۰ نفر

بورل:

اختلاف نظر اتحادیه اروپا درباره اقدامات اسرائیل در کرانه باختری

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۲:۲۵
کد خبر: 438813
اختلاف نظر اتحادیه اروپا درباره اقدامات اسرائیل در کرانه باختری

مسئوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: کشورهای عضو این اتحادیه درباره طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی اختلاف نظر دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «جوسپ بورل» روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری در بروکسل یادآور شد که اتحادیه اروپا موضع خود را در این باره، پس از رونمایی از طرح صلح ادعایی «دونالد ترامپ» موسوم به «معامله قرن» اعلام کرده است.

او با این حال افزود که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا،  روز جمعه (۲۶ اردیبهشت)  در این خصوص بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

مسئوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سووالی درباره تحریم احتمالی رژیم صهیونیستی هم گفت که این موضوع در این مقطع خارج از بحث است. «اما برای من و سیاست خارجی اتحادیه اروپا مهم است که موضع کشورها را در رابطه با احترام به قوانین بین‌الملل و اینکه چگونه این تحولات را قضاوت کنیم درک کنیم.»

رژیم صهیونیستی قصد دارد از ماه آینده میلادی بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را که در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورده به انضمام خاک خود درآورد.  

اتحادیه اروپا این اقدام را نقض جدی حقوق بین‌الملل دانسته و نسبت به پیامدهای آن هشدار داده‌ است.

برخی کشورهای اروپایی تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای تصمیم رژیم اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، اساس روابط خود با تل آویو را تغییر خواهند داد.

بورل پیش‌تر گفته بود که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه حاکمیت رژیم اسرائیل بر این اراضی را به رسمیت نخواهند شناخت. به گفته او؛ «اتحادیه اروپا بر موضع خود باقی است که این اراضی در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شده‌اند و روی این موضع می‌مانیم». 

سازمان ملل متحد نیز می‌گوید این خطر وجود دارد که با این اقدام هر امیدی برای رسیدن به صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل از بین برود.