۰ نفر

ظهور دوباره داعش در عراق

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۲۰
کد خبر: 436269
ظهور دوباره داعش در عراق

داعش دوباره تحرکات خود را در عراق آغاز کرده است. منابع عراقی روز گذشته از حمله داعش به نیروهای حشدالشعبی در استان صلاح‌الدین خبر دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در این حمله تروریستی دست‌کم ۶ تن کشته شدند. یک منبع امنیتی در این رابطه اعلام کرد: یکی از مقرهای نیروهای وابسته به حشدالشعبی در منطقه مکیشیفه در جنوب تکریت در معرض حمله داعش قرار گرفت. این حمله یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌ها پس از شکست این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۷ است.

درحمله داعش به نیروهای حشدالشعبی دست‌کم ۶ تن شهید شدند. این درحالی است که سایت خبری روسیاالیوم، تعداد شهدای حشدالشعبی را ۱۱ تن اعلام کرد. به گزارش الجزیره، منابع عراقی از حمله داعش به نیروهای حشدالشعبی در استان صلاح‌الدین خبر دادند. یک منبع امنیتی در عراق اعلام کرد: یکی از مقرهای نیروهای وابسته به حشدالشعبی در منطقه مکیشیفه در جنوب تکریت در معرض حمله داعش قرار گرفت. در این حمله ۱۱ تن از اعضای حشدالشعبی به شهادت رسیدند. این منبع افزود: بعد از آمدن حشدالشعبی و نیروهای پلیس فدرال و سازمان اطلاعات به مکان حادثه یک بمب منفجر شد که به کشته شدن برخی از این نیروها و زخمی شدن سه تن دیگر منجر شد. در این راستا حشدالشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: درگیری‌هایی میان داعش و نیروهای حشدالشعبی در مناطق بلد و مکیشیفه در جنوب تکریت رخ داد. طی این درگیری‌ها نیروهای حشدالشعبی تعدادی از داعشی‌ها را از پای درآوردند.

به گفته یک منبع امنیتی، داعشی‌ها از مناطق تل‌الذهب و یثرب در جنوب سامرا و مکیشیفه در غرب و مطیبیجه در شرق و جلام‌الدور در شمال سامرا به این شهر حمله کردند. در این حمله ۱۱ تن از نیروی حشدالشعبی و تعدادی تروریست کشته شدند.

همچنین سازمان اطلاعات عراق از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در استان الانبار خبر داد. در بیانیه این سازمان آمده است: براساس داده‌های اطلاعاتی دقیق نیروهای ما یک خودروی بمب‌گذاری شده در شرق شهرستان الرطبه در الانبار را تعقیب کردند و با افراد حاضر در این خودرو درگیر شدند. تیم مهندسی ما این خودرو را منفجر کرد.

این باور وجود دارد که حمله داعش به نیروهای مستقر در شمال بغداد، پس از شکست این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۷، یکی از بزرگ‌ترین حملات صورت‌گرفته بوده است. برخی منابع می‌گویند هنوز میزان خسارت وارد شده به دو طرف نامعلوم است؛ چراکه عده‌ای از دو طرف زخمی شده‌اند و حال برخی از آنها وخیم گزارش شده بود. حشدالشعبی می‌گوید که پس از حمله گروه تروریستی داعش قدم بلندی برداشته و نیروهای داعش را مجبور به عقب‌نشینی کرده است. همچنین مسوول نیروهای حشدالشعبی در این منطقه تصریح کرد که دولت برای تقویت نیروها و مقابله‌به‌مثل با نیروهای داعش، تجهیزات بیشتری را به‌منطقه ارسال کرده است.

حشدالشعبی به‌عنوان یک شاخه نظامی شیعه به‌منظور مبارزه با داعش به‌وجود آمد. گروه تروریستی داعش در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ بخش‌هایی از عراق و سوریه را به اشغال خود درآورده بود اما در سال ۲۰۱۷ شکست این گروه اعلام شد. این درحالی است که از ماه آوریل، نسبت به ماه‌های آغازین سال‌جاری میلادی، میزان حملات این گروه تروریستی افزایش یافته است. بنابر بیانیه‌ای که از دفتر نخست‌وزیری منتشر شده، نخست‌وزیر عراق دستور داده است تا به خانواده‌های شهدا غرامت پرداخت کنند. در این بیانیه آمده است: با اندوهی وافر، خبردار شدیم که عده‌ای از نیروهای حشدالشعبی به‌خاطر دفاع از وطن به‌دست گروه تروریستی داعش در منطقه شمال عراق به شهادت رسیده‌اند. نخست‌وزیر عراق همچنین از این فرصت استفاده کرد و از نیروهای مختلف خواست تا در مهلت زمانی ۳۰ روزه برای تشکیل دولت، از وی حمایت کنند. در این بیانیه اشاره شده است: «این حمله نشان‌دهنده تلاش ناامیدانه گروه‌های ‌تروریستی است که قصد دارند مانع تشکیل دولت به‌منظور حفاظت از جان شهروندان شوند.»

نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه پیشنهادها و طرح خود را برای تشکیل دولت عراق به پارلمان فرستاده است. در این نامه، وی اسامی وزرای خود را نیز معرفی کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد به غیر از چند پست، برای اکثر وزارتخانه‌ها، وزیر پیشنهادی معرفی شده است. پس از اینکه دو نامزد دیگر نخست‌وزیری نتوانستند دولت تشکیل دهند، الکاظمی از سوی برهم صالح ماموریت یافته است تا به چندین ماه نبود دولت در عراق خاتمه دهد. اعتراض‌ها در عراق یکی از موانع تشکیل دولت در این کشور بوده است.