۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی وضعیت بازار بورس آمریکا/ افزایش ارزش سهام به رغم رکورد افزایش بیکاری

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۴۲
کد خبر: 438037
بررسی وضعیت بازار بورس آمریکا/ افزایش ارزش سهام به رغم رکورد افزایش بیکاری

با وجود افزایش نرخ بیکاری در ایالات متحده به بالاترین حد خود از زمان رکود بزرگ، ارزش بازار سهام این کشور با روند صعودی مواجه شد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش فوربس، به رغم یکی از بدترین گزارش مشاغل در تاریخ، بازار سهام ایالات متحده با حدود 2درصد افزایش روز جمعه را به پایان رساند؛ زیرا چشم امید سرمایه‌گذاران همچنان به دنبال بازگشایی اقتصاد بوده و پیش‌بینی می‌کنند که بدترین وضعیت تاثیر اقتصادی ویروس کرونا گذشته است.

گفتنی است که سهام میانگین صنعتی داو جونز، با جهش 450واحدی، 1.9درصد در روز جمعه افزایش یافت، در حالی که اس‌اند‌پی500 1.7درصد و نزدک 1.6درصد افزایش در ارزش سهام خود را تجربه کردند.

جالب توجه است که این دستاوردها در میان گزارش‌های شغلی از سوی وزارت کار در خصوص رکورد بدترین وضعیت کار از زمان رکود بزرگ در سال 1929، به دست آمد.

حدود 20.5میلیون شغل در ماه آوریل از بین رفته‌ که این تقریبا تمام مشاغلی است که در دهه گذشته ایجاد شد و تنها در طول یک ماه از دست رفت.

به دلیل زمین‌گیری اقتصاد به واسطه شیوع ویروس کرونا، نرخ بیکاری به 14.7درصد افزایش یافت. اما باید گفت که ارقام به دست آمده به اندازه‌ای که در وال استریت پیش‌بینی شده بود، بد نبود. با توجه به نظرسنجی از اقتصاددانان که توسط داوجونز انجام شد، انتظار می‌رفت 21.5میلیون شغل از دست رود و نرخ بیکاری 16درصد باشد.

چارلی ریپلی، استراتژیست ارشد مدیریت سرمایه‌گذاری می‌گوید: "گزارش امروز حاکی از آن است که بازار کار به اندازه‌ای که عناوین نشان می‌دهند وخیم نیست؛ به همین دلیل ارزش سهام و بازده اوراق قرضه در حال افزایش است."

تنها در دو ماه گذشته، ایالات متحده پس از افزایش مداوم ماهانه مشاغل در طول تقریبا یک دهه، نرخ بیکاری را به 3.5درصد رسانده بود که پایین‌ترین میزان آن در 50سال اخیر را تجربه می‌کرد.

رایان دتریک، استراتژیست ارشد بازار مالی گفت: "در طول یک ماه، تقریبا تمام مشاغل ایجاد شده در 10سال گذشته را از دست دادیم، که این نشان‌دهنده میزان ویرانگری بیماری همه‌گیر است. نکته مسئله اینجاست. با بازگشت کشور به روال عادی، بسیاری از این مشاغل به سرعت باز خواهند گشت."

با وجود داده‌های ناخوشایند اقتصادی و گزارش درآمد سه ماهه نخست شرکت‌ها، بازار سهام نیز دچار نوسانات شد. در هفته‌های اخیر به دنبال بازگشایی مشاغل و برداشته شدن قرنطینه در چندین ایالت از جمله جورجیا، فلوریدا، تگزاس و کالیفرنیا، بازار رشد را تجربه کرد.

شاخص اس‌اند‌پی500 از پایین‌ترین سطح خود در اواخر ماه مارس، بیش از 30درصد بازگشت داشته و در حال حاضر تنها 15درصد از رکورد بالاترین ارزش خود فاصله دارد. سهام نزدک نیز بیش از 35درصد بازگشت از پایین‌ترین سطح خود داشته و در روز پنجشنبه وارد منطقه مثبت سال شد.