۰ نفر

تورم کانادا منفی شد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۹
کد خبر: 436547
تورم کانادا منفی شد

تورم کانادا در ماه مارس به منفی ۰.۹ درصد رسید.

به گزارش گلوب اند میل، متوسط نرخ تورم کانادا در ۱۲ ماه منتهی به مارس با ۰.۴ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۹ درصد رسید که این نرخ تورم ۱.۳ درصد کمتر از تورم ثبت شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل و کمترین تورم ثبت شده در این کشور از ژوین سال قبل تاکنون بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا ، در بین بخش‌های مختلف، بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۲.۳ درصد بوده است. تورم آب و برق نیز ۱.۷ درصد و مراقبت درمانی با ۱.۳ درصد اندازه گرفته شده است. از سوی دیگر کمترین تورم مربوط به بخش انرژی با منفی ۱۷.۶ درصد و لوازم منزل با منفی ۱.۲ درصد بوده است. در این بین قیمت بنزین ۱۷.۶ درصد و گازولین ۱۲.۸ درصد ریزش کرده است.

بانک مرکزی کانادا تا پیش از بحران کرونا بر خلاف همتای آمریکایی خود تاکنون توانسته بود نرخ تورم را در محدوده دو درصدی باقی نگه دارد و این مساله به ثبات نرخ بهره نیز کمک کرده است. با این حال این بانک که پیش‌تر اعلام کرده بود با توجه به ثبات نسبی شاخص‌های کلان اقتصادی در مقطع فعلی برنامه‌ای برای کاهش بیشتر نرخ بهره ندارد،  به دلیل شیوع کرونا در این کشور و با هدف تقویت رشد اقتصادی و حمایت از کسب و کارها مجبور به کاهش نرخ بهره شد.

طبق اعلام مرکز آمار کانادا، هسته تورمی که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه مارس با ۱.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۸ درصد رسیده است.

بانک مرکزی کانادا هم چنین با تاکید بر آمادگی برای همکاری با سایر کشورهای گروه هفت اعلام کرده که کلیه اقدامات لازم برای حمایت از رشد اقتصادی و حفظ نرخ تورم در محدوده هدفگذاری شده را انجام خواهد داد. این بانک با اعتراف به کاهش رشد اقتصادی کانادا اعلام کرد به احتمال زیاد رشد هدف‌گذاری شده ۱.۳ درصدی برای سه ماهه نخست سال محقق نخواهد شد.