۰ نفر

کروناویروس بودجه نظامی اروپا را با خطر روبرو ساخته است

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۵۴
کد خبر: 438734
کروناویروس بودجه نظامی اروپا را با خطر روبرو ساخته است

بر اساس اعلام چند مقام و دیپلمات، طرح‌های اتحادیه اروپا برای ایجاد یک اعتبار نظامی چند میلیارد یورویی بر اثر شوکی که شیوع کروناویروس به اقتصاد این قاره وارد کرده با اما و اگر روبرو شده و همکاری نظامی بی‌سابقه‌ای که در عرض سه سال گذشته صورت گرفته را به صورت بالقوه با تهدید روبرو ساخته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در حالی که دولتهای اتحادیه اروپا متمرکز بر یک برنامه مالی در سطح تریلیون یورو با هدف جبران بدترین انقباض اقتصادی رخ داده از زمان دهه ۱۹۴۰ تا کنون هستند، میلیاردها یورو اعتبار نظامی در نظر گرفته شده برای بودجه ۲۰۲۱-۲۰۲۷ با خطر روبرو شده است.

کاهش شدید هزینه‌ها باعث تضعیف بلندپروازی‌های اتحادیه اروپا برای کاستن از اتکای نظامی خود به آمریکا، پیچیده شدن تلاش‌ها برای هماهنگ‌سازی مجموعه گیج کننده سیستم‌های نظامی در این قاره و از بین رفتن قراردادهای مربوط به صنایع نظامی اروپا می‌شود.

جیری سدیوای، رئیس اجرایی جدید آژانس دفاعی اروپا که به دولت‌های اتحادیه اروپا در زمینه توسعه قابلیتهای نظامی کمک می‌کند، گفت: ما می‌توانیم انتظار یک فشار مضاعف را بر منابع داشته باشیم.

او ماه جاری میلادی پذیرای این پست شد.

او به رویترز تصریح کرد: با در نظر گرفتن اینکه بودجه‌های نظامی تنها در مدت اخیر توانسته‌اند، از شوک مالی ده سال پیش رهایی یابند، این وضعیت به شکلی خاص مایوس کننده است.

 به گفته مقامها و دیپلماتهای اتحادیه اروپا، قرار است کمیسیون اروپا هفته آینده طرح‌های بودجه‌ای بازبینی شده را معرفی کنند و در عین حال قرار است روز سه شنبه وزرای دفاع این اتحادیه در یک کنفرانس ویدیویی و در فضایی بدبینانه با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه همکاری کردن در حوزه نظامی و دفاعی می‌تواند تاثیرات بیشتری را از یک بودجه محدود بیرون بکشد، گفت: ما باید استدلال کنیم که همچنان زمینه برای همکاری دفاعی وجود دارد.

مقامها عنوان کردند، همکاری نظامی همچنین می‌تواند به پیشرفت‌ها در زمینه تکنولوژی‌های قابل استفاده برای مقابله با شیوع ویروس از جمله با تحقیقات در حوزه‌های شیمی و بیولوژی و ساخت البسه مقاوم و پیشرفته کمک کند.

کمیسیون اروپا چندی پیش بعد از یک مرحله پایلوت ۹۰ میلیون یورویی به منظور تقویت همکاری‌های نظامی پیشنهاد یک بودجه ۱۳ میلیارد یورویی را به هدف قادر ساختن ارتش‌های اتحادیه اروپا به برنامه‌ریزی، هزینه‌کرد و استقرار نیرو در حوزه نظامی به شکل همگام با یکدیگر پیشنهاد داد.