۰ نفر

بازی کرونا با ترامپ

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰
کد خبر: 438061
بازی کرونا با ترامپ

نرخ بی‌کاری که روز جمعه در آمریکا گزارش شد، صحنه‌‌ای از رنج ملتی است که ده‌ها میلیون شغل آنها ناگهان از بین رفت و اقتصاد کشور را ویران و رئیس‌جمهوری آن را وادار کرد تا دست‌کم برای ماندن در قدرت برای یک دوره دیگر، برای غلبه بر این توفان تاریخی تلاش کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، همین چند ماه پیش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا برنامه‌ریزی کرده بود تا از اقتصاد قدرتمند دوران خود به‌عنوان برگ برنده در انتخابات پیش‌رو استفاده کند. حالا با از بین رفتن حدود 20 میلیون شغل از ماه مارس و هم‌زمان با شیوع کرونا در این کشور و افزایش نرخ بی‌کاری به 14.7 درصد این آرزوی ترامپ می‌تواند به خاطره‌‌ای دور تبدیل شود. نرخ بی‌کاری در آمریکا اکنون به بالاترین میزان خود از زمان دوران رکود بزرگ رسیده است.

هیچ دوره تاریخی دیگری در آمریکا وجود ندارد که در آن اقتصاد چنین ناگهانی دچار فروپاشی شود و همین موضوع نگرانی‌ها درباره پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر 2020 را به‌شدت افزایش داده است. رئیس‌جمهوری آمریکا حالا وظیفه دارد رأی‌دهندگان کشورش را متقاعد کند که فاجعه بی‌کاری نتیجه همه‌گیری کرونا است و نه مدیریت او در حوزه بهداشت عمومی. او همچنین باید ثابت کند که شایستگی داشتن فرصتی دیگر برای بازسازی حوزه‌هایی را که کرونا نابود کرده است، دارد. ترامپ روز جمعه در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: «کاری که می‌توانم بکنم این است؛ من اوضاع را به حالت اول برمی‌گردانم. این چیزی است که انتظار می‌رود و اصلا تعجب‌آور نیست و همه این را می‌دانند. حتی دموکرات‌ها من را مقصر این شرایط نمی‌دانند».

اما احیای سریع این مشاغل ازدست‌رفته آسان نخواهد بود. آمارهای قدیمی نشان می‌دهد بی‌کاری در سال 1933 در آمریکا و در دوران رکود بزرگ اقتصادی به 25 درصد رسیده بوده است. محاسبه‌های گسترده‌تر مشاغل آمریکا در ماه آوریل در همین حال نشا‌ن می‌دهند که ممکن است نرخ بی‌کاری اکنون در آمریکا به اندازه همان سال 1933 بالا باشد؛ چراکه در محاسبه 14.7درصدی، افرادی که از فضای کاری خارج شده‌اند یا با وجود اینکه کار نمی‌کنند هنوز خود را شاغل می‌انگارند، در نظر گرفته نشده‌اند؛ اما نتایج مخرب ویروس کرونا به‌ویژه در حذف مشاغل بسیار بیشتر از آنچه در دهه 1930 رخ داد، سریع است.  آمریکا آخرین باری که چنین نرخی را در بی‌کاری تجربه کرد، در نتیجه تحولاتی پنج‌ساله و نه دوماهه بود. ناگهانی بحران فعلی جامعه آمریکا را شوکه کرده است؛ مردمی که حالا به دنبال اقدامات اطمینان‌ساز ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهورشان هستند. استراتژیست‌های آمریکایی معتقدند شاید دولت این کشور اکنون بتواند فروپاشی اقتصادی را ناشی از همه‌گیری جهانی کووید19 بداند اما باید نیم‌نگاهی هم به آینده داشته باشد؛ اینکه بتواند یک نقشه راه دقیق ارائه دهد، اعتمادبه‌نفس مردم را بازگرداند و متعهد شود به‌طور مساوی برای بازسازی کشور با دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان همکاری کند.بسیاری از افرادی که اکنون بی‌کار هستند، به‌صورت موقت از کار اخراج شده‌اند و با فروکش‌کردن تب کرونا با فراخوانده‌شدن به کار می‌توانند نرخ بی‌کاری را کاهش دهند؛ اما در هر صورت بعید است که این درصد بلافاصله به 3.5 درصد، رقمی که ترامپ پیش از این با آن پز می‌داد، بازگردد؛ چراکه مصرف‌کنندگان با توجه به تأثیرات اقتصادی این دوران به کندی به بازارها بازمی‌گردند و همین مسئله بازهم می‌تواند تعدیل کارگران و کارمندان را حتی پس از کرونا با ‌شدت وضعیت کنونی حفظ کند.

نگران‌تر از گذشته

این در حالی است کمپین انتخاباتی ترامپ کاملا برنامه‌ریزی کرده بود که از نرخ پایین بی‌کاری در انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده و رقیب دموکراتش را با خاک یکسان کند؛ اما پس از آنکه همه‌گیری کرونا به سواحل آمریکا رسید، تیم انتخاباتی ترامپ حالا هرروز برای ماندن او در این رقابت نگران‌تر از دیروز است. تیم او درباره برخی ایالت‌ها از جمله میشیگان، فلوریدا و ویسکانسین بسیار نگران هستند. تجربه زندگی مردم در این ایالات در دوران کرونا برای ترامپ زنگ خطر محسوب می‌شود. تاجران خرد در این ایالات هیچ کمکی از دولت فدرال یا ایالتی دریافت نکرده‌اند و مزایایی برای آنها تعریف نشده است. از نظر این افراد، هیچ‌کدام از این دو دولت به اتفاقی که برای آنها در حال رخ‌دادن است، اهمیت نمی‌دهند و فقط حواسشان به خودشان است. کمتر تاجری در این ایالات معتقد است که دولت آمریکا در این دوره به‌خوبی عمل کرده است.ضرورت بازگشایی اقتصاد برای کاهش ضرر باعث افزایش فشار ترامپ برای لغو قرنطینه در برخی ایالت‌ها شده است، حتی با وجود اینکه برخی از حلقه نزدیکان نسبت به این تصمیم خوش‌بین نیستند؛ چراکه حتی اگر نیویورک را کنار بگذاریم، میزان ابتلای عمومی در این کشور همچنان در حال افزایش است. درهمین‌حال بحث‌هایی درباره ارائه وام از سوی دولت‌های محلی و دولت فدرال وجود دارد؛ وام‌هایی که اگر به صاحبان مشاغل ارائه نشود، قطعا به بی‌کاری بیشتر کارگران ختم می‌شود.مقامات کمپین ترامپ در حال تکرار این تصور هستند که این شخص ترامپ بوده که پیش از کرونا اقتصاد آمریکا را شکوفا کرده و حالا هم اگر فقط یک نفر باشد که بتواند کشور را از وضعیت فعلی‌اش نجات دهد، آن شخص قطعا ترامپ است. تاریخ اما نشان می‌دهد که ترامپ در این مسیر با موانع متعددی مواجه خواهد بود. هربرت هوور، رئیس‌جمهوری آمریکا در دوران رکود بزرگ، سال 1932 برای بار دوم در انتخابات پیروز شد. رأی‌دهندگان آمریکایی در سال‌های اخیر هم چندین بار در شرایط بد اقتصادی برای بار دوم رئیس‌جمهورهایی را از جمله جورج بوش پدر و جیمی کارتر، انتخاب نکرده‌اند. اگر چنین اتفاقی بار دیگر رخ دهد، دیگر فقط انتخابات ریاست‌جمهوری موضوع اصلی نگرانی جمهوری‌خواهان نخواهد بود؛ چراکه رأی‌دهندگانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری به ترامپ رأی نداده‌اند، احتمالا در انتخابات کنگره از نامزدهای جمهوری‌خواه روی برمی‌گردانند. به‌این‌ترتیب این خطر برای جمهوری‌خواهان وجود دارد که با پیروزنشدن ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، آنها کنگره را به رقیب واگذار کنند.درهمین‌حال جو بایدن به‌عنوان نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات پیش‌رو با شیوع کرونا تمرکز خود بر برنامه‌های اقتصادی دوران پساکرونایی را افزایش داده است. او در واکنش به گزارش وضعیت بی‌کاری که اخیرا منتشر شده به‌شدت از ترامپ انتقاد و وضعیت اقتصادی آمریکا را از «همان روز اول» روی‌کار‌آمدن ترامپ، ویران توصیف کرد. کمتر از شش ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده و کرونا ضرورت هر چیز دیگری غیر از وجود برنامه اقتصادی مناسب را کنار زده است. آیا ترامپ با تکیه به گذشته می‌تواند شانس را دوباره از آن خود کند یا نه، کرونا راه فراری برای او نخواهد گذاشت.