۰ نفر

ویروس کرونا چه ثاثیری بر ثروتمندترین افراد جهان داشته است؟

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۳:۳۳
کد خبر: 436194
ویروس کرونا چه ثاثیری بر ثروتمندترین افراد جهان داشته است؟

عالم‌گیری کووید-۱۹ شبیه به طوفانی مهیب با ویرانگری در اقتصاد تمام دنیا می‌تازد؛ اما اوضاع برای همه به یک شکل نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «بلومبرگ‌بیزینس‌ویک»، شاخصی به نام «میلیاردرها» دارد که وضعیت درآمد ثروتمندترین افراد جهان را بررسی می‌کند. «جف‌بزوس» مالک آمازون، «بیل‌گیتس» مالک مایکروسافت، «مارک‌زاکربرگ» مالک فیس‌بوک، «وارن‌بافت» موفق‌ترین سرمایه‌گذار جهان و «استیو بالمر» از ثروتمندترین افراد جهان هستند که هر ۵ نفر آمریکایی‌اند. 

ویروس کرونا، دارایی آن‌ها را به یک شکل تحت تاثیر قرار نداده است. بلومبرگ بیزینس‌ویک می‌نویسد:«عالم‌گیری کووید-۱۹ یا نابرابری را کاهش می‌دهد، یا آن را بدتر می‌کند. فکر می‌کنید هر وقت که این بحران تمام شود و زمان بازیابی اقتصاد برسد، اوضاع برای همه یک شکل خواهد بود؟ آن هم در شرایطی که نرخ بیکاری در آمریکا به رکورد جدیدی از دوران رکود بزرگ ۱۹۳۰ رسیده، بازارهای سهام سقوط کرده‌اند و دولت برای نجات اقتصاد تریلیون‌ها دلار خرج کرده است.» 

بر اساس گزارش بلومبرگ بیزینس‌ویک، حتی در این شرایط هم بعضی از میلیاردرها ثروت‌شان بالا رفته و بهتر از دیگران عمل کرده‌اند. 

میزان سرمایه شخصی جف‌بزوس، بنیان‌گذار شرکت بزرگ خرده‌فروشی آمازون فقط در دو هفته ۲۵ میلیارد دلار افزایش یافته است. آمازون، بزرگترین خرده‌فروشی آنلاین جهان است و خرید آنلاین مردم در شرایط قرنطینه، اوضاع آن را حتی بهتر از قبل کرده است. ثروت جف‌بزوس تا اواخر ماه مارس، به ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده بود. 

نمودار زیر که از پایگاه اینرتنتی بلومبرگ بیزینس‌ویک به فارسی برگردانده شده، نشان می‌دهد که بیل‌گیتس افت بیشتری نسبت به دیگر میلیاردرها تجربه کرده و دیگر ثروتمندترین افراد آمریکا نیز بعد از افت موقت، دوباره ثروت‌شان در مسیر رشد رفته است؛ چرا که آن‌ها روی شرکت‌های خدماتی آنلاین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.