۰ نفر

ضربه سخت کرونا به پوتین

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۱۵
کد خبر: 436896
ضربه سخت کرونا به پوتین

شیوع کرونا در جهان، مدیریت بحران بسیاری از دولت‌ها را به چالش کشیده است. از قدرتمندترین کشورها تا کوچک‌ترین آنها همگی با بحران مدیریتی روبه‌رو شدند که به هیچ عنوان قابل مقایسه با سایر موارد پیش از آن نبوده و نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، در یک ماه اخیر این روزنامه گزارش‌های متنوعی درباره وضعیت کرونا در کشورهای مختلف و نحوه برخورد با آنها نوشته شده است. چین، امریکا، ترکیه، اتحادیه اروپا و حتی شرایط حاکم بر یمن در دوره شیوع کرونا از جمله مواردی بوده که به شکل مختصر به آن پرداخته‌ایم. اما حالا با بحرانی شدن شرایط کرونا در روسیه نوبت به این کشور رسیده است. روسیه روز یکشنبه در آخرین گزارش خود عنوان کرد که طی 24 ساعت 10600 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده است. این بزرگ‌ترین جهش طی یک روز از زمان شروع همه‌گیری کرونا در این کشور بوده است.  این افزایش، چهارمین افزایش متوالی مبتلایان طی یک روز در روسیه بوده و با 134687 هزار مبتلای قطعی این کشور در جایگاه هفتم جهان از حیث ابتلا قرار گرفته است. وزارت دفاع روسیه همچنین تایید کرده است که حداقل 3 هزار نفر از اعضای ارتش این کشور از جمله کارمندان، نیروهای نظامی و متخصصان غیرنظامی مبتلا به کرونا شده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان بیشترین شیوع در میان سربازانی بوده که در حال تمرین برای رژه روز 9 مه، روز پیروزی در برابر آلمان نازی پس از جنگ جهانی دوم بودند. مسکو به عنوان پایتخت بیشتر از مناطق دیگر این کشور درگیر ویروس کرونا شده و در تلاش است به نحوی از یورش بیماران و مبتلایان به بیمارستان‌ها جلوگیری کند. 

به گزارش فاکس‌نیوز سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو هشدار داد که احتمالا هنوز روسیه به نقطه اوج این بیماری نرسیده است. سوبیانین می‌گوید: از هفته گذشته مسوولان در نظر دارند برای مقابله با هجوم بیماران به بیمارستان‌ها، بیمارستان‌های موقت را در مجتمع‌های ورزشی و مراکز خرید ایجاد کنند. از طرفی دیگر میزان شیوع کرونا به عالی‌ترین سطوح دولت روسیه رسیده و نخست‌وزیر و وزیر مسکن این کشور مبتلا به کرونا شده‌اند. 

تا روز یکشنبه بیش از 68 هزار مورد ابتلا در مسکو به ثبت رسیده است. مسکو با جمعیت حدود 12 میلیون نفر اقدامات سخت‌گیرانه‌ای برای مقابله با کرونا اتخاذ کرده است و در حال حاضر اکثر شهروندان این شهر در خانه خود به سر می‌برند. با این حال تعداد کشته‌ها در روسیه با رقم 1280 نفر تا روز یکشنبه، آمار نسبتا کمی را نسبت به سایر کشورها نشان می‌دهد. این در حالی است که تاکنون بیش از 67 هزار نفر در امریکا بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. 

با این وجود افزایش روزافزون تعداد مبتلایان در روسیه تبدیل به یک چالش جدی برای دولت و شخص ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه شده است.

ستاد مقابله با ویروس کرونای روسیه نیز در بیانیه‌های خود عنوان کرده حدود 50 درصد از مبتلایان به کرونا در این کشور بدون علامت هستند. از طرفی دیگر نیمی از کل پرونده‌های مربوط به ویروس کرونا مربوط به شهر مسکو بوده است. روسیه در حال حاضر دوره قرنطینه در این کشور و محدودیت رفت و آمد را تا 11 مه ‌تمدید کرده است. با این وجود پوتین عنوان کرده، روند افزایش روزانه مبتلایان به کرونا نسبتا تثبیت شده اما کماکان اوضاع بسیار جدی است. او تاکید کرد که دوره اوج کماکان پیش روی ماست و احتمالا فاز جدید و ناخوشایندی از بیماری پیش رو باشد و خطر این ویروس کماکان باقی است. 

به گزارش سی‌ان‌ان حدود 12 بیمارستان به دلیل شیوع شدید این ویروس در آن به تعطیلی کشیده شده و در حالت قرنطینه قرار گرفته است. از همین رو این موضوع باعث عصبانیت کارمندان حوزه بهداشت و درمان روسیه شده است. آمارها نشان می‌دهد، تعداد زیادی از کادر درمان و پزشکان مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند. رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی مستقل در روسیه عنوان کردند بسیاری از کادر درمان به دلیل امکانات کم و نداشتن تجهیزات کافی برای محافظت در برابر بیماری، مبتلا به کرونا شده‌اند. 

میخاییل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه که مدیریت مقابله با این بحران را برعهده داشت روز پنجشنبه در تلویزیون دولتی این کشور ظاهر شد و رسما اعلام کرد که آزمایش کرونای او مثبت است. این اتفاق یک روز پس از آن رخ داد که میشوستین گفت، نمی‌توان برای از بین بردن کرونا در روسیه و رفع محدودیت‌ها در کشور از جمله بازگشایی مرزها زمان دقیقی مشخص کرد.  روز شنبه نیز مسوولان یک شهر چینی در مرز روسیه با صدور اطلاعیه‌ای جهت پیشگیری از بیماری کرونا شرایط اضطراری اعلام و تاکید کردند همه رستوران‌های این منطقه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود. 

این اقدام و حرکت شهر هاربین در استان هیلیونگ جیانگ چین در حالی صورت گرفت که سایر استان‌های چین رفته رفته محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا را یک به یک برمی‌دارند. 

مقام‌های بهداشتی چینی اخیرا ده‌ها مورد از پروازهای محدودی که از تاریخ 10 آوریل از مسکو به شانگ‌های آمده‌اند را مورد ارزیابی قرار دادند. این افراد بیشتر اتباع چینی بودند که از روسیه به چین بازمی‌گشتند.  در ماه مارس ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با اعتماد به نفس بالایی برای مقابله و آمادگی در برابر شیوع ویروس کرونا سخن می‌گفت و به شهروندان روسی اطمینان داده بود که به لطف اقدامات اولیه برای مقابله با این ویروس اوضاع تحت کنترل است. در روز اول آوریل رییس‌جمهور روسیه، نقش یک منجی بین‌المللی را ایفا کرد و یک هواپیما با تجهیزات کامل پزشکی به فرودگاه جان‌اف کندی نیویورک اعزام کرد. اما تا 13 آوریل همه ‌چیز تغییر کرده بود. پوتین در یک سخنرانی تصویری گفت: ما مشکلات بسیار زیادی داریم و همان‌ طور که متخصصان می‌گویند ما هنوز اوج این بیماری همه‌گیر را پشت سر نگذاشته‌ایم. 

در مقاله اخیر تاتیانا استانووایا از مرکز کارنگی مسکو عنوان شده است، پوتین در بحث قرنطینه روسیه ناموفق عمل کرد. او حتی نتوانسته بود یک برنامه عملی برای مقابله با ویروس کرونا ارایه دهد و حتی نتوانست یک همدلی و همبستگی در میان مردم برای مقابله با این ویروس را به نمایش بگذارد. او حتی نتوانست سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو را یاری کند تا یک قرنطینه کامل و قدرتمند در پایتخت اجرا کند.