۰ نفر

تهدیدی از جنـس کرونا برای موز

۵ خرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۰۸
کد خبر: 441720
تهدیدی از جنـس کرونا برای موز

همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان، موز هم با آفت «فوزاریوم» دست و پنجه نرم می‌کند که در مزارع کشت این میوه در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، موز نخستین محصول جهانی شده دنیای مدرن و همچنان میوه صادراتی شماره یک در جهان است.

با این حال تجارت موز که حدود ۱۳۰ سال پیش آغاز شد، اکنون به نماد شکنندگی جهانی‌سازی تبدیل شده است.

آفت فوزاریوم ویلت در مزارع موز سراسر جهان شیوع پیدا کرده است. نوعی از این آفت که به TR۴ معروف است، نخستین بار دو دهه پیش در تایوان شناسایی شد و سپس به سراسر آسیا و سپس خاورمیانه و آفریقا شیوع پیدا کرد تا این که سرانجام اواخر سال گذشته به سرزمین های موز آمریکایی جنوبی رسید و در کلمبیا شناسایی شد.

طبق اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، این آفت یکی از مخرب‌ترین آفتهای گیاهی است و تدابیر امنیت زیستی از جمله قرنطینه مزارع برای مقابله با شیوع این آفت توصیه شده است. برای این آفت هم مانند کووید ۱۹ هنوز راه حلی پیدا نشده است. به محض این که خاک به این آفت آلوده می‌شود، دیگری امیدی به ریشه کنی آن وجود ندارد و تنها راه، رها کردن زمین است.

صنعت موز آمریکای لاتین به همراه کارائیب تلاش می‌کند خود را با تهدید فوزاریوم وفق دهد و برای این منظور از تدابیر مشابه برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کند.

به گفته خوان خوزه پونس، هماهنگ کننده اتحادیه‌های موز اکوادور، این صنعت در حال وفق دادن خود با تهدید فوزاریم است و تدابیر محفاظتی مشابهی که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بکار بسته می‌شود را بکار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: ۸۰۰۰ تولیدکننده اکوادور ناچارند بهره وری و عملکرد بهتری در خصوص کنترل های امنیت زیستی داشته باشند تا دوام آتی خود را تضمین کنند.

در واقعیت تجارت موز پیش از ورود آفت TR۴ به آمریکای لاتین که به همراه کارائیب بیش از سه چهارم از صادرات موز جهان را به خود اختصاص داده است، با چالش روبرو شده بود.

به گفته پاسکال لیو، اقتصاددان ارشد فائو و هماهنگ کننده مجمع موز جهان، اکنون که بیماری کووید ۱۹ هم شیوع پیدا کرده، این صنعت واقعا در یک نقطه تحول قرار گرفته است.

صنعت موز چندی است که از عوامل متعدد شامل تغییرات جوی، تخریب محیط زیست، قدرت فروشگاهها در دیکته کردن قیمتها و رشد فشار برای بهبود بسیاری از کارگران تحت فشار قرار گرفته است. اکوادور به عنوان بزرگترین صادرکننده موز جهان در مرکز این چالش قرار گرفته است. این کشور سال گذشته عامل صادرات یک سوم از ۲۰ میلیون تن موز در عرصه جهانی بود. ارزش این میوه برای اکوادور بیشتر از صنعت نفت است و صنعت موز این کشور سال گذشته حدود ۳.۲ میلیارد دلار ارزش داشت که معادل سه درصد از اقتصاد اکوادور بود.

اکوادور همچنین یکی از کانون های ابتلا به ویروس کرونا در آمریکای لاتین بوده و در مقطعی، اجساد قربانیان کرونا در خیابانهای شهر بندری گوایاکیول در خیابانها دیده می‌شد. این اپیدمی مشکلات لجستیکی برای این شهر بندری ایجاد کرد و کمبود کارکنان و کمبود کانتینرهایی که کنترل دما دارند باعث مختل شدن موقتی صادرات شد. با این حال در بخش تولید اختلال چندانی وجود نداشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در واقع، موز که به عنوان یک میوه مفید شهرت دارد، به نظر می‌رسید یکی از برندگان این بحران باشد و فروش آن در اتحادیه اروپا که بزرگترین واردکننده جهان است، افزایش چشمگیری پیدا کرد. اما این به منزله سود برای تولیدکنندگان یا واردکنندگان نبود زیرا هزینه‌های آنها به دلیل اختلالات لجستیکی و تدابیر ایمنی در مزارع افزایش پیدا کرد.