۰ نفر

فوربس:

چین در حال توسعه پایگاه‌های دریایی است

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۵۶
کد خبر: 438267
چین در حال توسعه پایگاه‌های دریایی است

پایگاه خبری فوربس با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد که نیروی دریایی چین در حال توسعه پایگاه دریایی خود در بندر استراتژیک جیبوتی است و امکان دارد در کشورهای دیگر نیز پایگاه نظامی تاسیس کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پایگاه خبری فوربس در گزارشی نوشت که نیروی دریایی ارتش خلق چین در اقیانوس هند و غرب آسیا فعالتر شده و تحرکات زیادی دارد. 

این گزارش با بیان اینکه یکی از سنگ بناهای این استراتژی، پایگاه دریایی نیروی دریایی چین در جیبوتی در شاخ آفریقا است، نوشت: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چین در حال ادامه کار بر روی یک پایگاه مستحکم پشتیبانی در آنجاست. 

براساس این گزارش، تصاویر نشان می‌دهد که اسکله این پایگاه اکنون تکمیل شده است بنابراین باید قادر باشد کشتیها را نیز پذیرش کند. یک تصویر از ماه مارس امسال که در یک پایگاه تحلیل تصاویر ماهواره منتشر شده است نشان می‌دهد که یک بیل مکانیکی در حال کار بر روی زمینهای جدید این پایگاه است که به نظر می‌رسد برای ساخت یک اسکله جدید یا اسکله دوم بزرگتر باشد که به طورقابل توجهی ظرفیت پایگاه را بالا خواهد برد. 

این گزارش می‌گوید که نخستین پایگاه دریایی چین در فرامرزها در سال 2017 ساخته شده اما اسکله‌ها هنوز در دست ساخت می‌باشند. در این پایگاه نشانه‌ای از تونلهای محافظتی کشتی‌ها آنطور که در پایگاههای دریایی چین مرسوم است وجود ندارد اما بدون شک این پایگاه از نظر دفاعی مستحکم است. حاشیه بیروی پایگاه شبیه کاخهای مدرن است و حتی برج و بارو و دو ردیف دیوار آجری نیز دارد.

این گزارش اضافه کردف بخش اصلی اسکله به نظر می‌رسد سال گذشته به اتمام رسیده است و اندازه آن طوری است که می‌تواند ناو هواپیمابر جدید چین، کشتیهای جنگی و دیگر ناوها را در خود جای دهد و در صورت لزوم 4 زیردریایی اتمی چین نیز می‌توانند در آنجا جا شوند. 

فوربس در ادامه می‌نویسد، جیبوتی یکی از بندرهای استراتژیک در دهانه دریای سرخ با دسترسی آسان به دریای عرب و خلیج فارس و اقیانوس هند است. بسیاری از کشتیهایی که در عملیات مبارزه با دزدان دریایی مشارکت دارند نیز در این منطقه توقف می‌کنند. 

این گزارش با بیان اینکه پایگاه دریایی ارتش چین موجب نگرانی شدید کشورهای غربی شده است افزود: یکی از نگرانیهای اصلی مقامات غربی نزدیک بودن این پایگاه به تاسیسات نظامی آنهاست. به طوریکه این پایگاه تنها 7 مایل با پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در «کمپ لمونیر» فاصله دارد، پایگاهی که در سال 2001 تاسیس شد و تنها پایگاه دائمی ارتش آمریکا در آفریقاست. این پایگاه چین همچنین با بندر اصلی جیبوتی که کشتیهای جنگی اروپایی و آمریکایی مرتب به آنجا می‌روند تنها 5 مایل فاصله دارد. 

فوربس در پایان می‌نویسد، هنوز زود است که بگوییم که این پایگاه برای پشتیبانی از نیروی دریایی چین تاسیس شده است اما سرمایه گذاری هنگفت چین قابل توجه است و به نظر نمی‌رسد که فقط برای استفاده فصلی ساخته شده باشد. همچنین به نظر می‌رسد که چین به پاکستان و میانمار نیز به چشم مکانهایی برای ایجاد پایگاه نظامی نگاه می‌کند. سطح فعالیت چین برای ایجاد پایگاه دریایی هرچه که باشد نشانه تغییرات چشمگیر در توانایی چین در آبهای آبی است.

13990222000033_Test_NewPhotoFree