۰ نفر

عراق در جنگ دوباره با داعش

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۹
کد خبر: 437104
عراق در جنگ دوباره با داعش

عراق همزمان با چند بحران دست در گریبان است: از نبود دولت سیاسی مقبول تا مبارزه با ویروس کووید-19 و البته جنگ با تروریست‌های داعش که تلاش می‌کنند از دو بحران نخست به عنوان بستری برای احیای قدرت از دست رفته استفاده کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، عادل عبدالمهدی در حالی زمام امور را به عنوان نخست‌وزیر موقت در دست دارد که مصطفی کاظمی به عنوان چندمین گزینه معرفی‌شده برای در دست گرفتن قدرت سیاسی در عراق امروز (چهارشنبه) باید در جلسه پارلمان عراق کار را یکسره کند. براساس آخرین خبر منتشرشده در این باره جلسه تصویب برنامه دولت و وزرای کابینه «مصطفی الکاظمی» امروز برگزار خواهد شد و این در حالی است که کاظمی تکلیف پست‌ وزارتخانه‌های دفاع و کشور را با توافق گروه‌های سیاسی روشن کرده و گفته می‌شود که فهرست کامل اسامی کابینه به پارلمان ارایه خواهد شد. مصطفی الکاظمی که در حال حاضر رییس فعلی استخبارات عراق (اطلاعات) است از 21 فروردین به عنوان نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه شده بود اما چالش‌های بی‌شمار پیش روی وی که تلاش برای جلب‌نظر احزاب سیاسی متفاوت تنها یکی از آنها است که این روند را تا به امروز ادامه داد. کاظمی در حالی باید از سد مخالفت‌ها و سهم‌خواهی‌های سیاسی بگذرد که علاوه بر چالش‌های اقتصادی و اعتراض‌های عمومی در این کشور، فعالیت‌های تروریستی در چند استان مهم عراق از سر گرفته شده و نیروهای امنیتی باید از عهده جنگ در چند جبهه برآیند.

عملیات ضربتی عبدالمهدی برای نابودی تروریست‌ها

با گسترش دامنه فعالیت‌های تروریستی در عراق، روز گذشته سرتیپ «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور دستور انجام عملیات نظامی گسترده برای تعقیب گروه‌های تروریستی تا مرزهای سوریه را صادر کرده است. براساس ترجمه خبرگزاری فارس، وی افزود: اندکی پیش از عملیات «مکیشیفه» [در استان صلاح‌الدین]، فرماندهی کل نیروهای مسلح به تمامی فرماندهان عملیاتی دستور داد با همکاری دستگاه اطلاعاتی و پشتیبانی نیروی هوایی، بقایای گروه‌های تروریستی وابسته به داعش در برخی مناطق کشور را به‌طور کامل نابود کنند و چه افراد و چه زیرساخت‌های آنها را از بین ببرند. این عملیات نظامی طی چند روز گذشته در اطراف استان صلاح‌الدین انجام شد و تا غرب استان الانبار ادامه یافت و هنوز ادامه دارد و در اطراف الانبار، بخش غربی این استان، بخش غربی استان نینوی و اطراف صلاح‌الدین همچنان ادامه دارد که محل اختفای عناصر داعش است.

بزرگنمایی درباره حضور داعش در عراق

در حالی که در چند روز گذشته اخباری درباره بازگشت داعش به عراق منتشر شده بود، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق با بزرگنمایی خواندن این اخبار گفت: بازگشت داعش به عراق مطلقا صحت ندارد. عناصر داعش مناطقی را اخیرا هدف قرار داده‌اند که حومه شهرها بوده و شمار اندکی نیروی امنیتی در آنها مستقر بودند. عملیات نظامی جاری در کشور با مشارکت نیروی هوایی ارتش، نیروهای ارتش و الحشد الشعبی و مبارزه با تروریسم در حال انجام است و عناصر داعش در صلاح‌الدین و مناطق اطراف استان دیالی هدف قرار گرفته‌اند و این عملیات با مشارکت فرماندهی عملیات الانبار و الجزیره و البادیه همچنان در حال انجام به سوی مرزهای بین‌المللی مشترک با سوریه است و نیروهای امنیتی ما به‌طور مستمر در حال رصد مناطقی است که داعش در آنها تحرکاتی هرچند محدود دارد و با کمک نیروی هوایی و نیروی زمینی کشور، بقایای داعش نیز از بین می‌روند. از سوی دیگر، سرلشکر ستاد «جعفر البطاط» فرماندهی نیروی پلیس فدرال عراق نیز از یک طرح امنیتی جدید برای پیگرد بقایای داعش در این کشور خبر داد و گفت که نیروهای ویژ‌ه‌ای برای تعقیب تروریست‌ها تشکیل شده‌اند و تحولات امنیتی جاری بیانگر ضرورت بازنگری در طرح‌های امنیتی کشور است. وی در گفت‌وگو با شبکه العهد از تدوین طرح امنیتی جدید برای تعقیب و پیگرد عناصر داعش در عراق و تشکیل نیرویی ویژه به ریاست فرماندهان لشکری برای تعقیب بقایای داعش خبر داد و گفت که این طرح سقف زمانی دارد. وی گفت که نیروهای پلیس فدرال در آمادگی کامل برای اداره جنگی چندساله با بقایای داعش هستند و نخواهند گذاشت که دشمن به اهداف خود برسد.

داعش در تقلا برای احیا

«تحسین الخفاجی» سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق نیز درباره حملات اخیر گروه تروریستی داعش در منطقه «جرف النصر» در استان بابل توضیحاتی را به رسانه‌ها داد. وی در تشریح اهداف عملیات عناصر داعش گفت: این عملیات به دو دلیل است: نخست؛ بالا بردن روحیه تضعیف‌شده هسته‌های داعش. دوم؛ تلاش برای ایجاد هرج‌ومرج و تشکیل بیش از یک جبهه برای مشغول‌کردن نیروهای امنیتی که عناصر داعش را تعقیب می‌کنند.

الخفاجی با اشاره به اینکه عناصر داعش شکست‌خورده هستند و سازماندهی مجدد آنها ممکن نیست، افزود: نیروهای امنیتی عراق با استفاده از اطلاعات دقیق، در حال تعقیب عناصر داعش هستند و حملاتی که اخیرا این گروه تروریستی در جرف النصر و شماری از مناطق عراق انجام داد، صرفا تلاشی برای تهدید بغداد و کربلا بود تا بتوانند «پیروزی رسانه‌ای» به دست آورند. اواخر هفته گذشته و در جریان حملات عناصر داعش به نیروهای سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در منطقه «المکیشیفه» در صلاح‌الدین، 10 نفر از این نیروها به شهادت رسیدند. با توجه به افزایش حملات داعش، شماری از نمایندگان و سیاستمداران استان صلاح‌الدین و برخی استان‌های شمالی و غربی عراق خواستار اخراج نیروهای الحشد از شهرهای اهل‌تسنن شدند و از دولت فدرال خواستند که برای تضمین امنیت این مناطق و استان‌ها، همچنان از نیروهای امریکایی استفاده کنند. درخواست استفاده از نیروهای امریکایی برای تامین امنیت عراق در حالی مطرح شد که پارلمان عراق پس از زنجیره‌ای از فعالیت‌های نظامی امریکا در این کشور علیه نیروهایی که بخشی از ارتش عراق به حساب می‌آیند دستور خروج نیروهای این کشور از عراق را صادر کرد؛ دستوری که با اعتراض شدید واشنگتن روبه‌رو شد. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که امریکا این‌بار با ابزار داعش سعی در حفظ حضور نظامی خود در عراق دارد. نیروهای سازمان الحشد الشعبی صبح روز گذشته عملیاتی را در منطقه «مکیشیفه» آغاز کردند که در حقیقت پاسخی به حملات هفته گذشته داعش بود. در جریان این عملیات، لشکرهای 45، 35، 42 و 6 الحشد الشعبی حضور داشتند. عملیات مذکور از چهار محور برای تعقیب عناصر داعش آغاز شد. نیروهای این سازمان موفق شدند به صورت کامل منطقه مکیشیفه را پاکسازی کنند. در جریان پاکسازی این منطقه مهم، چند مقر متعلق به عناصر تروریستی داعش، منهدم شد. این عملیات، پاسخی به حملات اخیر داعش بود.

تکرار سناریوی همکاری‌های محلی با داعش

روز گذشته «عمار جبر الجبوری» استاندار صلاح‌الدین عراق علت حملات اخیر داعش به منطقه «مکیشیفه» واقع در جنوب این استان را تشریح کرده و تاکید کرد که علت اصلی حوادث مکیشیفه، استقرار مجدد هنگ «دجله» وابسته به «الحشد العشائری» و ایجاد یک نقطه ناامن بود. «محمد رضا» رییس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق اما گفت که «هنگ دجله» که در مکیشیفه حضور دارد، با فرمانده الحشد الشعبی در صلاح‌الدین هیچ ارتباطی ندارد. رضا تاکید کرد که این هنگ یک مقر امنیتی ناامنی احداث کرده بود که سلاح کافی در آن وجود نداشت و همین مساله باعث شد که دست داعش برای حمله به این منطقه باز باشد. خبرگزاری رسمی عراق به نقل از این استاندار صلاح‌الدین گزارش داد که افزون بر این مساله، برخی ساکنان مکیشیفه با گروه تروریستی داعش، همکاری داشتند. وی تاکید کرد که مسوولیت حفظ امنیت منطقه مکیشیفه بر عهده ستادهای عملیات سامرا و صلاح‌الدین است، ولی همچنان نواقصی در مسائل امنیتی وجود دارد. الجبوری ضمن درخواست برای همکاری این دو ستاد برای جلوگیری از بروز حوادث امنیتی، خاطرنشان کرد، منشا بیشتر تحرکات داعش از استان الانبار است. استاندار صلاح‌الدین در پایان گفت که عناصر داعش از طریق مرزهای سوریه، وارد استان الانبار می‌شوند و به همین دلیل باید نهادهای امنیتی هماهنگی بسیار بالایی باهم داشته باشند تا این حملات کاهش یابد.

شائبه حمایت امریکا از داعش

«حمید الهایس» رییس شورای نجات استان الانبار واقع در غرب عراق از توطئه نظامیان تروریست امریکا با عناصر تروریستی داعش خبر داد. براساس ترجمه خبرگزاری فارس، الهایس به پایگاه خبری المعلومه گفت که «نیروهای امریکا در برهه کنونی از اهرم فشار بازگشت داعش برای اعمال فشار به دولت (بغداد) استفاده می‌کنند تا بقای این نیروها و عدم خروج آنان، تمدید شود». وی تاکید کرد که تمامی حملاتی که داعش در الانبار، صلاح‌الدین و بابل انجام داد، با حمایت امریکا صورت گرفته است. این مسوول عراقی خاطرنشان کرد، پس از درخواست دولت عراق برای خروج نظامیان امریکایی و توقف فعالیت آنان در داخل خاک کشور، فعالیت داعش مجددا آغاز شد. الهایس بر این باور است که همین فعالیت مجدد داعش، دلیل روشنی است که نشان می‌دهد امریکا در پس این حملات قرار دارد. وی همچنین خبر داد که «در حال حاضر، بیش از چهار هزار داعشی در مناطق بیابانی و مرزی بین عراق، سوریه و عربستان حضور دارند».

احیای داعش؛ بازی جدید امریکا

«فاضل البدرانی» استاد دانشگاه عراق در گفت‌وگو با برنامه «ماوراء الخبر » شبکه الجزیره بر وجود خطراتی که حاکمیت عراق را از دو محور اصلی در صحرا و الانبار و موصل و نیز مثلث کرکوک-بعقوبه - تکریت تهدید می‌کند تاکید کرد. بر اساس ترجمه خبرگزاری تسنیم، البدرانی اشاره کرد که در خلال دو هفته اخیر گروه تروریستی داعش با استفاده از استراتژی‌های جدید که ناشی از سوءاستفاده آن از بحران سیاسی عراق است 16 عملیات نظامی در این کشور انجام داده است. وی در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرد: اشتباه استراتژیک مسوولان سیاسی عراق این است که با امریکا مانند یک دوست برخورد می‌کنند؛ درحالی که داعش در «الصحرا» کمین کرده که این موضوع شبیه به یک عملیات مخابره غیرمستقیم واشنگتن با داعش است و نشان می‌دهد ایالات متحده با اصل «گرگ را دم در رها کردن» با عراقی‌ها برخورد می‌کند زیرا امریکا می‌خواهد داعش در عراق حضور داشته باشد تا به این ترتیب با تهدید حاکمیت این کشور موجب نفرت ملت و افکار عمومی از دولت عراق شود. استاد دانشگاه عراق تصریح کرد که برخی طرف‌ها با احیای داعش در عراق به دنبال ایجاد هرج و مرج سیاسی در کشور و جلوگیری از تشکیل دولت هستند.