۰ نفر

بریکس خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۰۷
کد خبر: 435624
بریکس خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد

اعضای گروه بریکس در بیانیه‌ای مشترک خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه کشورهایی خاص از جمله ونزوئلا و ایران در شرایط فعلی شیوع کرونا شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در بیانیه‌ای مشترک خواستار لغو تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه کشورهایی خاص از جمله ایران و ونزوئلا در شرایط فعلی شیوع کرونا شدند.

روزنامه «اولتیماس نوتیشس» ونزوئلا گزارش کرد، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست غیررسمی وزرای خارجه بریکس که در شرایط شیوع کرونا به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، تصریح کرد که تحریم‌ها در شرایط فعلی «نقض قوانین بین‌المللی است».

وی توضیح داد که اقدامات یکجانبه آمریکا علیه کشورهای دیگر نه تنها از مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا در جهان ممانعت به عمل می‌آورد بلکه ضربه بزرگی به تحولات اجتماعی و اقتصادی کشورهای تحت تحریم قرار می‌دهد.

از طرف دیگر، «یان ایگلند» یکی از مسئولان سابق سازمان ملل در امور بشردوستانه که هم‌اکنون ریاست شورای پناهجویان نروژ را برعهده دارد با مطرح کردن اظهاراتی مشابه ضمن ابراز تأسف از خساراتی که کشورهایی چون ونزوئلا، سوریه و ایران در نتیجه اقدامات محدودکننده آمریکا متحمل می‌شوند، خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا شد.

حدود هفت هفته از زمانی می‌گذرد که سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا را یک بیماری همه‌گیر در جهان معرفی کرد و علیرغم آنکه اکثر جامعه جهانی و سازمانهای حقوق بشری از واشنگتن درخواست کرده‌اند به منظور تسهیل مسئله مقابله با کروناویروس، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، ونزوئلا و کشورهای دیگر را کاهش دهد، اما دولت ترامپ هیچ توجهی به این درخواست‌های بین‌المللی نکرده است.

طبق جدیدترین آمار و ارقام پایگاه اطلاع‌رسانی worldometers تاکنون دستکم سه میلیون ۲۲۰ هزار و ۸۳۰ نفر از مردم سراسر جهان به کرونا آلوده شده‌اند و ۲۲۸ هزار و ۲۳۹ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.