۰ نفر

پامپئو: انتقال سفارت آمریکا به قدس نشانه تمایل ما به پیشبرد صلح بود

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۵۴
کد خبر: 439442
پامپئو: انتقال سفارت آمریکا به قدس نشانه تمایل ما به پیشبرد صلح بود

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس اشغالی نشان‌دهنده تمایل واشنگتن و تل‌آویو به «پیشبرد صلح در منطقه» بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در توئیتر پیامی به مناسبت دومین سالگرد انتقال سفارت کشورش از تل‌‌آویو به قدس اشغالی منتشر کرد.

او بامداد جمعه (به وقت تهران) در توئیتر نوشت: «دو سال پیش در چنین روزی، به دستور رئیس‌جمهور دونالد ترامپ ما سفارتمان در اورشلیم (بیت‌المقدس) را افتتاح کردیم. لحظه‌ای فوق‌العاده برای کشورهای ما بود و تکریمی شکوهمند برای دوستی عمیق و تاریخی‌ ما و میلمان برای پیشبرد صلح در منطقه و دنیا.»

آمریکا مراسم انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس اشغالی را روز ۱۴ می سال ۲۰۱۸ برگزار کرد. در این روز دست‌کم ۶۰ فلسطینی توسط نیروهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا قبل‌تر از آن ( روز ششم دسامبر ۲۰۱۷ ) اعلام کرده بود که دولتش قدس را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت می‌شناسد. او همچنین اعلام کرد واشنگتن سفارتش را به قدس منتقل خواهد کرد. 

این تصمیم با واکنش‌های گسترده و اعتراضات جهانی رو به رو شد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چند روز بعد قطعنامه‌ای را علیه آن به تصویب رساند. 

رژیم صهیونیستی پس از اشغال قدس شرقی در سال ۱۹۶۷، در سال ۱۹۸۰ به صورت یکجانبه قدس شرقی و غربی را پایتخت خود اعلام کرد. شورای امنیت سازمان ملل در همین سال در قالب قطعنامه شماره ۴۷۸ اقدام رژیم صهیونیستی را غیر قانونی اعلام کرد.