۰ نفر

بازگشت جهان به مدار زندگی عادی

۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
کد خبر: 441841
بازگشت جهان به مدار زندگی عادی

بیشتر کشورهای جهان با لغو محتاطانه محدودیت‌های قرنطینه، به زندگی عادی بازگشته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ کرونا، ‌همچنان میهمان ناخوانده دنیاست اما کشورها، ناچار به بازگشت به زندگی عادی هستند. از بازگشایی مدارس در انگلیس گرفته تا دعوت از توریست‌ها برای سفر به اسپانیا و یونان، و از لغو حالت فوق‌العاده در ژاپن گرفته تا برقراری پروازهای داخلی در هند، کشورها خود را برای زندگی عادی در تنگنای کرونا آماده می‌کنند.

کشورها در حالی محدودیت‌های سفت و سخت برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا را کاهش می‌دهند که در نقاطی مانند برزیل و روسیه، آمار مبتلایان همچنان در حال افزایش است. آمار جهانی مبتلایان هم از 5.5میلیون نفر عبور کرده و به 5میلیون و 522هزار و 675هزار نفر رسیده و بیش از 435هزار نفر جان خود را به‌خاطر بیماری کووید-19 از دست داده‌اند. با این حال کشورهایی که از اوج همه‌گیری عبور کرده‌اند، ناچار از نجات اقتصاد ملی‌شان، ذره‌ذره محدودیت‌ها را کمتر کرده‌اند و در حال لغو مقررات محدودکننده بیشتر هستند. در این میان، اسپانیا که یکی از بدترین بحران‌های کرونا در سراسر جهان را داشت، اعلام کرده که از ابتدای ‌ماه جولای (11خرداد) دوباره از توریست‌های خارجی میزبانی خواهد کرد. به این معنا که پرواز‌های خارجی به مقصد اسپانیا از سر گرفته خواهند شد. بحران کرونا، ضربه سنگینی به بخش گردشگری اسپانیا زده و این تصمیم، با هدف نجات گردشگری در این کشور گرفته شده است. اسپانیا یکی از کانون‌های بحران در اروپا بود و تمام این کشور، برای مدتی طولانی در قرنطینه بود. با کاهش محدودیت‌ها، خیابان‌ها دوباره در این کشور شلوغ شده و برخی مدارس در شمال این کشور بازگشایی شده‌اند.

در یونان هم دولت همزمان با اجازه فعالیت مجدد به کافه‌ها و رستوران‌ها، جزایر و بنادر این کشور را به روی گردشگران باز کرده است. در ایتالیا، نخستین کانون بحران در اروپا، باشگاه‌ها و استخرها بازگشایی شده‌اند. در جمهوری چک هم، همزمان با ورود به مرحله آخر گشایش‌ها، علاوه بر رستوران‌ها و کافه‌ها و باغ‌وحش‌ها، درهای مدارس ابتدایی به روی دانش‌آموزان باز شد.

در هند نیز دیروز همزمان با ثبت آمار بی‌سابقه 7هزار مبتلای جدید، پروازهای داخلی با اصرار دولت از سر گرفته شد. به گزارش گاردین، این تصمیم دولت با وجود انتقادهای دولت‌های ایالتی گرفته شده است. 2‌ماه تعطیلی پروازهای داخلی، صنعت هوانوردی داخلی هند را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده بود و این تصمیم برای نجات این بخش از اقتصاد هند گرفته شده است.

دیروز همچنین دولت ژاپن رسما اعلام کرد که شرایط اضطراری ملی را لغو می‌کند. گشایش‌ها در این کشور از 2هفته پیش شروع شده بود اما همچنان در برخی مقررات محدودیت‌ها به‌شدت اعمال می‌شد. دیروز شینزو آبه اعلام کرد که با برداشتن شرایط فوق‌العاده، زندگی در توکیو به حالت عادی بازخواهد گشت.

در آن‌سوی دنیا، آمریکا همزمان با کاهش محدودیت‌های داخلی، ورود هواپیماها از مبدأ برزیل به این کشور را ممنوع کرده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، دولت آمریکا این تصمیم را در پی شدت‌گرفتن بحران ابتلا به کرونا در برزیل گرفته است. کرونا، در بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین بیداد می‌کند و این کشور با بیش از 365هزار مبتلا و نزدیک به 23هزار قربانی، بعد از آمریکا بدترین شرایط را در سراسر دنیا دارد. بیمارستان‌ها در این کشور از شدت بستری بیماران کووید-19 در حال انفجار هستند و شهرداران و دولت‌های محلی، درخواست کمک فوری دارند.

آمریکا هم تا چندهفته پیش شرایط بسیار بدی داشت با این حال ایالت‌ها در این کشور برخی گشایش‌ها را اعمال کرده‌اند. دولت فدرال دستورالعملی 60صفحه‌ای به ایالت‌ها داده که بر اساس آن، رستوران‌ها، ‌آرایشگاه‌ها، مکان‌های ورزشی روباز، ساحل‌ها، استخرها و محیط‌های کاری بازگشایی شده‌اند. حتی نیویورک هم که بدترین بحران را در آمریکا داشت، ممنوعیت تجمع‌های 10نفره را برداشته است. با این حال، مسئله مهم در این کشور، بازگشایی مدارس است. ترامپ، اصرار دارد که مدارس هرچه زودتر باز شوند اما کارشناسان هشدار داده‌اند که شرایط برای بازگشایی مدارس مهیا نیست.

در انگلیس هم بازگشایی مدارس یکی از مسائل پرچالشی است که دولت بوریس جانسون با آن مواجه است. به گزارش بی‌بی‌سی، اتحادیه‌های معلمان با تصمیم دولت مخالف هستند اما بوریس جانسون دیروز اعلام کرد بازگشایی مدارس طبق برنامه از اول ژوئن (هفته آینده) شروع خواهد شد. بر اساس طرح دولت، قرار است مدارس در چند فاز بازگشایی شوند و در ابتدا، مدارس ابتدایی باز خواهند شد. انگلیس طرحی 3مرحله‌ای برای کاهش کلی محدودیت‌ها در این کشور دارد که بازگشایی مدارس، فاز دوم آن است.

پیش از بریتانیا، این استرالیا بود که دیروز مدارس را بازگشایی کرد. براساس تصمیم دولت استرالیا، بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز به مدارس دولتی و خصوصی بازگشتند. استرالیا از هفته‌ها پیش با بازگشایی ساحل‌ها در این کشور محدودیت‌ها را کاهش داد. والدین در این کشور، همچنان این فرصت را دارند تا دورکاری کنند.

کشورها در حالی برای بازگشایی برنامه‌ریزی می‌کنند که انتشار خبر ابتلای بیش از 100مورد جدید به کرونا در پی برگزاری مراسم در یک کلیسا در فرانکفورت، تردیدها درباره لغو محدودیت‌ها را بیشتر کرده است. به گزارش وال‌استریت، مراسم مذهبی در این کلیسا بعد از کاهش محدودیت‌ها برگزار شده اما وجود یک مورد آلوده، باعث شده که 107نفر دیگر هم به ویروس کووید-19 مبتلا شوند.

     اسپانیا اعلام کرده که از ابتدای ‌ماه جولای (11خرداد) دوباره از توریست‌های خارجی میزبانی خواهد کرد. در یونان هم دولت همزمان با اجازه فعالیت مجدد به کافه‌ها و رستوران‌ها، جزایر و بنادر این کشور را به روی گردشگران باز کرده است. در ایتالیا، کانون بحران در اروپا، باشگاه ها و استخرها بازگشایی شده‌اند. در جمهوری چک هم، همزمان با ورود به مرحله آخر گشایش‌ها، علاوه بر رستوران‌ها و کافه‌ها و باغ‌وحش‌ها، درهای مدارس ابتدایی به روی دانش‌آموزان باز شد