۰ نفر

۸ میلیارد دلار برای ساخت واکسن جمع‌آوری شد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۲۸
کد خبر: 437109
 ۸ میلیارد دلار برای ساخت واکسن جمع‌آوری شد

نخست‌وزیران، یک شاه و یک شاهزاده و مدونا همگی در مجموع ۸ میلیارد دلار برای ساخت واکسن کرونا اختصاص دادند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این درحالی است که پرزیدنت ترامپ از کمک به این مجموعه سر باز زد و در عین حال اعلام کرد که ایالات‌متحده میلیاردها دلار صرف تلاش‌های تحقیقی محققان این کشور خواهد کرد. کنفرانس اهداکنندگان کمک مالی که روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه از سوی اتحادیه اروپا برگزار شد موجب شد برخی کشورهای جهان- از ژاپن تا کانادا، از استرالیا تا نروژ- وعده‌هایی بدهند تا آزمایشگاه‌ها تامین مالی شده و نقش بیشتری در توسعه و ساخت واکسن ایفا کنند. رهبران جهان در یک کنفرانس سه ساعته و از طریق ویدئو، کنفرانسی برگزار کردند و کمک‌هایی درحد توان خود ارائه دادند. به‌طور مثال، رومانی ۲۰۰ هزار دلار و کانادا ۸۵۰ میلیون دلار به این مقوله اختصاص دادند.

«ماتینا استویس گریدنف» و «لارا جیکس» در گزارش ۴ می‌ در نیویورک تایمز نوشتند، این نمایشی نادر از رهبری جهانی در بخشی از اروپا بود. بسیاری از کشورهای جهان- هر یک به نوبه خود- تلاش دارند تا فرصت‌های خود برای حل این پاندمی جهانی را بیازمایند. درحالی‌که قاره سبز نقش پیشرویی در کمک‌های مربوط به جمع‌آوری کمک مالی به عهده گرفته اما همزمان بسیاری از اعضای این بلوک محدودیت‌های بهداشتی، مسافرتی و مالی را برای واکنش به بحران کرونا اتخاذ کرده‌اند. جزئیات مربوط به چگونگی هزینه کرد و توزیع این پول‌ها هنوز روشن نیست و باید دید چه سازوکاری برای آن اندیشیده می‌شود.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا غروب دوشنبه ۱۵ اردیبهشت و پس از برگزاری کنفرانس مجازی سران کشورهای اهداکننده کمک مالی برای مقابله با شیوع کرونا گفت: «جهان برای مقابله با ویروس کرونا متحد و یکپارچه است و پیروز خواهد شد.» این کنفرانس حدود سه ساعت طول کشید و سران کشورها و نمایندگان سازمان‌ها و بنیادهای بین‌المللی شرکت‌کننده در آن متعهد شدند هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو (معادل حدود هشت میلیارد دلار) برای پیشگیری، تحقیق برای تولید دارو و واکسن و دیگر ملزومات مقابله با شیوع کرونا اهدا کنند. قرار است کمک‌های جمع‌آوری شده در اختیار همه کشورهایی قرار گیرد که درگیر شیوع کرونا هستند تا شانس آنها برای مقابله موثر با این بحران افزایش یابد. یک روز پیش از برگزاری کنفرانس اهداکنندگان کمک مالی، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا و ارنا سولبرگ نخست‌وزیر نروژ در یادداشت مشترکی که در روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» منتشر شد این اقدام را یک «همکاری جهانی بی‌همتا» توصیف کردند. با این حال، سران چین، به‌عنوان کشوری که کانون شیوع کرونا شناخته می‌شود و ایالات‌متحده که بیشترین موارد ابتلا و مرگ بر اثر بیماری کووید-۱۹ در آن ثبت شده در کنفرانس روز دوشنبه از جمله غایبان بزرگ بودند. نمایندگان حدود ۴۰ کشور و سازمان و بنیاد بین‌المللی در کنفرانس اهداکنندگان کمک مالی شرکت کردند و برخی کشورها مانند آلمان متعهد شده‌اند حدود نیم میلیارد یورو برای مقابله با شیوع کرونا اختصاص دهند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید برای مقابله موفقیت‌آمیز جهانی با شیوع کرونا دست‌کم به پنج برابر پولی که در کنفرانس دوشنبه گرد آمده نیاز است. او با بیان اینکه واکسن پیشگیری از ابتلا به کرونا باید در اختیار همه مردم جهان قرار گیرد، تاکید کرد اگر همه در امان نباشند هیچ‌کس در امان نخواهد بود. آنگلا مرکل وعده داد که برلین ۵۲۵ میلیون یورو برای این منظور اختصاص دهد. امانوئل مکرون نیز از کمک نیم میلیارد یورویی فرانسه برای این کار خبر داد و گرد هم آوردن سران ده‌ها کشور و شخصیت‌های بین‌المللی در کوتاه‌ترین زمان ممکن را حاصل یک «ابتکار تاریخی» خواند. پتر ایزه، نماینده پارلمان اروپا با انتقاد از غیبت چین می‌گوید این کشور در شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری جهانی آن مسوولیت بزرگی بر عهده دارد. او گفته باید ابتدا با پکن وارد گفت‌وگو شد اما در صورت لزوم می‌توان از «زبان قدرت» هم استفاده کرد. این نماینده پارلمان اروپا معتقد است از دست دادن بازار کشورهای اروپایی برای چین قابل تحمل نیست.

به نوشته «گریدنف- جیکس»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، کمیسیون اروپایی- شاخه اجرایی اتحادیه اروپا که پیش برنده این طرح است- اعلام کرد که این پول طی دو سال آینده برای طرح‌های وعده داده شده در سراسر جهان هزینه خواهد شد. هدف نهایی، دسترسی جهانی به مسائل پزشکی برای مبارزه با کروناست. این تلاش جمعی در تقابل با مسیر منفرد و یکجانبه‌ای است که ایالات‌متحده در پیش گرفته است. این کشور به تنهایی تلاش دارد تا واکسن را کشف نماید اما دانشمندان در تمام جهان در تقلای کشف واکسنی هستند تا روند پیشروی این ویروس را متوقف سازند؛ ویروسی که تا کنون ۲۵۰ هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است. در اوایل مارس، مقام‌های آلمانی اعلام کرد که دولت ترامپ درصدد اغوای یک شرکتی است که در شرق این کشور مستقر است؛ این شرکت شعبه‌ای هم در آمریکا دارد و ترامپ پیشنهاد مالی اغوا‌کننده‌ای به آن داده بود تا یا در کشف واکسن در کنار آمریکا باشد یا واکسن احتمالی که کشف می‌شود را به آمریکا بدهد تا به نام این کشور ثبت شود. این امر مخالفت دولت آلمان را برانگیخت و ژرمن‌ها وعده کمک‌های مالی چشمگیر به این شرکت را دادند. این شرکت که CureVac نام دارد چنین پیشنهادی را رد کرده است. اما گزارش‌های تحقیقی آمریکایی‌ها کافی بود تا کمیسیون آمریکا را به وحشت اندازد و اعلام کند که ۸۵ میلیون دلار دیگر به این شرکت کمک می‌کند.

این گزارشگران می‌افزایند، مقام‌های دولت ترامپ روز دوشنبه از کمک‌های آمریکا به تلاش‌های جهانی برای ساخت واکسن سخن به میان آوردند اما توضیحی در مورد غیبت خود در این کنفرانس مجازی اروپایی ارائه ندادند. دو مقام دولت آمریکا به شرط فاش نشدن نامشان اعلام کردند که ایالات‌متحده رهبری تلاش‌های جهانی علیه این پاندمی را بر عهده دارد از جمله در تحقیق و توسعه مربوط به ساخت واکسن که با دانشمندان بین‌المللی به اشتراک گذاشته می‌شود. یکی از مقام‌ها گفت که این تلاش‌ها عبارت از در دسترس‌گذاری و به اشتراک‌گذاری داده‌هایی است که بیش از ۵۴ هزار بار دانلود شده و این اطلاعات با ۳۰ پروژه تحقیقی برای توسعه واکسن کرونا به اشتراک گذاشته شده است. این مقام که به شرط فاش نشدن نام سخن می‌گفت افزود که ایالات‌متحده تلاش‌هایی را با رهبران اروپایی آغاز کرده تا تلاش‌ها در این زمینه را هماهنگ سازند اما وقتی از این مقام پرسیده شد که چرا ایالات‌متحده در کنفرانس مجازی اتحادیه اروپا در روز دوشنبه حضور نداشت پاسخی نمی‌دهند. این مقام‌ها می‌گویند ایالات‌متحده تا کنون کمک‌هایی از جمله ۶/ ۲ میلیارد دلار را به نهادهای تحقیقاتی ارائه داده است. جان ریچاردسون، مدیر دپارتمان دولتی کمک‌های خارجی، هم اعلام کرد که شرکت‌های آمریکایی ۷ میلیارد دلار کمک به توسعه تحقیقات و ساخت واکسن اختصاص داده‌اند.