۰ نفر

سیاست گانگستری آمریکا در بحبوحه کرونا با ادامه تحریم‌ها علیه ایران

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۰۲
کد خبر: 440525
سیاست گانگستری آمریکا در بحبوحه کرونا با ادامه تحریم‌ها علیه ایران

گزارشگر سابق سازمان ملل طی مقاله‌ای نوشت که آمریکا با تشدید تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا در بحبوحه شیو کرونا، اصرار خود بر سیاست‌های گانگستری را نشان داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ریچارد فالک» گزارشگر سابق سازمان ملل درباره حقوق بشر فلسطینیان، در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره منتشر شده به اقدامات گانگستری آمریکا و رژیم صهیونیستی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.

وی در این مقاله نوشت: «زندگی‌ها در سرتاسر کره زمین به دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹ یا به دلیل آثار ویران کننده اجتماعی و اقتصادی آن تحت تاثیر قرار گرفته است. در چنین برهه‌ای، به صورت شگفت انگیزی بهترین و بدترین انسان‌ها در حال نمایان شدن هستند و چه چیزی بدتر از اصرار سیاست‌های گانگستری در جلوه‌های مختلف آن است. تشدید تحریم‌های علیه کشورهایی نظیر ایران و ونزوئلا در بحبوحه بحران ویروس کرونا یک نمونه بارز آن است. این موضوع زمانی بیشتر جلوه پیدا می‌کند که سازمانهای حقوق بشری متعددی خواستار تعلیق این تحریم‌ها دست کم در دوران شیوع ویروس کرونا بوده‌اند. به جای تعلیق تحریم‌ها و ابراز همبستگی،‌ شاهد گوش ناشنوا از سوی آمریکا و پیشبرد سیاست فشار حداکثری بودیم که باعث تشدید درد و رنج‌ها شد.»

در ادامه این مقاله آمده است: «داستان تاریک دیگر،‌ رقص مرگ اسرائیل بوسیله الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی است که توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قول آن داده شده بود. اصرار بر این موضوع که هرگونه الحاق سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان نقض مستقیم معیارهای اساسی قوانین بین‌المللی است دیگر جدی گرفته نمی‌شود. شاید به همین دلیل است که اسرائیل حتی بدون تلاش برای ارائه یک توجیه قانونی اقدام به اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری می‌کند. این اقدام در تضاد فاحش با قوانین انسانی بین‌المللی است که در منشور چهارم ژنو به آن اشاره شده است. این اقدامی یکجانبه توسط اسرائیل برای تغییر وضعیت سرزمین‌های کرانه باختری از شرایطی است که از سال ۱۹۶۷ اشغال شده است. این الحاق مستقیم، به چالش کشاندن اختیارات سازمان ملل است.»

ریچارد فالک در ادمه این مقاله نوشت: « با توجه به تمام این دلایل، باعث تعجب نیست که حتی مقامات متعدد اسرائیلی از جمله سران سابق موساد و شین‌بت و حتی افسران بازنشسته ارتش هشدار داده‌اند. البته هیچکدام از بحث‌های داخلی اسرائیل با اشغال کرانه باختری به این دلیل که نقض قوانین بین‌المللی است یا اینکه باعث نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان می‌شود ابراز مخالفت نکرده‌اند. بلکه تمامی این مخالفت‌ها به این دلیل بوده که این اقدام باعث تاثیرات منفی بر امنیت اسرائیل خواهد شد. در واقع این انتقادات در داخل ساختارهای امنیتی اسرائیل از این موضوع نگران است که اقدام یکجانبه اسرائیل باعث برآشفته شدن همسایگان عرب و تحریک بیشتر افکار عمومی جهان به خصوص اروپا می‌شود و تا حدودی این نگرانی وجود دارد که همبستگی یهودیان اروپا و آمریکا با اسرائیل تضعیف خواهد شد.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه نوشت: «در حالی که انتقادها از رژیم صهیونیستی به دلیل اشغال کرانه باختری در حال افزایش است اما طرفدارن این اقدام هیچ نیازی برای توضیح یا حتی توجه به آن احساس نمی‌کنند و حقوق و شکایت فلسطینیان را نادیده می‌گیرند. حتی بدون انتشار طرح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن، موافقت ضمنی دولت آمریکا با اشغال کرانه باختری نیز در شک و تردید قرار دارد. همانطور که انتظار می‌رفت، دونالد ترامپ هیچ گونه تضادی با تصمیم اسرائیل برای اشغال کرانه باختری ابراز نداشته و حتی دست کم از نتانیاهو نیز نخواسته تا توجیه قانونی برای این اقدام که تاثیر منفی بر چشم انداز صلح با فلسطینیان می‌گذارد فراهم کند.»