۰ نفر

رابطه جانسون-ترامپ زیر سایه کرونا

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۰۳
کد خبر: 437424
رابطه جانسون-ترامپ زیر سایه کرونا

هنگامی که بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا شد، کمتر کسی تصور می‌کرد روابط لندن- واشنگتن با چالش مواجه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد؛ بسیاری بر این عقیده بودند روابط و نزدیکی میان جانسون و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده می‌تواند هر قفلی میان روابط امریکا و بریتانیا را باز کند. اما حالا هر چه می‌گذرد اگرچه جایگاه جانسون در بریتانیا مستحکم‌تر از گذشته می‌شود اما روابط لندن-واشنگتن در دوره جانسون-ترامپ ماه‌عسل کوتاهی را پشت‌سر گذاشت. حالا نه دیگر از آن روابط شخصی گذشته خبری است و نه چشم‌انداز روشنی برای توافق تجاری میان امریکا و بریتانیا وجود دارد. هر چند دوطرف مذاکرات را به صورت مجازی کلید زدند ولی امید زیادی به موفقیت زودهنگام آن وجود ندارد. 

دو کشور در تلاش هستند که پس از اجرایی شدن برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به یک توافق تجاری بزرگ دست پیدا کنند تا نشان دهند روابط ویژه‌ای میان امریکا و بریتانیا برقرار است. این توافق بناست رابطه ویژه میان دو کشور را تبدیل به یک رابطه سودآور کند؛ توافقی که ارزش تجارت دو کشور را به چیزی در حدود

 220 میلیارد پوند برساند؛ تجارتی که شامل کالا و خدمات می‌شود و شرکت‌های هر دو کشور می‌توانند زمین و کارمندان متعددی داشته باشند. 

به گزارش بی‌بی‌سی، انگلیس امیدوار است بتواند، از توانایی خود در بحث تجارت آزاد استفاده کرده و از این فرصت برای صادرات بیشتر اتومبیل، سرامیک و مشروبات الکلی به امریکا بهره‌برداری کند. 

با این حال همه‌ چیز آن‌گونه که گفته می‌شود آسان نیست که هر دو بر سر آن توافق داشته باشند و بخواهند به سرعت توافق را اجرایی کنند، چراکه دوطرف در طول مذاکرات ابتدایی خود حتی نتوانستند به یکسری توافق‌های اولیه دست پیدا کنند تا به نحوی نشان دهند که مذاکرات رو به پیشرفت است. ایالات‌متحده می‌خواهد دسترسی بیشتری برای کشاورزان خود به بازارهای انگلیس ایجاد کند. همچنین نکته‌ای که بحث زیادی درخصوص آن وجود دارد صادرات گوشت‌های گاو هورمونی و مرغ‌هایی است که با مواد شیمیایی در امریکا ضدعفونی می‌شوند. اما در این زمینه بریتانیا استانداردهای اتحادیه اروپا را اجرا می‌کند و نمی‌خواهد این اقدام را انجام دهد، ولی از طرفی به نظر می‌رسد دونالد ترامپ قصد ندارد از خواسته‌های خود در این زمینه عقب‌نشینی کند، زیرا او سعی دارد قبل از انتخابات به یک توافق دست پیدا کند. در کشوری که هر هفته یک نفر از هر 6 کارگر بیکار می‌شود و باید مزایای بیکاری دریافت کند قطعا به راحتی به دونالد ترامپ رای نخواهد داد. ترامپ امید دارد با این توافق تجاری باعث افزایش اشتغال و محبوبیت خود شود. 

اگر بریتانیا بخواهد چنین مواردی را بپذیرد باید قوانین و مقررات و همچنین استانداردهایی که پیش از آن رعایت می‌کرد را تغییر دهد و احتمالا این موضوع با مخالفت جدی روبه‌رو خواهد شد. همچنین حضور شرکت‌های داروسازی و غول‌های خدمات بهداشتی این کشور در بریتانیا می‌تواند یک زنگ خطر جدی را برای ساختار بهداشت و درمان بریتانیا به صدا در آورد. حتی اگر این موانع نیز برطرف شود، ممکن است سود چندانی نصیب بریتانیا نشود و ارزش این تجارت قابل مقایسه با مزایای حضور در اتحادیه اروپا نیز نباشد. تجزیه و تحلیل وزارت تجارت بریتانیا نشان می‌دهد که اگر تعرفه‌ها با امریکا به‌طور کامل برداشته شود طی 15 سال اقتصاد بریتانیا چیزی در حدود 0.16درصد یا معادل 3.4 میلیارد پوند رشد خواهد داشت. این میزان خارج از چشم‌اندازی است که بریتانیا برای خود درنظر گرفته و حتی این افزایش می‌تواند کمتر از برآورد کنونی نیز باشد. 

از طرفی این مذاکره با امریکا عملا مذاکرات میان بریتانیا و بروکسل را نیز برای توافق تجاری پس از خروج نیز خدشه‌دار می‌کند. هر چند بریتانیا امیدوار است تا پایان سال میلادی بتواند به یک توافق دست پیدا کند اما وزیر خارجه ایرلند هشدار داده که مذاکرات احتمالا به نقطه بحران نزدیک شده، مگر اینکه به زودی پیشرفتی حاصل شود. 

برخی بر این عقیده هستند سود تجارت با اروپا و حتی ادامه روند عضویت و حضور تجاری در اروپا می‌تواند سودآورتر از توافق تجاری با امریکا باشد. دولت مشتاق است از آزادی جدید خود بعد از خروج در مدار تجارت استفاده کند تا نشان دهد می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای رونق در اقتصاد بریتانیا خلق کند. اما هرگونه خطا در این برهه حساس می‌تواند هزینه بالایی را برای اقتصاد بریتانیا ایجاد کند. از طرفی یک واقعیت را نباید فراموش کرد که اکنون هم بریتانیا و هم امریکا با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی رسانه‌ها در بریتانیا بر این باورند که اکنون زمان مناسبی برای انجام مذاکرات درخصوص توافق تجاری نیست. ایندیپندنت در تحلیلی عنوان می‌کند، کشور با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و بوریس جانسون مذاکرات رسمی تجاری را با دولت ترامپ آغاز کرده است. سوال اینجاست آیا دولت مسائل مهم‌تری را در دستور کار ندارد. بحران کرونا نشان داد که ضعف‌های جدی در اقتصاد ما وجود دارد. از همین رو توافق با ایالات‌متحده ترامپ ما را آسیب‌پذیرتر می‌کند. این مقاله می‌افزاید، حتی در بهترین حالت نیاز به یک توافق تجاری با امریکا به سختی موردنیاز است، چراکه بریتانیا قبلا با امریکا تجارت داشته و شرایط تغییری نمی‌کند. از طرفی مجموعه برآوردها نشان می‌دهد که یک معامله تجاری با امریکا تاثیر چندانی بر رشد تولید ناخالص داخلی بریتانیا نخواهد داشت و مطمئنا جبران از دست رفتن مزایایی که بریتانیا در تجارت با اتحادیه اروپا داشت را نخواهد کرد. 

البته به نظر می‌رسد که دولت جانسون این شرایط را می‌داند، چراکه جانسون و تیمش بر این عقیده هستند که اقتصاد بریتانیا باید آزادتر شود. آنها حتی خدمات بهداشت عمومی رایگان بریتانیا را بیشتر به سمت خصوصی‌سازی سوق دهند. شاید به نوعی بتوان گفت که بریتانیا یکی از پیشرفته‌ترین ساختارهای بهداشت و درمان جهان را به خود اختصاص داده و مردم این کشور به‌راحتی می‌توانند با کمترین هزینه بیماری خود را درمان کنند. ساختار بهداشت و درمان بریتانیا که به NHS معروف است تبدیل به یک برند برای این کشور شده است. حالا این نگرانی وجود دارد پس از توافق تجاری با امریکا بوریس جانسون این ساختار را به سمت خصوصی‌سازی سوق دهد. این در حالی است که ساختار مراقبت‌های بهداشتی امریکا یکی از ناکارآمدترین ساختارها را در جهان غرب به نمایش گذاشته است. هزینه‌ها در این بخش بسیار زیاد و در طرف مقابل نتایج بسیار بدی را رقم زده است. این شرایط را می‌توان در میزان تلفات شهروندان امریکایی در مقابله با ویروس کرونا مشاهده کرد. به نوشته ایندیپندنت در شرایطی که بیماران در امریکا به دلیل هزینه‌های بالای مراقبت‌های بهداشتی جان خود را از دست می‌دهند یا بدهکار ساختار بهداشت و درمان می‌شوند، نباید یک قدم جلوتر در این مسیر حرکت کنیم.