۰ نفر

معافیت تعرفه‌ای چین برای واردات از آمریکا

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۶:۱۰
کد خبر: 438854
معافیت تعرفه‌ای چین برای واردات از آمریکا

چین روز سه‌شنبه فهرستی از ۷۹ کالای آمریکایی را انتخاب کرد که می‌توانند از اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین علیه آمریکا مصون بمانند. این در حالی است که فشارها بر پکن برای تقویت واردات از ایالات‌متحده نیز افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، وزارت دارایی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این معافیت‌های جدید برای برخی از کالاهای وارداتی از ایالات متحده از ۱۹ مه قابل اجراست و تا ۱۸ مه ۲۰۲۱ ادامه می‌یابد.

جدیدترین کالاهایی که مشمول معافیت‌های تعرفه‌ای چین شده‌اند شامل مواردی نظیر سنگ فلزات کمیاب، سنگ طلا و نقره خواهد بود. این نهاد مسوول البته ارزش کالاهای وارداتی مشمول معافیت را اعلام نکرد. پکن در ماه فوریه اعلام کرده بود که آمادگی دارد تا ۶۹۶ کالای وارداتی از آمریکا نظیر سویا و گوشت خوک را بنابر درخواست شرکت‌های چینی از تعرفه‌های خود معاف کند.  از سوی دیگر هفته گذشته نمایندگان ارشد مذاکره‌کننده واشنگتن و پکن در تماسی تلفنی در مورد نحوه و جزئیات اجرایی شدن فاز یک توافق تجاری ماه ژانویه بین دو طرف، گفت‌و‌گو کردند.

براساس این توافق، چین موافقت کرده است تا خرید خود از کالاهای ایالات‌متحده را نسبت به سال ۲۰۱۷ و طی بازه دوساله به میزان ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد. با این حال تجدید تنش‌ها در روابط دوجانبه که به دلیل شیوع ویروس کرونا از چین ایجاد شده است چشم‌انداز تداوم صلح تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان را اندکی با ابهام مواجه کرد. دونالد ترامپ نیز تهدید کرده است که اگر چینی‌ها به تعهد خود برای خرید کالاهای آمریکایی پایبند نمانند، توافق را پاره می‌کند.