۰ نفر

وقتی ترامپ لاف جنگ می‌زند

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۳۲
کد خبر: 439414
وقتی ترامپ لاف جنگ می‌زند

هر چند رییس جمهوری آمریکا، قطعنامه کنگره را در مورد محدود کردن اختیارات جنگی او در مورد حمله به ایران وتو کرد با این حال نحوه مواجهه دونالد ترامپ با رخدادهایی مانند کرونا نشان داد که وی حتی از توان و قابلیت لازم برای حل بحران کرونا هم بی‌بهره است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شروع جنگ جدید در خاورمیانه آخرین چیزی است که دونالد ترامپ می‌تواند به دنبال آن باشد. همین الان هم او نمی‌داند چگونه نیروهای نظامی خود را بدون تنش از عراق و افغانستان خارج کند. اما رئیس جمهوری آمریکا به دنبال اختیارات تام است. چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، قطعنامه‌ای که کنگره آمریکا در مورد محدود کردن اختیارات جنگی او در مورد حمله به ایران را تصویب کرده بود را وتو کرد.

دونالد ترامپ پیش از ریاست جمهوری تاجری در حوزه املاک بود که همه چیز را در حوزه تجارت خود شخصا اداره می کرد او اکنون نیز گمان می کند که تصمیم‌گیرنده نهایی باید خود او باشد. اگر چه دمکرات‌ها نگران هستند که رویارویی بین ایران و آمریکا باعث شود که ایالات متحده وارد جنگی جدید در خاورمیانه شود.

دونالد ترامپ در متن وتوی این قطعنامه از جمهوری‌خواهانی که برای تصویب این قطعنامه به دموکرات‌ها پیوستند انتقاد کرد و نوشت: این یک قطعنامه بسیار توهین آمیز بود که توسط دموکرات‌ها به عنوان بخشی از استراتژی خود برای پیروزی در انتخابات در سوم نوامبر و جهت تفرقه در حزب جمهوریخواه ارائه شد. چند جمهوری‌خواهی که به این قطعنامه رای مثبت دادند، بازیچه آنها شدند.

برای رد وتوی رئیس جمهور آمریکا کسب دو سوم آرای اعضای کنگره لازم است. با توجه به این که جمهوریخواهان در سنای آمریکا با ۵۳ کرسی در مقابل ۴۷ کرسی دموکرات‌ها، اکثریت را در اختیار دارند، وتوی دونالد ترامپ را تایید می کنند.

انتقاد از کنگره

طرح قطعنامه محدود کردن اختیارات نظامی دونالد ترامپ توسط تیمکین، سناتور دموکرات به مجلس سنا ارائه شده بود. این طرح اختیارات پیش بینی شده در سال ۲۰۰۲ برای رییس جمهوری آمریکا در ارتباط با اقدامات نظامی را محدود می‌کند. جورج بوش در آن ایام و با بهره گرفتن از این اختیارات، اقدام به حمله نظامی به عراق کرده بود.

بر اساس این قطعنامه که توسط دونالد ترامپ وتو شد رییس جمهوری آمریکا برای انجام هرگونه عملیات نظامی علیه ایران نیاز به رای مثبت کنگره آمریکا داشت.

ترامپ پیش از این با انتشار چند پست توییتری از تلاش نمایندگان مجلس سنا برای محدود کردن اختیارات نظامی خود انتقاد کرده بود. ترامپ خطاب به سناتورهای جمهوریخواه نوشته بود که حفظ این اختیارات نظامی برای امنیت آمریکا حائز اهمیت بسیاری است و از آن‌ها درخواست کرده بود طرح پیشنهادی دموکرات‌ها را تصویب نکنند.

رییس جمهوری آمریکا در پست توییتری دیگری تاکید کرده بود که تصویب چنین طرحی در مجلس سنا ارسال پیام بسیار بدی به ایران است. ترامپ تاکید کرد که ضعف نشان دادن در شرایط کنونی در برابر حکومت ایران خطاست و گفت که روزی که اختیارات من محدود شود، بزرگ‌ترین روز برای ایران خواهد بود.

پاسخ به تهدیدها

گزافه گوییهای آمریکا علیه ایران در یکی دو سال اخیر افزایش یافته است. آمریکا  اقدامات تحریک آمیزی هم در این مدت داشته است با این وجود تهران هم نشان داده که در عین حال که به دنبال جنگ و تنش نیست ولی در دفاع از منافع خود کوچکترین تردیدی به خود راه نمی دهد و هر گونه تهدیدی را با قاطعیت پاسخ می‌دهد. 

اقدامات یکی دو سال اخیر ایران در این زمینه این پیام به سیاستمداران آمریکایی در کنگره داده است که ایران  جایی نیست که به کسی بتواند در قبال آن دست به ماجراجویی زده و هزینه ای بابت آن ندهد. در واقع سیاستمداران و عقلای آمریکا به خوبی از تبعات هرگونه رفتار و اقدام تحریک‌آمیز آگاهند و نگرانی آنها از رفتارهای هیجانی و غیر قابل محاسبه ترامپ است که ممکن است آمریکا را وارد دور تازه ای از تنشهای بی نتیجه در منطقه خاورمیانه کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ۱۴ فروردین امسال در واکنش به تهدیدهای دونالد ترامپ گفت: ایران هیچ جنگی را آغاز نمی‌کند، اما به آن‌ها که این کار را می‌کنند، درس‌هایی می‌دهد. ظریف به آمریکا هشدار داد که ایران دوستانی دارد و برخلاف آمریکا که به طور مخفیانه دروغ گفته، تقلب کرده و ترور می‌کند، ایران فقط آشکارا، اقداماتی دفاعی دارد.

در اوایل اردیبهشت ماه نیز پس از آن که دونالد ترامپ، اعلام کرد به نیروهای نظامی کشورش دستور داده در صورت مزاحمت قایق‌های نظامی ایران به آنها شلیک کنند، فرمانده سپاه پاسداران و وزارت خارجه ایران اعلام کردند به چنین اقدامی پاسخ متناسب می‌دهند.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، با تاکید بر پاسخ قاطع، موثر و سریع به اقدام احتمالی آمریکا گفته متقابلا دستور مشابهی به نیروهای ایرانی داده شده که در صورت مخاطره از طرف شناورهای نظامی آمریکا به آنها شلیک کنند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم از احضار سفیر سوئیس، به عنوان حافظ منافع آمریکا خبر داد و گفت ایران تهدیدات و اقدامات غیرقانونی و متعرضانه واکنش نشان خواهد داد.

پس از آنکه هفده سال پیش جرج بوش به عراق حمله کرد و دولت صدام حسین را سرنگون ساخت. آمریکا را درگیر جنگی کرد که برای آمریکا ۴۵۰۰ نفر تلفات و ۲ تریلیون دلار هزینه به دنبال داشت و هنوز عراق در آتش جنگ های داخلی می سوزد.

آن روزها آمریکاییها می گفتند که عراق برج دموکراسی در خاورمیانه خواهد بود.ادعایی که از نظریات ساموئل هانتینگتون نظریه پرداز آمریکایی برگرفته شده بود که هر جا ارتش آمریکا رفته توسعه و دموکراسی به همراه داشته است ولی تجربه دو دهه اخیر نه تنها باطل بودن این ادعا را ثابت کرد حتی ظهور جریانات افراطی مانند داعش نشان داد که مداخلات غیر قانونی و نظامی چقدر می تواند مخرب باشد.

علاوه بر این نباید فراموش کرد که رژیم ترامپ حتی دیگر به ارزشهایی مانند حقوق بشر، دموکراسی،آزادی و امثالهم که روسای جمهور پیشین آن کشور برای توجیه تجاوزهای خود به آنها متوسل می شدند نه آشناست و نه لازم می بیند به آنها متوسل شود و اساسا چنین حرفهایی برای وی موضوعیت ندارد. 

با این حال چنانکه گفته شد ایران جایی نیست که هر کشوری بخواهد خیالاتی درباره آن داشته باشد.

با این اوصاف اگرچه دونالد ترامپ در مقابل ایران گاهی لاف جنگ می زند اما سیاستگذاران کلیدی در آمریکا درس هایی از جنگ عراق آموخته اند که می دانند نباید جنگ دیگری را در خاورمیانه آغاز کنند به خصوص با کشور بزرگ و با جمعیت بالا مانند ایران. دونالد ترامپ در حالی ادعای حمله به ایران را مطرح می کند که هنوز نمی داند چگونه نیروهای خود را از عراق و افغانستان خارج کند.