۰ نفر

ترامپ: علاقه‌ای به تجدید مذاکره با چین ندارم!

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۳
کد خبر: 438634
ترامپ: علاقه‌ای به تجدید مذاکره با چین ندارم!

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید تمایلی برای مذاکره مجدد درباره توافق تجاری با چین ندارد چرا که این کار به نفع پکن تمام خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به ابراز تمایل چین مبنی بر آغاز دور جدیدی از مذاکرات تجاری که ممکن است به معنای لغو توافق فعلی باشد؛ مدعی شد علاقه‌ای به مذاکره مجدد در این خصوص ندارد.

وی در این باره افزود: اصلاً و ابداً. حتی ذره‌ای به این موضوع علاقمند نیستم. ما یک توافق امضا کرده‌ایم. من هم در این باره که آنها (چین) خواهان باز کردن دوباره باب مذاکره هستند، شنیده‌ام. آنها می‌خواهند توافق بهتری برای خودشان حاصل کنند.

ترامپ در نهایت افزود: بگذارید ببینیم آیا آنها به توافقی که امضا کرده‌اند پایبند می‌مانند؟

گفتنی است بخش بزرگی از آنچه فاز نخست توافق تجاری پکن- واشنگتن نام دارد بر جبران کسری تراز تجاری واشنگتن از راه واداشتن چین به خرید محصولات کشاورزی آمریکا متمرکز است.

در واقع، ترامپ مدعی است سال‌ها است که چین از بابت تجارت ارزان با آمریکا، سود زیادی به جیب زده و اکنون وقت جبران است.

ذیل فاز یک توافق تجاری فی‌مابین، چین متعهد به خرید دست‌کم ۲۰۰ میلیارد دلار کالا و خدمات از آمریکا شد و طرف مقابل نیز قول داد که تعرفه‌های گمرکی وضع شده بر کالاهای چینی را به طور مرحله‌ای رفع کند.

صحبت از بازمذاکره درباره فاز نخست توافق در حالی انجام می‌گیرد که روابط ۲ کشور به دلیل اتهامات مطرح شده در باب منشاء ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری پرتنش است تا جایی که انتظار نمی‌رفت مذاکره درباره فاز دوم توافق تجاری نیز به این زودی‌ها آغاز شود.