۰ نفر

تفرقه بینداز و حکومت کن

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۳
کد خبر: 436560
تفرقه بینداز و حکومت کن

راست‌های افراطی در اعتراض به سیاست‌های قرنطینه به مجلس ایالتی میشیگان حمله کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در زمانی که عمده آمریکایی‌ها طرفدار طرح «در خانه بمانیم» هستند و به‌منظور حفظ سلامت خودشان از فرمانداران واضع این طرح حمایت می‌کنند، روز جمعه ترامپ به حمایت از اقلیت آشوبگری در میشیگان پرداخت که با اسلحه وارد مجلس قانون‌گذاری محلی شده و خواستار بازگشایی کسب و کارها بودند. این افراد به دستور «در خانه بمانیم» که از سوی گرچن وایتمر، فرماندار دموکرات صادر شده است، معترض هستند. می‌وی راستن، تحلیلگر سی‌ان‌ان در یادداشتی نوشت: در این گردهمایی اعتراضی در میشیگان که به‌عنوان یک ایالت چرخشی یا خاکستری معروف است، ۴۰۰ تا ۷۰۰ نفر حضور داشتند و برخی از آنها نیز مسلح بودند. ایالت‌های چرخشی، ایالت‌هایی هستند که نه دموکرات به حساب می‌آیند و نه جمهوری‌خواه و آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار تعیین‌کننده هستند.

 

با حضور این تعداد از معترضان اما ترامپ به حمایت از آنها پرداخت و به این طریق دست به قمار زد. در این ایالت ۱۰ میلیون نفری که عمده آنها رای‌دهندگان میانه‌رو به حساب می‌آیند، نگران شیوع گسترده این بیماری در این ایالت هستند. براساس آخرین آمارهای منتشر شده در این ایالت افزون بر ۴۳ هزار نفر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا هستند و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز ۴۰۲۰ نفر بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند. با این حال حمایت رئیس‌جمهوری از این افراد یک بازی کلاسیک از نوع ترامپی به حساب می‌آید که در آن استاد است؛ «سوءاستفاده از نقاط ضعف هواداران خود و برانگیختن بحث‌های جنجالی.» او در شرایطی از این افراد حمایت کرد که دولت وی ناچار به حمایت از طرح فاصله گذاری اجتماعی است. اما بنابر فیلم‌ها و عکس‌های منتشره، معترضان در این گردهمایی نه فاصله مناسب را از یکدیگر حفظ کرده و نه ماسک زده بودند.

در گذشته این نوع قمار بازی ترامپ، عایدی اندکی داشته است. مثلا حمایت وی از راهپیمایی سفید برترپندارها در شارلوویتز که به زد و خورد با مردم ضدنژاد پرست منجر شد، دردسرهایی برای رئیس‌جمهوری به‌وجود آورد. او درخصوص درگیری‌ها گفته بود که در هر دو طرف آدم‌های خوبی دیده می‌شوند. اما این‌بار داستان فرق می‌کند. آمریکا در شرایط ناگواری به سر می‌برد و به نظر می‌رسد که ترامپ لازم نیست از راهبردهای خود استفاده کند. درحالی‌که وی نیاز به انتخاب مجدد دارد و برای انتخابات سال ۲۰۲۰ علیه جو بایدن می‌جنگد. در مقابل بایدن سعی می‌کند نقش یک متحد‌کننده را ایفا کند تا تفرقه‌انداز.

بیماری پاندمی مرگبار همه جهان را فرا گرفته و در آمریکا در عرض ۹ هفته به‌قدری کشته در این کشور برجا گذاشته که از تعداد کشته‌های جنگ ویتنام نیز فراتر رفته است. بسیاری از مردم ترسیده‌اند و از رهبری نامنسجم و تعداد تلفات زیاد و از دست دادن عزیزانشان و همچنین مستهلک شدن کادر درمان نگران و ناامید به آینده هستند. در حالی که تعداد کشته‌ها در حال افزایش است، سخت است تصور شود که رای‌دهندگان در این پاییز نیز در مقابل سخنان و عملکرد جنجالی ترامپ، صبوری پیشه کنند. به‌نظر می‌رسد ترامپ فراموش کرده است، چیزی که باعث شد وی در انتخابات سال ۲۰۱۶، در برابر هیلاری کلینتون پیروز شود، رای ایالت‌هایی مانند میشیگان و حمایت میانه‌روهای حومه‌نشین بوده است. همین قشر در سال ۲۰۱۲ از باراک اوباما حمایت کرده بودند. ترامپ در میشیگان با رای بسیار اندک ۶/ ۴۷ درصدی در برابر رای ۴/ ۴۷ درصدی هیلاری کلینتون، توانست پیروزی در این ایالت را به‌دست آورد.

می‌وی راستن در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: «ما هنوز نمی‌دانیم که انتخابات سال ۲۰۲۰، انتخاباتی خواهد بود که سرنوشت آن به دست ایالت‌های خاکستری رقم خواهد خورد یا اینکه پیروزی توسط آرای حزبی مشخص می‌شود. ترامپ البته از این مزیت برخوردار است که وی به پایگاه آرای خود بسیار وفادار بوده است. اما قریب به یقین باید گفت که مسیر پیروزی ترامپ باید مجددا از حومه‌نشینان ایالت‌هایی مانند میشیگان رقم بخورد. تاکنون ترامپ تلاش اندکی برای بهبود وضعیت خود در بین زنان حومه‌نشین این ایالت کرده است و نسبت به سال ۲۰۱۶، متواتر اعتبار وی در نظرسنجی‌ها در بین این قشر کاهش یافته است. دست‌کم این قشر از سخنان لجن‌پراکنانه ترامپ در توییتر خشنود کننده نیست. در برخی ایالت‌ها، به‌ویژه میشیگان زنگ‌های هشدار برای دونالد ترامپ به صدا در آمده است.

در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸، دموکرات‌ها در میان حومه‌نشینان میشیگان عملکرد بهتری داشتند. برای مثال هیلی استیونزِ دموکرات، توانست در منطقه حومه‌نشین غربی از دیترویت، در انتخابات کنگره محلی پیروز شود. پیروزی او با شکست لنا اپیستاین، که یک ترامپی سرسخت بود، رقم خورد. ترامپ در سال ۲۰۱۶ توانسته بود با رای ۴۹ درصدی، هیلاری کلینتونی را شکست دهد که ۴۵ درصد از رای این منطقه را به دست آورده بود. همچنین در منطقه هشتم میشیگان، الیسا اسلوتکین که یک دموکرات است، توانست یک کهنه‌سرباز جمهوری‌خواه به نام مایک بی‌شاپ را شکست دهد. از قضا وی نیز جزو طرفداران ترامپ به‌حساب می‌آید. ترامپ در سال ۲۰۱۶ با اختلاف رای ۷ درصدی توانسته بود، رقیب دموکرات خود را شکست دهد. با این حال زمانی که تعداد اندکی از معترضان در برابر فرماندار دموکرات صف‌آرایی کردند، او با حمایت از معترضان ناخواسته به ارزش بایدن در این ایالت افزوده است. ترامپ حتی در ناگوارترین شرایط نمی‌تواند مانع رفتار خود شود و همچنان به‌عنوان یک رئیس‌جمهور شعله‌افروزی عمل می‌کند. ترامپ روز جمعه در توییتی نوشت: «فرماندار باید فرصت کوتاهی فراهم آورد و آتش را خاموش کند.» او در ادامه با حمایت از معترضانی که موسوم به «مهین‌پرستان آمریکایی» هستند، نوشت: «آنها مردم خیلی خوبی هستند. اما خشمگینند. آنها می‌خواهند زندگی‌شان دوباره به حالت عادی برگردد! آنها را ببین، با آنها حرف بزن، با آنها توافق کن.» او همچنین ماه گذشته از معترضان میشیگانی حمایت کرد و گفت که میشیگان را آزاد کنید. او همچنین پیغامی با همین محتوا را به سایر ایالت‌های دموکرات‌محور نیز فرستاد. یکی از همین ایالت‌ها مینه‌سوتا بود که ترامپ در سال ۲۰۱۶ در این ایالت شکست خورد. او در شرایطی چنین پیغام مبهمی را به این ایالت می‌فرستد که در حال جنگ با جو بایدن برای انتخاب مجدد است.

درباره اعتراض‌های میشیگان هم زمانی که از کیلی مک‌انانی سخنگوی کاخ سفید از حمل اسلحه توسط معترضان پرسیده شد، او با حمایت از حمل اسلحه آن را براساس قانون حق معترضان برشمرد. مک‌انانی گفت: ترامپ از حق قانونی اعتراض دفاع می‌کند و وی حامی دستورات فاصله اجتماعی هم هست و ما فکر می‌کنیم که همه باید آن را رعایت کنند. این درحالی است که فرماندار میشیگان می‌گوید ساختمان کنگره محلی توسط معترضان آسیب دیده است. وایتمر جزو فرماندارانی است که مکررا از دستورات «در خانه بمانیم» حمایت کرده است؛ چراکه این ایالت سومین ایالت درگیر از نظر بیماری کووید-۱۹ به حساب می‌آید. او گفت: می‌دانم برخی از مردم عصبانی هستند و برخی حس بی‌قراری دارند. می‌دانم که آنها می‌خواهند زودتر به سر کارشان باز گردند. می‌فهمم و به آنها احترام می‌گذارم. اما متاسفانه تنها راهی که وجود دارد از این مسیر به سلامت بگذریم، پیروی از دستورات «در خانه بمانیم» است.

وایتمر در حال حاضر با یک چالش دیگر هم روبه‌رو است و آن نیز قانون‌گذاران جمهوری‌خواه هستند که وی را متهم به سوءاستفاده از قدرت کرده‌اند. آنها در کنگره محلی گفتند که حامی معترضان هستند. با این حال فرماندار میشیگان روز پنج‌شنبه مجبور شد قوانین قرنطینه را تا ۲۸ ماه مه تمدید کند. او گفت: «ما در شرایط اضطراری باقی خواهیم ماند. این یک واقعیت است. برای هرکسی که می‌گوید عملیات تمام شد، به این معنی است که آنها چشمان خود را روی این واقعیت که در عرض ۷۲ ساعت ۶۰۰ نفر مرده‌اند، بسته‌اند. او تصریح کرد که وی براساس بازی‌های سیاسی در این خصوص تصمیم‌گیری نخواهد کرد و اولویت سلامت مردم است. این در حالی است که ترامپ عاشق بازی‌های سیاسی است.

در طول بسیاری از جلسات توجیهی خود، ترامپ بی‌جهت از عملکرد دولت خود در مبارزه با ویروس کرونا دفاع کرده است و در برخی مواقع نسبت به مشکلات و غم واندوهی که مردم آمریکا با آن دست و چنجه نرم می‌کنند، بی‌تفاوت بوده است. وی روز پنج‌شنبه در جلسه توجیهی کاخ سفید گفت: «این تعداد از کشته‌ها در میان یک میلیون نفر مبتلا بسیار اندک بوده و ما کار بزرگی انجام داده‌ایم.» این درحالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند مردم چندان با این گفته رئیس‌جهوری موافق نیستند. در نظرسنجی اخیر موسسه پیو، ۶۵ درصد گفته‌اند که اقدامات ترامپ در برخورد با کرونا بسیار آهسته بوده است و عمده مردم نیز گفته‌اند که در ارائه واقعیت ترامپ بسیار ضعیف عمل کرده است. همچنین در گزارش اخیری که هری انتن در سی‌ان‌ان ارائه داد، وی اعلام کرد که ۸۱ درصد از مردم آمریکا پیرو دستورات «درخانه بمانیم» هستند و از این طرح حمایت می‌کنند. در یک تحقیق دیگر هم که توسط پیو صورت گرفته است، ۶۶ درصد مردم آمریکا نگران زود برچیده شدن دستورات قرنطینه و سختگیرانه هستند.