۰ نفر

آتلانتیک:

علی‌رغم دخالت و تحریم‌های آمریکا چین به ایران کمک می‌کند

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۵۱
کد خبر: 437961
علی‌رغم دخالت و تحریم‌های آمریکا چین به ایران کمک می‌کند

یک اندیشکده آمریکایی به تازگی در تحلیلی به ابعاد روابط راهبردی بین ایران و چین پرداخت و نوشت، چین برخلاف آمریکا دخالتی در امور ایران ندارد و در زیر فشار تحریمها به این کشور کمک میکند.

اندیکشده «شورای آتلانتیک» در تحلیلی در این زمینه نوشت، روابط دوجانبه ایران و چین بیش از یک دهه است که از اهمیت راهبردی برخوردار شده و به نظر می رسد ویروس همه گیر کرونا حتی آن را تقویت کرده است. در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا حاضر به لغو تحریم‌ها برای مبارزه با کرونا نشده، چینی‌ها در حال ارسال تجهیزات پزشکی به ایران هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، این اندیشکده با اشاره به روابط گذشته تهران و پکن با وجود تحریم های واشنگتن نوشت، چین در حالی یک دهه قبل به بزرگترین شریک تجاری ایران مبدل شد که تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران همه جهان به خصوص اروپا را همراه خود کرده بود. این مسیر با بازگشت تحریم های آمریکا پس از خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام سرعت بیشتری گرفته شده است. با وجود راهبرد فشار حداکثری واشنگتن، ارزش داد و ستد ایران با چین در سال 2019 نزدیک به 20 میلیارد دلار رسید. در نتیجه، سیاست نگاه به شرق موضوعی کم اهمیت برای ایران نیست بلکه ضرورتی راهبردی است.

بر اساس این گزارش، هنگامی که ایران در سالهای دور به هواپیماهای جنگنده نیاز داشت، این پکن بود که جنگنده های «اف-۷» که نسخه چینی «میگ-21» بود را در اختیار ایران قرار داد. وقتی بانک های اروپایی تحت فشار تحریم‌های آمریکا نتوانستند خدمات مورد نیاز به ایران ارائه دهند، بازهم این بانک های چینی بودند که وارد میدان شدند.

این اندیشکده آمریکایی نوشت، چین کماکان نفت ایران را خریداری می‌کند و این پول در بانک‌های چین است. چینی ها نیز خدمات و محصولاتی را به ایران می دهند که آمریکایی ها و اروپایی ها به دلیل تحریم ها قادر به انجام آن نیستند.

شورای آتلانتیک در خاتمه نوشت بسیاری در تهران همکاری با چین را بهترین گزینه می‌دانند چرا که از نظر آن‌ها پکن مانند کشورهای غربی به ویژه آمریکا در امور داخلی‌شان دخالت نمی‌کند.