۰ نفر

چین؛ نخستین برخورد با کرونا

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۳
کد خبر: 436880
چین؛ نخستین برخورد با کرونا

اولین موارد ابتلا به کرونا در دهمین روز از دی‌ماه 98در شهر ووهان چین ثبت شد و از آن روز تا 13دی 98، تعداد مبتلایان به 44 نفر رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ پس از شیوع کرونا در این کشور، در نهایت چین توانست با تکیه بر برنامه‌های شدید قرنطینه، مسیر گسترش کرونا را مسدود کند و شهر ووهان که به‌عنوان محل تولد ویروس کرونا شناخته می‌شد، با گذشت 2‌ماه یعنی در نهمین روز فروردین از قرنطینه خارج شد. اعلام آمار مبتلایان و کشته‌شدگان بر اثر ویروس کرونا در چین، همواره مورد نقد سایر کشورها قرار گرفته و بسیاری چین را به ارائه آمار غیرواقعی محکوم می‌کنند، اتفاقی که سرانجام با اعلام آمار اصلاحی از سوی این کشور، شکل و شمایلی جدید به‌خود گرفت. مقامات کشور چین در تاریخ 29فروردین آمار جدیدی از تلفات جانی ویروس کرونا اعلام کردند.کارگروه کنترل و پیشگیری از بیماری شهر ووهان واقع در استان هوبی چین در این رابطه گفت که در شمارش تلفات ویروس کووید-۱۹ در این شهر اشتباه رخ داده و بر این اساس شمار جان‌باختگان افزایش یافته است. این سازمان درباره دلیل اصلاح و افزایش رقم تلفات توضیح داد که تعدادی از بیماران نتوانسته بودند به بیمارستان بروند، تعدادی جاافتاده بودند و تعدادی نیز دوبار گزارش شده بودند. همچنین مشکلاتی در اخذ اطلاعات از بیمارستان‌های خصوصی، موقت یا صحرایی که بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش کرده بودند، به این موضوع دامن زد. بر این اساس شمار کل جان‌باختگان ویروس کرونا در شهر ووهان، با افزایش ۱۲۹۰ نفری به رقم ۳۸۶۹ نفر رسید. این افزایش که حدود ۵۰ درصد کل جان‌باختگان ووهان و حدود ۳۹درصد قربانیان در چین است، تعداد کل فوتی‌های کشور چین را به ۴۶۳۶ نفر افزایش داد.با این تغییر آماری، 325نفر دیگر به شمار مبتلایان در شهر ووهان اضافه شد و براین اساس تعداد کل بیماران در چین به ۸۲۶۹۲ نفر افزایش پیدا کرد.

خدمات دولت در زمان قرنطینه

کشور چین با توجه به ساختار سیاسی‌اش توانست دست به اقدمات‌ سختگیرانه‌ای برای مهار کرونا بزند:

  محدودیت‌های مسافرتی در 5شهر استان هوبی و متوقف شدن برگزاری مراسم سال نوی چینی در هنگ‌کنگ و محدودیت سفر از هنگ‌کنگ به چین

 ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در شهر ووهان چین در بازه زمانی 10روزه

  بستن مدارس و اداره‌ها و قرنطینه تعدادی از شهرها ازجمله شهر ووهان 

  نصب گرماسنج فروسرخ در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، ایستگاه‌های اتوبوس و لنگرگاه‌های کشتی‌های مسافرتی 

 پاکسازی مداوم ساختمان‌ها در شهرهای آلوده با کمک خودروهای ضدعفونی کننده

  تعیین مجازات زندان برای هر فردی که قوانین قرنطینه را زیر پا بگذارد

 تعطیلی مراکز مهم توریستی چین ازجمله شهر ممنوعه و بخش‌هایی از دیوار بزرگ پس از آغاز شیوع کرونا 

 ممنوعیت استفاده از خودروهای شخصی، ممنوعیت ترک خانه بدون مجوز. افراد تنها در شرایط نیاز به دارو یا کنترل دمای بدن اجازه خروج از خانه را داشتند و آن‌هم در شرایطی که نام و مشخصات محلی که به آن مراجعه می‌کنند را ثبت کنند.

  مقامات استان هوبی پس از آغاز سختگیرانه قرنطینه، خرید لوازم و اقلام مورد نیاز زندگی و همچنین دارو برای شهروندان و حمل آن به خانه‌ها را آغاز کردند.

  استفاده از فناوری‌های مختلف، مانند پهپاد‌های هشداردهنده، فناوری تشخیص چهره، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و بارکد‌های QR برای کنترل بیشتر شیوع ویروس 

 تعیین جایزه برای افرادی که درباره تجمع‌های غیرمجاز و مقاومت در برابر قرنطینه شدن دیگران اطلاعاتی به آنها بدهد.

نظر مسئولان درباره وضعیت آینده

ناشناخته بودن ویروس کرونا موجب شده است تا اظهارنظرها در رابطه با کنترل این ویروس و زمان غلبه بر آن چندان سندیت نداشته باشد اما در این میان چهره‌های مسئول در کشورهای مختلف براساس ظن خود به بیان اظهارنظر پرداخته‌اند. ژونگ نانشان، دانشمند سرشناس چینی که ویروس سارس را در سال 2003کشف کرده بود، مدتی پیش این احتمال را بیان کرد که شیوع ویروس جدید کرونا در سطح جهان احتمالا تا‌ماه ژوئن (خرداد/تیر) به پایان می‌رسد. ژونگ که در کشور چین، تیمی از کارشناسان و متخصصان امور پزشکی و بهداشتی دولت را هدایت می‌کند پیش‌بینی کرده است که اصولا ویروس‌ها با هوای گرم از بین می‌روند اما کسی نمی‌تواند بگوید کرونای دیگری در آینده شیوع پیدا نخواهد کرد.

مهم‌ترین رویدادهایی که تحت‌تأثیر کرونا قرار گرفتند

به‌دلیل همزمانی شیوع کرونا با جشن‌های سال نو چینی، بسیاری از مردم این کشور از برگزاری این جشن مهم خودداری کردند. ناگفته نماند که لغو مراسم سال نوچینی تنها محدود به این کشور نبود و چینی‌های سراسر جهان تصمیم بر لغو این مراسم گرفتند حتی شهردار پاریس هم دستور ممنوعیت این مراسم را صادر کرده بود. در این میان برگزاری کنگره سالانه ملی خلق چین در 24فوریه توسط مقامات چینی به تعویق‌افتاد و همچنین رویداد‌های بزرگ چین ازجمله نمایشگاه سنتی معبد در پکن، کارناوال جهانی هنگ‌کنگ، تورنمنت سالانه فوتبال هنگ‌کنگ تعطیل شدند. در حوزه ورزش نیز فدراسیون جهانی تکواندو با لغو میزبانی چین از رقابت‌های انتخابی المپیک در قاره آسیا، اردن را به‌عنوان میزبان این مسابقات معرفی کرد.