۰ نفر

ضربه به داستان‌سرایی‌های ترامپ و پمپئو

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۲۲
کد خبر: 437106
ضربه به داستان‌سرایی‌های ترامپ و پمپئو

آیا ویروس کووید19 از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین به دنیا سرایت کرد یا روایت‌هایی مبنی بر سرایت اولیه آن از حیوان به انسان درست‌تر است؟ دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده و برخی چهره‌های حاضر در کابینه‌اش مانند مایک پمپئو، وزیر خارجه سرسختانه اصرار دارند که مبدا و منشا ویروس کرونا آزمایشگاهی در شهر ووهان بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، ادعایی که بارها و بارها از سوی مقام‌های امریکایی مطرح و حتی برای اشاره به آن از عنوان ویروس چینی هم نام برده شده و هر بار هم با تکذیب از سوی پکن روبه‌رو شده است. نیوزویک روز گذشته در گزارشی برای رد ادعای آغاز ویروس کووید 19 از آزمایشگاهی در ووهان به سخنان دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در امریکا استناد کرد. پزشکی که به مرد شماره یک مبارزه با ویروس کرونا در داخل ایالات متحده تبدیل شده است و به نظر می‌رسد که توانسته اعتماد عمومی قابل توجهی هم جلب کند. دکتر فائوچی در تازه‌ترین اظهارنظر این تئوری که کرونا از آزمایشگاهی در ووهان به سراسر جهان سرایت پیدا کرده را رد کرد و بدین‌ ترتیب خود را در جبهه مقابل رییس‌جمهور و وزیر خارجه دولت ایالات متحده قرار داد. فائوچی در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده اشاره کرد که شواهد و مدارک همگی دال بر این است که این ویروس ساخته آزمایشگاهی نیست. تمام شواهد نشان می‌دهد که این ویروس در طبیعت وجود داشته و در جهشی ناگهانی به گونه انسان منتقل شده است. فائوچی همچنین تاکید کرد که نمی‌تواند قبول کند ویروس کووید19 ساخته دست بشر یا به نوعی اختراع بشر باشد که ناگهان در یک حادثه از دست مخترعان دررفته و در هوا پخش شده است. 

دونالد ترامپ در تاریخ 30 آوریل به صراحت اعلام کرد به شواهد و مدارکی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد ویروس کرونا ساخته دست بشر آن هم در آزمایشگاهی در شهر ووهان است. اوایل هفته جاری نیز مایک پمپئو برای چندمین‌بار در چند هفته گذشته از وجود مدارک مستدل و قوی که نشان‌دهنده دست‌ساز بودن ویروس کووید 19 است، سخن گفت. نیویورک‌تایمز هفته گذشته در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که کاخ سفید بخش‌هایی از جامعه اطلاعاتی ایالات متحده را برای یافتن ارتباطی میان انتشار ویروس کرونا و ایجاد آن در آزمایشگاهی در شهر ووهان تحت فشار قرار داده است. با این‌ همه تاکنون هیچ مدرکی که این تئوری ترامپ و وزیر خارجه‌اش را تقویت کند، منتشر نشده و برعکس داده‌های اطلاعاتی امریکا می‌گوید که این ویروس نه ساخته دست بشر است و نه دستکاری شده است. با این همه نهادهای اطلاعاتی کشورهای مختلف و نه فقط ایالات متحده می‌گویند که در حال کار بیشتر روی کشف مبدا اولیه این ویروس هستند و این گزینه که شاید آزمایشگاهی در ووهان نقطه آغاز باشد را هم از نظر دور نگه نمی‌دارند. چین تاکنون بارها نسبت به استفاده مقام‌های امریکایی از لفظ «ویروس چینی» اعتراض کرده و البته تاکید دارد که این ویروس به هیچ‌وجه در آزمایشگاهی در این کشور ساخته نشده است. روز دوشنبه روزنامه گلوبال‌تایمز که روزنامه دولتی در چین به حساب می‌آید با اختصاص سرمقاله خود به این موضوع از وزیر خارجه ایالات متحده خواست که مدارک ادعایی درباره ساخته شدن ویروس کرونا در آزمایشگاهی در چین را منتشر کند. این روزنامه پمپئو را به نشر «نظریه‌های مهمل و چرخاندن واقعیات» متهم کرد و نوشت: «پمپئو در نظر دارد با پراکندن مجعولات با یک تیر دو نشان را بزند. او می‌خواهد به ترامپ کمک کند که انتخابات ماه نوامبر را ببرد و... دوم اینکه پمپئو از چین سوسیالیستی نفرت دارد و به خصوص نمی‌تواند پیشرفت چین را قبول کند.» این سرمقاله می‌پذیرد که در واکنش اولیه چین نسبت به شیوع این ویروس «مشکلاتی» بوده، اما ادعا می‌کند که «مجموع اقدامات صورت گرفته چنان درخشان است که کاستی‌ها را کاملا جبران می‌کند.» این سرمقاله همچنین گفته است «البته این احتمال هم وجود دارد که این ویروس برای اولین‌بار در محلی جز ووهان به انسان سرایت کرده باشد.»

روزنامه مردم چاپ پکن نیز نوشته که پمپئو «هیچ شواهدی» ارایه نداده است. مطلبی در سایت سی‌سی‌تی‌وی (تلویزیون چین) نیز تمام سیاستمداران امریکایی را به «توطئه‌چینی مخفیانه» متهم کرده است.

دولت چین اصولا انتقادها به شیوه مدیریتی پکن در مبارزه با کووید 19 را برنمی‌تابد و اعتقاد دارد که بسیاری از کشورها برای دور نگه داشتن افکار عمومی داخلی از اشتباه‌های مدیریتی خود اقدام به متهم کردن چین می‌کنند. بحث‌هایی که ترامپ و پمپئو درباره دست داشتن آزمایشگاهی در چین در انتشار ویروس کرونا مطرح می‌کنند تنها یکی از سوژه‌های جدال بین چین و ایالات متحده در چند هفته اخیر است. مقام‌های متفاوت امریکایی در چند هفته گذشته چین را متهم به پنهانکاری اولیه درباره خطرناک شیوع ویروس کرونا و عدم اطلاع‌رسانی به‌ موقع به سازمان بهداشت جهانی کرده‌اند.