۰ نفر

احیای توریسم اروپا از کمای کرونا

۷ خرداد ۱۳۹۹، ۶:۱۰
کد خبر: 442022
احیای توریسم اروپا از کمای کرونا

بازگشایی مراکز توریستی، آخرین مرحله از بازگشت به زندگی عادی و به کار افتادن چرخ اقتصادقاره سبز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، جولان بدون مرز و بیرحمانه «کووید19»، گرچه در فاصله چند ماه، نیمی از فرصت‌های مهم اقتصادی کشورهای قاره سبز را سوزاند اما شماری از اروپایی‌ها همچنان در هراس آغاز موج دوم کرونا، برای احیای خود چشم به توریسم تابستانی دارند.

به گزارش «ان بی سی نیوز»، در شرایطی که ویروس کرونا پس از ماه‌ها هنوز برای کارشناسان جهانی ناشناخته مانده و نقطه پایانی برای این بحران شوم همچنان تعیین نشده است، بسیاری از کشورهای بزرگ و کوچک اروپایی ریسک خطر را پذیرفته و به میزبانی گردشگران در فصل تابستان چراغ سبز نشان داده‌اند. عبارات «حباب مسافرتی» یا «دالان مسافرتی» یا «پل هوایی»، این روزها موضوع مذاکرات سران اروپایی در جلسات داخلی و اتحادیه اروپا است. آن هم در شرایطی که ویروس کرونا بیش از 300 هزار نفر را در سراسر جهان به کام مرگ برده و کشورها را مجبور به قرنطینه‌های طولانی، بستن مرزها و تعطیلی فرودگاه‌ها کرده است. اتحادیه اروپا اواسط ماه جاری در نشستی خواستار بازگشایی مرزها برای کشورهای عضو شد. با طرحی که اتحادیه اروپا (حباب یا دالان مسافرتی) اعلام کرد شهروندان کشورهایی که شرایط مشابهی از نظر شیوع کرونا داشته و ریسک ابتلای پایین‌تری دارند، می‌توانند بدون گذراندن قرنطینه 14 روزه به مقصد اروپایی‌شان سفر کنند.

در این میان سه کشور لیتوانی، استونی و لتونی از این طرح استقبال کرده و با ایجاد «حباب مسافرتی بالتیک»، آن را در این مثلث اجرایی کردند. وزیر خارجه لیتوانی در این باره گفت: «این حباب مسافرتی می‌تواند 5 درصد درآمد خالص ما را تأمین کند. در حال حاضر گردشگران کشورهای خارج از این مجموعه سه گانه ملزم به رعایت قرنطینه در زمان ورود به کشورهستند.»

اجرای این طرح گرچه برای بسیاری از کشورها با آسیب پذیری کمتر مزایای بسیاری دارد اما شماری از اعضای اتحادیه مانند ایتالیا و اسپانیا با آمار بالای تلفات ناشی از «کووید19» از آن متضرر شده و آن را طرحی تبعیض آمیز می‌دانند. «لوئیجی دی مایو»، وزیر خارجه ایتالیا معتقد است: «این طرح برخلاف آرمان‌های اتحادیه اروپا است. چراکه وقتی بحران تحت کنترل درآمده، همه کشورها باید در شرایط یکسان قرار گرفته و با رعایت قوانین مشابه مرزها را باز کنند.» با این حال کمیسیون اروپا گرچه به اجرای قوانین یکسان بازگشایی مرزها تأکید دارد اما معتقد است کشورها باید براساس شرایط اپیدمولوژی دسته‌بندی و پذیرای گردشگر باشند. به باور ناظران، صنعت توریسم بیش از 10 درصد درآمد اتحادیه اروپا را تأمین می‌کند و در بسیاری از کشورها مانند کرواسی به عنوان یکی از پایه‌های مهم اقتصادی به شمار می‌آید.

 تمهیدات اروپایی سفرها در سایه کرونا

کارشناسان اقتصادی گرچه طرح حباب یا دالان مسافرتی را تنها راه ممکن برای بهره‌وری از فصل توریسم اروپا می‌دانند اما معتقدند این طرح بدون رعایت محدودیت‌ها و قوانین شفاف نه تنها محکوم به شکست است که می‌تواند تبعات سنگین‌تری از کرونا در اقتصاد کشورها داشته باشد. «ریچارد بوتلر»، استاد گردشگری دانشگاه اسکاتلند معتقد است: «اینکه اجرای این طرح با جزئیات همراه باشد، بسیار اهمیت دارد. شفاف سازی سبب می‌شود گردشگران با آمادگی کامل و اطلاع از قوانین با ریسک خطر پایین‌تری سفر کنند.» در این شرایط که هنوز قوانین به طور شفاف مشخص نیست، بسیاری از کشورها مانند فرانسه و ایتالیا در هراس از موج دوم کرونا، سعی در تقویت گردشگری داخلی دارند. فرانسه با هشتگ «این تابستان من از فرانسه دیدن می‌کنم»(#ThisSummerIAmVisitingFrance)، شهروندانش را به بازدید از شهرهای خود ترغیب کرده و ایتالیا نیز با تعیین کمک هزینه 500 یورویی گردشگری داخلی، در این مسیر گام برداشته است. به نوشته «گاردین»، باوجود اینکه بازگشایی مرزها با کشورهای کم خطر انجام می‌شود اما همچنان استفاده از ماسک، لزوم داشتن مجوز سلامت یا قرنطینه 14 روزه در صورت مواجهه قبلی با بیماران کرونایی یا انجام تست در شرایط خاص ضرورت دارد. کشورهایی مانند ترکیه نیز توریسم داخلی را فعال کرده و همچنان پروازهای بین‌المللی محدودی دارند.

نکته مهم اینکه در طرح «حباب مسافرتی» تنها در شرایطی شهروندان کشورهای یک مجموعه بدون قرنطینه از مرزها عبور می‌کنند که 14 روز پیش از ورود به کشور دیگری سفر نکرده باشند، مبتلا به کرونا نبوده و در این بازه با بیماران کرونایی ارتباطی نداشته باشند. بوتلر معتقد است اگر از این راه‌ها بتوان آمار ابتلا را پایین آورد، می‌توان از نیمه دوم تابستان بهره‌وری اقتصادی بیشتری نیز داشت. به گزارش «تراول پالس»، به طور کلی می‌توان گفت بسیاری از کشورهای اروپایی، محتاطانه قوانین قرنطینه را کاهش داده و همچنان با احتیاط بالا به زندگی عادی بازگشته‌اند.

 سود و زیان برگزیت برای انگلیس

گرچه هنوز تا پایان ضرب‌الاجل انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا چند ماهی باقی مانده است اما آمار بالای ابتلا و مرگ در این کشور، اعضای اتحادیه اروپا را نگران کرده و بسیاری از کشورها شهروندان انگلیسی را تنها به دلایل سفرهای ضروری و تحت تدابیر خاص قرنطینه می‌پذیرند. به گزارش «ایندیپندنت»، «گرانت شاپس»، وزیر راه انگلیس معتقد است: «ما همچنان با مشکلات همه‌گیری کرونا روبه‌رو هستیم اما برای نجات اقتصاد چاره‌ای جز همسو شدن با حباب یا دالان مسافرتی نداریم و در این راه نیم نگاهی نیز به گردشگران غیراروپایی کشورهای کم خطر خواهیم داشت.» انگلیس تاکنون برای تبادل گردشگر از یونان و پرتغال وارد مذاکره شده و در مرحله بعد قصد دارد برای تعامل با سه کشور اسپانیا، فرانسه و ایتالیا که آمار به نسبت بالایی در اروپا داشته‌اند، گام بردارد. حتی مقامات انگلیسی آغاز روابط گردشگری میان امریکا و انگلیس را نیز طرح کرده‌اند اما به گواه ناظران با توجه به آمار میلیونی مرگ در امریکا بعید به نظر می‌رسد این تعامل بزودی محقق شود. در حال حاضر مسافران کشورهایی غیر از فرانسه و ایرلند -که به تازگی توافق محدود دوجانبه میان آنها امضا شده- در صورتی که از قرنطینه 14 روزه تخطی کنند، هزار پوند جریمه می‌شوند. همچنین تعیین نشدن محل اقامت گردشگران نیز 100 پوند جریمه در پی خواهد داشت و آنها ملزم به استفاده از نرم‌افزار ردیابی کرونا هستند.

 اما و اگرهای طرح «حباب مسافرتی»

به باور تحلیلگران «ایندین اکسپرس»، آغاز لاک‌پشتی طرح «حباب یا دالان مسافرتی» در میان مجموعه‌های کوچک و بزرگ اتحادیه اروپا، در همه‌گیری کرونا موفقیت‌آمیز بوده است و تداوم آن می‌تواند علاوه بر توریسم، تجارت میان این مجموعه‌ها را نیز افزایش دهد. به نوشته «اکونومیست»، حباب‌های مسافرتی می‌تواند 35 درصد درآمد خالص جهانی را تأمین کند. این درآمدزایی برای کشورهای کوچک‌تر سود بیشتری خواهد داشت چراکه فرصت تجارت با شرکای بزرگ و قدرتمند نیز برایشان فراهم می‌شود. اما «لفتریس پاپاگئورجیو»، کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با سایت «سی ان تراول»، طرح حباب مسافرتی برای احیای اقتصاد را به راه رفتن یک کودک نوپا تشبیه کرده و آن را چندان قابل تأمل نمی‌داند: «اینکه چند تور مسافرتی، گردشگرانی را برای یکی دو هفته تحت شرایط خاص و ویژه به کشورها بیاورند، نمی‌تواند شوک گردشگری به اروپا را برطرف کند بنابراین باید سال خوب و عالی را فراموش کنیم. البته عملکرد دولت‌ها می‌تواند در روند بهره‌وری اقتصادی از این فرصت بسیار مؤثر باشد.» «جو یودین»، همتای او نگاه مثبت‌تری به موضوع دارد و اجرای این طرح را از بعد روانی برای تقویت ابتکار عمل کشورهای کم خطر و دارای سیستم بهداشتی قوی بسیار مؤثر می‌داند: «اینکه دیگر کشورهای اروپایی شاهد این تعامل گردشگران باشند از بعد روانی تأثیر مثبت داشته و آنها را نیز به ایجاد فرصت‌های مشابه ترغیب می‌کند. در حال حاضر هراس از کرونا قدرت عمل را از کشورها گرفته و آنها را سردرگم کرده است.»