتصادی در بخش املاک، گردشگری، رستوران‌ها، خرده فروشی و... را عامل کاهش درآمد تبلیغاتی روزنامه‎ها می‌داند. او معتقد است صنعت رسانه در کشورهای مختلف به‌ویژه آمریکا به سرعت کوچک خواهد شد.

ریک ادموندز، تحلیلگر رسانه مؤسسه آموزش روزنامه‌نگاری پوینتر هم پیش‌بینی کرده به‌زودی بیشتر شرکت‌های رسانه‌ای مجبور خواهند شد از برنامه حمایتی دولت فدرال آمریکا استفاده کنند تا نابود نشوند. این موضوع مهمی است که استقلال رسانه‌ها و رویکرد انتقادی آنها را تحت‌تأثیر منفی قرار خواهد داد.

استرالیا

صنعت رسانه استرالیا که با بروز خشکسالی و آتش‌سوزی گسترده با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد پس از شیوع ویروس کرونا با بحران گسترده‌ای مواجه شده است.

شرکت News Corp که زیرنظر روبرت مرداک اداره می‌شود انتشار 60روزنامه را به‌دلیل کاهش 10درصدی درآمد تبلیغات متوقف کرد. بزرگ‌ترین شرکت رسانه‌ای استرالیا مثل همتایانش در ایالات متحده و بریتانیا انتشار روزنامه‌های مانلی سیدنی و پیک ونتورث را به کلی متوقف کرد.

مایکل میلـر، مدیـــر ارشد شرکـــت News Corp استرالیا گفته: تلاش می‎کند از کاهش ساعات کار و حقوق کارکنان و اخراج خبرنگاران جلوگیری‌کند.